Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-02, 18:28
Bannlyst
Tjenare, har fixat en ny HP hårddisk då min gamla pajade, dock misstänker jag att det är något fel på den för att det ibland kommer upp en färg i ränder, ser ungefär ut som ett gammalt grafikkort, vilket gör att jag inte kan starta datorn, men om man startar om den funkar det. Detta händer på min original hårddisk med.

Hursomhelst, hade windows Vista på min gamla hårddisk, och nu på min nya så lånade jag en Windows XP cd-skiva från min brorsa, som jag använder för att installera med, fast när den läser in alla filer så kommer en "bluescreen" upp (har testat flera gånger), vilket får mig att undra ifall det är fel på hårddisken eller cd-skivan som det är fel på? Använder en Windows SP 1 cd-skiva, och den hårddisken jag använder har legat i en låda i cirka 1 ½ år (princip oanvänd)

Skulle uppskatta svar, mvh
Citera
2009-05-02, 21:23
Bannlyst
Bump!
Citera
2009-05-02, 22:36
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutBread
Bump!

Det låter som att det skulle vara något fel på skivan. Hur långt kommer du i installationen? Ser du hårddisken i listan när du ska göra partitioner eller får du "blue screen" när det läser in filerna i början?
Citera
2009-05-02, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Det låter som att det skulle vara något fel på skivan. Hur långt kommer du i installationen? Ser du hårddisken i listan när du ska göra partitioner eller får du "blue screen" när det läser in filerna i början?
Den läser in kanske 30 filer till installationen, sedan kommer en svart ruta upp, och den laddar i cirka 20 sekunder, sedan kommer bluescreenen upp, det är flera repor/fläckar på cd-skivan dock.
Citera
2009-05-03, 21:08
Bannlyst
Bada Bump!
Citera
2009-05-03, 21:57
Medlem
martiness avatar
Bränn ut en ny xp skiva och prova?

Jag hade ett liknande problem när jag installerade xp, men då frös hela skiten istället. Provade med säkert 4 olika xp skivor / versoner, tillslut vad det en som funkade,
Citera
2009-05-04, 08:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martines
Bränn ut en ny xp skiva och prova?

Jag hade ett liknande problem när jag installerade xp, men då frös hela skiten istället. Provade med säkert 4 olika xp skivor / versoner, tillslut vad det en som funkade,
Okej Trodde först det var hårddiskens fel eftersom den ibland startar utan att börja BIOS utan istället så kommer det upp färger. Vet inte vad det beror på, men händer med min andra hårddisk med
Citera
2009-05-04, 13:31
Bannlyst
Anyways, det finns ett alternativ att dra en recovery på F11, men jag kan inte komma in till recoveryn, trycker f11 flera gånger om, och kommer inte in till menyn. Dock, kommer jag in till setupen. Vad kan detta bero på?
Citera
2009-05-04, 17:44
Medlem
Eftersom det kommer upp en färg i ränder även med din gamla hårddisk installerad är det nog ditt grafikkort du har problem med...

Kolla vad du får för felmeddelande när du får "bluescreen" vid xp installationen, det står STOP och ett felmeddelande efter

Sedan googlar du efter den 10 siffriga koden efter STOP, kan både vara siffror och bokstäver.
Citera
2009-05-04, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gh1969
Eftersom det kommer upp en färg i ränder även med din gamla hårddisk installerad är det nog ditt grafikkort du har problem med...

Kolla vad du får för felmeddelande när du får "bluescreen" vid xp installationen, det står STOP och ett felmeddelande efter

Sedan googlar du efter den 10 siffriga koden efter STOP, kan både vara siffror och bokstäver.
Har testat att köra utan mitt grafikkort, kom samma problem!

Det står STOP 0x0000007B (0xF7CB263C), ska testa att googla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in