2009-10-13, 12:41
Medlem
Jag ska snacke med dem på klubben lite mer angående kikare. Men vad jag har förstått så tycker alla olika angåeende det. Det beror väl mest på hur man själv är som skytt tror jag. Tror knappast att om jag köper en kikare och testar det några gånger, ett det skulle påverkra mitt skytte till det sämre. Om det gör det så slutar jag på en gång. Eller är det som nån sorts drog som man inte kan sluta med när man börjat?

Angående pistol så märker jag en oerhörd skillnad på klubbens och en riktigt bra pistol. Jag har hittat en eller två på klubben som funkar OK. Men det är alltid ojämn skjutning. Vissa dagar är träffbilden bra. andra är den helt värdelös. Men jag har börjat låna en Pardini av en annan skytt och med den så är träffbilden alltid bra, med möjlighet till förbättring.
Citera
2009-10-14, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Med tanke på Sportecs gyllene bokslut hade man hoppats på en bättre hemsida. De har dock en jäkligt cool skjutbana under stationen
Det kan intygas!

Hemsidan är inte snygg rent visuellt, men till skillnad från de flesta andra så uppdaterar de den nästan dagligen. Klart uppskattat!
Citera
2009-10-27, 23:44
Medlem
_Monk_s avatar
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, men skaffa dig en Luftpistol.
Och jag förmodar att du redan vet hur man ska sikta, avfyra, hålla vapnet osv. vid skytte.

Med en luftpistol kan du öva hemma i källarn lr garaget, till o med vardagsrummet om du så vill.

Ammon är extremt billig, 500 plugg för en 40 spänn borde räknas som bra tkr jag:P

Köp en kvalitetsmässigt bra pistol, självklart med ställbart sikte och med ett bra trycke, skjut in den och öva sen dagligen, försök sedan skjuta minst 10 serier om dan, självklart med 100% koncentration.

Du kommer garanterat att bli avsevärt bättre och utvecklas åt det positiva hållet om du har disiplinen att öva varje dag, och vet hur du ska skjuta, vad du gör för fel osv.

Skit samma om avståndet är fem meter eller tio till tjugofem meter, sålänge du siktar rätt och trycker av rätt så hamnar skotten där du vill.

öva öva öva
Sen kan du inte bli annat än bättre
Citera
2009-11-21, 21:50
Medlem
BigIvars avatar
Jädrans många tips till TS, de flesta (nja, alla) bra sådana. Alla som börjar med pistolskytte slås av hur fullständigt omöjligt det tycks vara att få till de där 46-orna. Att de som står brevid sätter 48, 49 och någon gång ibland till och med 50 poäng verkar närmast som någon sorts woodoo. Hur man skall bära sig åt för att bättra på sina resultat (förutom det rent tekniska som fokus, grepp, andning...) varierar väldeliga från person till person. Jag ska presentera en lista som funkar för alla. Den ger kanske inte de snabbaste resultaten, men den ger garanterat resultat.

1) Ha kul
2) Var med på träningarna
3) Var med på klubbtävlingarna (ingen flinar åt en nybörjares låga poäng)
Senast redigerad av BigIvar 2009-11-21 kl. 21:54.
Citera
2010-05-02, 11:03
Medlem
Efter att har suttit och sträckläst hela denna tråd är jag nu helt förundrad över att bara en enda person, i ett enda inlägg påpekat vikten av att lägga fokus på kornet och inte på målet!

Att fokusera på kornet är en grundläggande förutsättning för ett bra skytte med ett stabilt resultat.

Varför? Jo jag ska försöka förklara.

Om man fokuserar på målet blir kornet suddigt. Då är det oerhört svårt att hålla kornet mitt i siktet, dvs att ha lika mycket "luft" på varje sida av kornet. Minsta vinkling på siktet åt något håll gör ju att skottet går snett och inte träffar där man vill. Eftersom vi dessutom skjuter på 25 meter behövs det så otroligt lite för att man ska få dom där enerverande 6'orna och 7'orna.
Citera
2010-05-02, 12:58
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ponte
Efter att har suttit och sträckläst hela denna tråd är jag nu helt förundrad över att bara en enda person, i ett enda inlägg påpekat vikten av att lägga fokus på kornet och inte på målet!

Att fokusera på kornet är en grundläggande förutsättning för ett bra skytte med ett stabilt resultat.

Varför? Jo jag ska försöka förklara.

Om man fokuserar på målet blir kornet suddigt. Då är det oerhört svårt att hålla kornet mitt i siktet, dvs att ha lika mycket "luft" på varje sida av kornet. Minsta vinkling på siktet åt något håll gör ju att skottet går snett och inte träffar där man vill. Eftersom vi dessutom skjuter på 25 meter behövs det så otroligt lite för att man ska få dom där enerverande 6'orna och 7'orna.

