Flashback bygger pepparkakshus!
2009-05-05, 15:45
Medlem
gläfss avatar
Gick till en butik i dag, skulle köpa 2*2 GB Corsair till min Macbook (använder en del Photoshop och Illustrator och RAM är billigt). Hade kollat lagersaldot och allt. Men kunden före mig (hade jag bara kommit EN minut tidigare!!!) köpte två och när jag kom fram var det en jävla pinne kvar. Så då blev jag fundersam. Ingen annan butik finns i närheten och jag pallade inte vänta, har en viktig Illustrator-grej som måste bli klar och jag har verkligen inte tid med mer badboll.

Så jag köpte den enda pinnen de hade kvar, och stoppade i den. Nu har jag en av de ursprungliga två 512:orna tillsammans med den nya 2GB-pinnen, alltså totalt 2,5 GB. Jag vet att jag förlorar dual channel-kompatibiliteten i och med det, men prestandavinsten att uppgradera från 1GB till 2,5GB kändes ganska värt det. Så småningom köper jag den andra 2GB-pinnen också.

MEN, och nu kommer frågan, jag undrar vilken pinne man ska sätta var så länge. När jag höll på med PC för ett par år sen och byggde själv, skulle man alltid sätta den största modulen närmast processorn. Som det står i det här citatet från nån blogg ungefär:

Citat:
Memory banks: On some PCs, the memory slot closest to the CPU--usually called bank 0--must be filled before the motherboard's other memory slots. On other systems, bank 0 must have the largest RAM module (if you are using modules of different sizes). There's no fixed rule, so check your PC's documentation.

Och frågan är då: vad gäller för Mac? Och om jag -- om inte annat så bara för att få den psykologiska känslan av att den sitter rätt -- vill sätta den största i den minnesslot som är närmast processorn, vilken är det? Någon som vet? Har googlat en halvtimme men hittar inget.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av gläfs 2009-05-05 kl. 15:45. Anledning: Stängde av smilies
Citera
2009-05-06, 15:15
Medlem
gläfss avatar
Ingen?
Citera
2009-05-06, 15:22
Moderator
Rassas avatar
Det spelar ingen roll i vilken minnesplats du sätter 2 GB-minnet på din MacBook.
Citera
2009-05-06, 15:47
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det spelar ingen roll i vilken minnesplats du sätter 2 GB-minnet på din MacBook.
Topp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in