Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-06, 15:38
Medlem
söderbs avatar
Hej alla! Hoppas jag stoppa tråden i rätt kategori, annars är det bara att flytta den till mer lämpligt ställe!

Jo det är såhär att min dator har på senaste tid blivit mer och mer "seg" och nu är det olidligt vad seg den är.

Har jag datorn avslagen och slår igång den, tar det över 5minuter innan jag kommer till inloggningssidan tex.. Någon som har en aning vad som kan vara felet?

När jag försöker köra en defragmentering får jag bluescreen, har aldrig förstått varför..

Lite info om datorn;
Windows XP Proffesional Version 2002, service pack 3
Dell Dimension DIM9100 Intel(R)
Pentium(R) D CPU 3.20GHz
3.19GHz, 2.00BG RAM
PAE (Physical Adress Extension)
Hårdisk, 50GB ledigt av 294.

Som ni ser kan jag inte så mycket om datorer, men ni kanske har någon lösning på detta problem? Behöver ni mer info? Säg till vad så fixar jag det asap, kanske är så att ni behöver nån logg från nån scan eller liknande vad vet jag
Citera
2009-05-06, 15:40
Bannlyst
  • Blås din dator ren från damm och smuts.
  • Installera CCleaner och rensa bort både filer och i ditt register med det.
  • Avinstallera skitprogram som du antagligen har liggandes på din dator.
  • Start > Kör > msconfig > Autostart > Bocka ur de program som du är medveten om att de inte behöver startas då datorn startas. Det kan snabba upp din uppstart rejält.
  • Start > Kör > msconfig > BOOT.INI-fliken > Bocka i "/NOGUIBOOT" och till höger så ändrar du "Timeout: 30" till "Timeout: 3".
  • Defragmentera din dator med hjälp av program då du inte verkar kunna använda Windows defragmenteringsverktyg(?). Vad står det i ditt bluescreen-meddelande då? Du vet att felmeddelanden är till för att hjälpa.
  • Virussök med t.ex. NOD32 eller någont annat bra antivirusprogram.
  • Sök efter spy-, malware och liknande skit med hjälp av program som Spybot Search & Destroy.

Och när du installerar saker i framtiden så klicka inte bara på "Nästa" tills du slipper att klicka på "Nästa" någonting mer, du vet inte vad för skit som installeras då, ifall det nu är såhär som du kanske gör för att lyckas sega ner din dator så enormt.
Senast redigerad av Enigmium 2009-05-06 kl. 15:44.
Citera
2009-05-06, 15:42
Medlem
qetuRs avatar
Av min erfarenhet har du nog en del spyware och grejjer, onödiga program och många program som suger minne.

Formatering är det lättaste, tror ingen kommer kunna läsa av nått i nån logg inte.
Citera
2009-05-06, 15:44
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
  • Blås din dator ren från damm och smuts.
  • Installera CCleaner och rensa bort både filer och i ditt register med det.
  • Avinstallera skitprogram som du antagligen har liggandes på din dator.
  • Start > Kör > msconfig > Autostart > Bocka ur de program som du är medveten om att de inte behöver startas då datorn startas. Det kan snabba upp din uppstart rejält.
  • Start > Kör > msconfig > BOOT.INI-fliken > Bocka i "/NOGUIBOOT" och till höger så ändrar du "Timeout: 30" till "Timeout: 3".

Och när du installerar saker i framtiden så klicka inte bara på "Nästa" tills du slipper att klicka på "Nästa" någonting mer, du vet inte vad för skit som installeras då, ifall det nu är såhär som du kanske gör för att lyckas sega ner din dator så enormt.