Redan tidigt i tråden är det åtminstone 2 inlägg som ger precis det rådet. Men strunt samma, du har naturligtvis rätt i sak!

Det är också därför jag i mitt första inlägg ger rådet att ta riktmedlen redan innan man höjer pistolen till tavlan. Många (flertalet) har enorma problem att fokusera om mellan tavla och riktmedel om de står och tokstirrar på tavlan för att sen höja pistolen. Börjar man sen komma upp i 30-årsåldern så blir problemet med att fokusera om ännu mer ansträngande. Bättre att ta riktmedlen med armen i viloläge, och sen följa riktmedlen med blicken hela vägen mot tavlan. Om man står rätt (vilket jag också skriver om i det inlägget) så hamnar man precis rätt i tavlan i sidled, och behöver bara korrigera i höjd.
Citera
2010-05-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Redan tidigt i tråden är det åtminstone 2 inlägg som ger precis det rådet. Men strunt samma, du har naturligtvis rätt i sak!

Det är också därför jag i mitt första inlägg ger rådet att ta riktmedlen redan innan man höjer pistolen till tavlan. Många (flertalet) har enorma problem att fokusera om mellan tavla och riktmedel om de står och tokstirrar på tavlan för att sen höja pistolen. Börjar man sen komma upp i 30-årsåldern så blir problemet med att fokusera om ännu mer ansträngande. Bättre att ta riktmedlen med armen i viloläge, och sen följa riktmedlen med blicken hela vägen mot tavlan. Om man står rätt (vilket jag också skriver om i det inlägget) så hamnar man precis rätt i tavlan i sidled, och behöver bara korrigera i höjd.

Ber om ursäkt, jag läste dom första sidorna igen och det är precis som du säger, jag hade missat ett av dessa inlägg
Citera
2010-10-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Kan man hjälpa så ska man.

Några tips för nybörjare om ni vill bli bra i precision.

1. Använd aldrig kikare, man kan ändå inte göra något åt skotten när de är avfyrade, blir bara en massa kikande och överkompenserande, i värsta fall skruvande.

2. Sota korn och sikte, tag med en ljusstump.

3. Vila mellan skotten passa på att titta er omkring fokusera på saker olika långt bort, andas ordentligt.

4 Håll inte hårt i vapnet.

5. Ta ner om det inte känns bra, lyft hellre flera gånger, vila mellan varje lyft, man har gott om tid i precision, använd fyra och en halv till fem minuter per serie.

6. Slappna av så mycket som möjligt, tänk på att inte lyfta med axeln, dra inte upp axeln mot örat.

7. Var noga med avtryckarfingrets läge på avtryckaren.

8. Jobba på omedvetna avfyrningar, tryck aldrig av skottet.

9. Kom ner i varv, grundstressen man har märker man under de två första serierna, försök att andas lungt och töm hjärnan.

10. när tankarna börjar vandra iväg medan man siktar, ha diciplin nog att ta ner, man ska helt fokusera på kornets läge i siktskåran inget annat.

11. Strunta i poängen, det är träffbilden som räknas, poängen handlar bara om att skruva. Det gär man när träffbilden är bra.

När ni köper ett vapen, tänk på att olika vapen fungerar olika bra med olika ammunition. Köp inte den dyraste pistolen och tro att den är bäst. Det är kombinationen skytt vapen ammunition som räknas. Man måste trivas med sitt vapen, vapnet måste trivas med ammunitionen. I stort sett alla 22or har tillräcklig precision för att vinna SM om man bara trivs med dem och har rätt ammunition.

Ett tips: Baikal IJ35 med rws pistol match, ni kommer att slå alla med feinverkenbau för ni har 10000 extra att köpa ammo för och två tum extra pipa.

lallisen

Jättejättebra lista ska spara den och påminna mig själv emellanåt!
8:an är det jag har svårast med, det tar liksom emot att inte trycka av, haha..
Citera
2017-05-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
...Självklart är även en sämre pistol bättre än inget alls....

Nja, om pistolen har dålig avfyrningsmekanism riskerar man att träna in en felaktig avfyrningsteknik. Särskilt dåligt för nybörjare. Tar en evighet att träna bort när man väl skaffar ett "bra" vapen.
Citera
2017-05-12, 10:56
Medlem
Är det någon som har tips på en bra bok på ämnet för inspiration?
Citera
2017-05-12, 14:29
Medlem
Cannibal Hippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4chan1234
Är det någon som har tips på en bra bok på ämnet för inspiration?

Ragnar Skanåker har skrivit en bok om detta, Bemästra pistolskyttet heter den. Intressant och läsvärd. :-)
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in