2012-11-19, 14:11
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Hahahaha ska dom testa det där för att bevisa eller motbevisa att allt i universum är en slump så vet jag redan att dom inte kommer att hitta nånting ..
Kommer fyndet av partikeln bevisa inteligens, då kommer dom hitta den..

Idiotiskt av dom att kalla det för gud-partikeln..
Varken universum eller evolutionen styrs av slumpen. det styrs heller inte av någon plan.

allt styrs av probability och naturlagar.
Citera
2012-11-19, 14:11
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Förstår inte din fråga. Vi har en rätt bra förståelse för hur Higgsfält fungerar. och om du vill testa själv om fältet existerar så kan du bara vifta lite med händerna.

men skall försöka förklara, partiklar får sin massa genom att växelverka med Higgsfältet, ju starkare växelverkan destå större massa. Man kan se det som att en partikel som knyter starkt till Higgsfältet saktas ner och blir trögare och därmed tyngre. nästan lite som relativitetsteorin förklarar vad som sker när man närmar sig ljusets hastighet.

Så tyvärr vi får nog vänta några år på bevis för gud :=)

trams, 1 månad, sen får vi genomgå evolution ..
Ni kanske blir apa , ourangutang, fisk kan ni också bli..
För erat perspektiv när evolutionsvågen kommer är att allt liv är en slump och det är kanske därför ni kommer enligt evolutionsvågar vara berättigade att bli kodade precis som att ni verkligen inte har nån inteligens, för ni förstod verkan eran plats i naturen eller grunden till mobbing ens..

Ja och såklart när vi dör får vi svaren såklart, men jag förstår att ni tror att det är svart för alltid när ni dör..
Jag har dock lyssnat på folk som varit döda och kan inte tro på sånna teorier som att det skulle vara svart när man dör..
Citera
2012-11-19, 14:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Partikeln i sig påverkar inte på något sätt sannolikheten för att det skulle finnas eller inte finnas en gud.

Nej, den flyttar bara argumenten mera och mera till metafysikens område.
Citera
2012-11-19, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För erat perspektiv när evolutionsvågen kommer är att allt liv är en slump och det är kanske därför ni kommer enligt evolutionsvågar vara berättigade att bli kodade precis som att ni verkligen inte har nån inteligens, för ni förstod verkan eran plats i naturen eller grunden till mobbing ens..

Strawman.

Citat:
Ja och såklart när vi dör får vi svaren såklart, men jag förstår att ni tror att det är svart för alltid när ni dör..

Strawman.

Citat:
Jag har dock lyssnat på folk som varit döda och kan inte tro på sånna teorier som att det skulle vara svart när man dör..

Hur vet du att din tolkning av dina upplevelser är den riktiga?
Citera
2012-11-19, 14:15
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
klart när vi dör får vi svaren såklart, men jag förstår att ni tror att det är svart för alltid när ni dör..

Pröva att röka på önsketänka mindre. Om du åtminstone kan erkänna för dig själv att önsketänkande kan leda till vanföreställningar så har du något att börja nysta i.och
Citera
2012-11-19, 14:19
Medlem
awestbys avatar
Citat:

Vad har detta med Higgs partikel att göra?
Citera
2012-11-19, 14:36
Medlem
Hammarens avatar
Jag hittade följande rätt roliga och lättlästa uppsats om sannolikhetsberäkingar för och emot guds existens.

http://www.math.chalmers.se/~olleh/Swinburne_Dawkins.pdf

Sammanfattningsvis kan man säga att författaren avfärdar både Dawkins och Swinburnes motbevisning och bevisning och kommer fram till det som de flesta 'mjuka' ateister hävdar: det går inte att vare sig bevisa eller motbevisa någon guds existens med logisk bevisföring.
Citera
2012-11-19, 14:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Jag hittade följande rätt roliga och lättlästa uppsats om sannolikhetsberäkingar för och emot guds existens.

http://www.math.chalmers.se/~olleh/Swinburne_Dawkins.pdf

Sammanfattningsvis kan man säga att författaren avfärdar både Dawkins och Swinburnes motbevisning och bevisning och kommer fram till det som de flesta 'mjuka' ateister hävdar: det går inte att vare sig bevisa eller motbevisa någon guds existens med logisk bevisföring.

HADE det funnits ett bevis för 'stark' TEism borde detta väl ha manifesterat sig såpass här på tråden, istället för den evinnerliga skolastiken och kryphåls-sökandet.
Citera
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, den flyttar bara argumenten mera och mera till metafysikens område.

En färdig och experimentellt bevisad standardmodel gör ju förvisso att mystiken kring partiklar till stor del försvinner, men man har ju mer eller mindre räknat med att partikeln finns i ett halvsekel eftersom den helt enkelt måste finnas.
Citera
Medlem
BlackJewels avatar
klart när vi dör får vi svaren såklart, men jag förstår att ni tror att det är svart för alltid när ni dör..
//

Vilka vi... vilka ni.. vilka tror.. tror vad..
Vad då lyssnat, hur lyssnade du, hur länge och på vad.. följde du med i döden?
Du är alltså en döing?? som vet att det inte är svart, och om inte, så yrar du om annat, biokemi som om du hittar "sanningar" där.. jojo du rättfärdigar bara dig själv, religion har inte med liv biologi, fysik och natur öht att göra, ekonomi... handel, där kan du hitta beröringspunkter. Så du är i fel forum som många andra.

döden är kolsvart, lämnar inga tecken efter sig när det väl går vidare därifrån - ingen levande kan säga ett dyft intellektuellt gripbart, mer än drömma svamla och da daa.. tjäna pengar på det, det är religionerna till för, att moralisera t.o.m om inte bara liv utan om död (därför så ifrågasatt) också som är om möjligt, du ska bevisa liv, inte död.

De som "reinkarnerat" har helt enkelt fått konstig medicin och enbart befunnit sin i organsvikt men blivit konstaterade döda, är dt så jobbigt för dig att förstå? Att kroppen är raktigenom fysisk. Att det är jobbigt att tänka för dem som är i dödsprocess. Och att vad du lyssnar på är ett enda svammel som slutar i svart. Efter det är du utestängd och kan alltså enbart fabulera för att pressa ut ännu lite mer status och så klart makt, ja konkurrens snarare.

som sagt, är religion en marknad och injiceras av ekonomiska charlataner.
Citera
2012-11-19, 14:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Hahahaha ska dom testa det där för att bevisa eller motbevisa att allt i universum är en slump så vet jag redan att dom inte kommer att hitta nånting ..
Kommer fyndet av partikeln bevisa inteligens, då kommer dom hitta den..

Idiotiskt av dom att kalla det för gud-partikeln..

Nej, ingen försöker bevisa slumpteorin. Det är DIN strawman, inte någon verklighetsbaserad teori..
Citera
2012-11-19, 14:44
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Eller kan ni förstå hur tusentals galaxer kan uppstå genom evolution?
Så dom ser ut som idag, lysande blommor i mörket..

Evolution är för djur och natur. Utvecklingen av universum och galaxer är kosmologi.
Varför fastnar det inte när man skriver det åt dig gång på gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in