Tackar för tipsen. Avdammad är den redan dock
Jag har koll på vad jag installerar, men har haft datorn några år och har aldrig formaterat den därav finns det väl en del jag inte använder. Sa att jag var dålig med datorer, men jag är ingen "wow-jag-vann-1mille-genom-att-gå-in-på-internet-bara-ladda-ner-detta-programm-kille"
Citera
2009-05-06, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Jag har koll på vad jag installerar, men har haft datorn några år och har aldrig formaterat den därav finns det väl en del jag inte använder. Sa att jag var dålig med datorer, men jag är ingen "wow-jag-vann-1mille-genom-att-gå-in-på-internet-bara-ladda-ner-detta-programm-kille"

Okej. Läs mitt inlägg igen förresten, la till lite punkter.

Men om din dator är olidligt seg så rekommenderar jag att du sparar alla dina filer som du inte vill bli av med på ett USB-minne och för över de i omgångar till en annan dator sålänge ifall det är mycket som du absolut vill spara.
Formatera sedan din C-disk, eller vilken disk du nu har ditt OS på, så att den töms helt och installera sedan om ditt OS och börja om på nytt.
Det tar inte så lång tid. Jag gjorde det igår, eller ja - installerade om mitt OS igår iallafall.
Citera
2009-05-06, 15:47
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qetuR
Av min erfarenhet har du nog en del spyware och grejjer, onödiga program och många program som suger minne.

Formatering är det lättaste, tror ingen kommer kunna läsa av nått i nån logg inte.

Fungerar inte att formatera denna dator skummt nog. Systemåterställning är ikryssad som "inaktivera alla enheter" och det går inte att kryssa ur den. Således kan man inte formatera då den endast säger, aktivera enheten för att kunna formatera den. Sen får man "det går inte att aktivera denna enhet, prova starta om datorn" när man försöker aktivera.. så vad gör man

Citat:
Formatera sedan din C-disk, eller vilken disk du nu har ditt OS på, så att den töms helt och installera sedan om ditt OS och börja om på nytt.
Det tar inte så lång tid. Jag gjorde det igår, eller ja - installerade om mitt OS igår iallafall.

Vet hur man gör, har gjort det ofta på min andra dator. Denna är dock låst på något sett, läs ovan.
Citera
2009-05-06, 15:48
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Sa att jag var dålig med datorer, men jag är ingen "wow-jag-vann-1mille-genom-att-gå-in-på-internet-bara-ladda-ner-detta-programm-kille"

Det ända som bekräftas genom att du inte är en "wow-jag-vann-1mille-genom-att-gå-in-på-internet-bara-ladda-ner-detta-programm-kille" är att du inte är korkad.
Citera
2009-05-06, 15:54
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Avdammad?
Tolkade du tipset rätt?

Ordentligt rengjord invändigt!
Citera
2009-05-06, 16:04
Medlem
söderbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Avdammad?
Tolkade du tipset rätt?

Ordentligt rengjord invändigt!

Ja den är ordentlig rengjord..
Citera
2009-05-06, 16:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ja den är ordentlig rengjord..
Jag ville bara kolla...

Försöker du Formatera inifrån Windows?

Boota från Cd-läsaren med installations-skivan och låt det programmet formatera och installera nytt OP-system.
Citera
2009-05-06, 16:38
Medlem
1. Dra ner winASO och låt den reparera registerfiler. Kan vara hundratals.

2. Dra ner O&O defrag och defragga burken på ett gäng olika alternativ.

3. Internet alternativ -->webbhistorik--->inställningar--->"använd följande diskutrymme" och ställ den på 25 mb. OBS! rensa först cookies och tempfiler innan du gör detta i föregående steget.

4. Se till att dra ur jacket till modemet iaf en gång i veckan ett par minuter. Gör man inte det så kan det bli segt att surfa efter ett tag.

5. CCleaner. Rensa.

6. Ad-Aware. Rensa.

7. Slutligen detta, som gjorde min burk ännu mer pigg efter att grejerna ovan är gjorda. Låt detta program köra igenom din burk, rubb och stubb:

http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm

8. Klart.

Återkom gärna med rapport!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in