Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-09, 12:33
  #313
Avstängd
danielsvensson517s avatar
Någon som testat Vings barnklubb på Mallorca? Jag och sambon ska dit nästa sommar och tänkte testa lämna barnen ett par timmar ( då 2 och 4 år).
Citera
2021-10-27, 12:44
  #314
Medlem
Nån som har varit på Mallorca på sistone?
Vilka städer/områden ska man undvika?
Var ska man bo? Tänkte åka ganska snart. Bad är oviktigt, så det måste inte vara vid havet. Härlig natur, trevligt folk/god stämning och hyfsad mat/dryck är prioriterat. Det är ju fint om det inte känns superturistigt. Tänker mig att jag spenderar några dagar i Palma och några dagar någon annanstans, men vet inte var detta ”någon annanstans” börja vara. Soller?

Har aldrig varit på Mallorca tidigare, så tar tacksamt emot tips.
Citera
2024-01-21, 09:49
  #315
Medlem
explorerss avatar
2024-01-17

Över 30 miljoner besökte Mallorca under 2023.
Son Sant Joan Airport på Palma de Mallorca nådde över 30 miljoner passagerare
under 2023, en ökning med 8,9% jämfört med 2022. Detta rekordår inkluderade 228 920
flygplansrörelser, en ökning med 3,7%. Den internationella marknaden stod för majoriteten
av resenärerna, 22 467 550 passagerare med en tillväxt på 8,6%. Inrikesresor ökade ännu
mer med 9,6%, totalt 8 625 417 resenärer.

Avslutningen av året var särskilt stark, med december som välkomnade 1 038 915 passagerare, en
ökning med 11% jämfört med 2022. Antalet flygningar ökade också med 7,5% under samma månad.
https://mallorcanyheter.com/over-30-...ca-under-2023/
Citera
2024-01-21, 10:20
  #316
Medlem
Endast +1 grad nu på morgonen.
Citera
2024-01-23, 07:17
  #317
Medlem
explorerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Endast +1 grad nu på morgonen.

Nu (07:17) har vi på verandan +8 grader och varmare blir det


Kulturella byggnader i Palma omvandlas till boutiquehotell.
Palmas kommunfullmäktige har reviderat ett tidigare beslut och tillåter nu öppnandet av nya små hotell i skyddade kulturella byggnader. Denna förändring har väckt kritik från vänsterpartierna, särskilt Mes, som hävdar att beslutet kommer att resultera i fler boutiquehotell och agroturism, vilket kommer att ge upphov till ökad turism i staden. Det regerande Partido Popular och Vox försvarar beslutet och ser det som en möjlighet att använda skyddade byggnader på ett meningsfullt sätt.
https://mallorcanyheter.com/kulturel...outiquehotell/
Citera
2024-01-24, 21:21
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danielsvensson517
Någon som testat Vings barnklubb på Mallorca? Jag och sambon ska dit nästa sommar och tänkte testa lämna barnen ett par timmar ( då 2 och 4 år).
Hur var klubben?
Citera
2024-01-24, 21:22
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mockba
Nån som har varit på Mallorca på sistone?
Vilka städer/områden ska man undvika?
Var ska man bo? Tänkte åka ganska snart. Bad är oviktigt, så det måste inte vara vid havet. Härlig natur, trevligt folk/god stämning och hyfsad mat/dryck är prioriterat. Det är ju fint om det inte känns superturistigt. Tänker mig att jag spenderar några dagar i Palma och några dagar någon annanstans, men vet inte var detta ”någon annanstans” börja vara. Soller?

Har aldrig varit på Mallorca tidigare, så tar tacksamt emot tips.
Vadå "bad är oviktigt"? Ska du sitta i skogen och häcka hela semestern?
Citera
2024-02-07, 22:16
  #320
Medlem
NEOC0RTEXs avatar
Jag sitter själv och velar lite inför påskresa. Det står mellan Mallorca eller Prag, två väldigt olika städer jag vet men som nog skulle passa mig (har inte varit på någon av platserna). Jag reser själv, 37 år och gillar mat, öl, sol, historia, kultur. Fördelarna med Prag är väl att det är billigare och god öl. Mallorca har värmen och solen, naturen. Några spontana tankar?
Citera
2024-02-08, 02:30
  #321
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEOC0RTEX
Jag sitter själv och velar lite inför påskresa. Det står mellan Mallorca eller Prag, två väldigt olika städer jag vet men som nog skulle passa mig (har inte varit på någon av platserna). Jag reser själv, 37 år och gillar mat, öl, sol, historia, kultur. Fördelarna med Prag är väl att det är billigare och god öl. Mallorca har värmen och solen, naturen. Några spontana tankar?

Vad behöver du mest? Den frågan ska du ställa dig själv.
Trött och sliten; gå för Mallorca.
Citera
2024-03-22, 12:33
  #322
Medlem
explorerss avatar
2024-03-22

Strängare regler i Playa de Palma: Böter upp till 3000 euro.
Palmas borgmästare, Jaime Martínez, pratade i förra veckan vid den internationella turismmässan ITB i Berlin om en ny förordning som ska införas för att tackla det ”oacceptabla beteendet” som plågar Playa de Palma. Med böter som kan sträcka sig upp till 3.000 euro är syftet att gripa in mot upprepade överträdelser och skapa en mer harmonisk samexistens i området.

För att stödja dessa åtgärder har regeringen avsatt en betydande summa på 350 miljoner euro för att säsongsanpassa turismen och förbättra infrastrukturen i området. Detta återspeglar en övergripande vilja att främja en ansvarsfull och hållbar turism som gynnar både lokalbefolkningen och besökarna.

Den nya förordningen kommer att rikta in sig på de specifika problemen som påverkar och oroar turistsektorn i Playa de Palma. Det innefattar bland annat åtgärder mot överdriven alkoholkonsumtion, skadegörelse, buller och illegal gatuförsäljning. Genom att adressera dessa frågor hoppas myndigheterna kunna återskapa ett mer balanserat och trivsamt samhälle.
https://mallorcanyheter.com/strangar...ill-3000-euro/


Nu blir det ordning och reda på Ön
__________________
Senast redigerad av explorers 2024-03-22 kl. 12:36.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f90366

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback