2009-04-27, 09:40
Moderator
Semesters avatar
Sitter och läser lite trivselundersökningar för olika grupper. http://www.duochjobbet.se/viewText.do?textID=1140
Något som stör mig är att man hela tiden buntar ihop arkitekter och civilingenjörer i samma grupp. Visserligen utbildas båda på tekniska högskolor och de är båda masterutbildningar. I övrigt skiljer de sig på många sätt. Arbetsuppgifterna är av väldigt olika art, könsfördelningen är generellt en helt annan och de arbetar sällan på samma arbetsplatser.
Ändå har man alltid valt att slänga ihop dessa två grupper i en och samma massa. Det sker i SCB:s statistik och det sker i de flesta statistiska undersökningar.
Inte borde det väl vara någon större ansträngning att skilja de två grupperna åt?
Citera
2009-04-27, 10:39
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Sitter och läser lite trivselundersökningar för olika grupper. http://www.duochjobbet.se/viewText.do?textID=1140
Något som stör mig är att man hela tiden buntar ihop arkitekter och civilingenjörer i samma grupp. Visserligen utbildas båda på tekniska högskolor och de är båda masterutbildningar. I övrigt skiljer de sig på många sätt. Arbetsuppgifterna är av väldigt olika art, könsfördelningen är generellt en helt annan och de arbetar sällan på samma arbetsplatser.
Ändå har man alltid valt att slänga ihop dessa två grupper i en och samma massa. Det sker i SCB:s statistik och det sker i de flesta statistiska undersökningar.
Inte borde det väl vara någon större ansträngning att skilja de två grupperna åt?

Jo, men de buntar ju även ihop alla olika sorters civilingenjörer. Civilingenjörer har en mängd olika uppgifter och kunskaper inom väldigt skilda ämnesområden, även om alla förhoppningsvis är duktiga på allmän "ingenjörsfärdighet".

Det är för övrigt inte alls ovanligt att Väg- och vattencivilingenjörer arbetar på samma arbetsplats som arkitekter. Visst finns det även renodlade arkitektbyråer, men i så fall samarbetar de nästa alltid med någon byggkonsultfirma. Men visst skiljer det i arbetsuppgifter mellan dessa grupper även om de jobbar på samma ställe.

Svaret på frågan är väl att de måste generalisera på något sätt. Jag upplever det dock som att man brukar särskilja på civilingenjörer och arkitekter i de flesta sammanställningar/undersökningar.
Citera
2009-04-27, 10:47
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Jo, men de buntar ju även ihop alla olika sorters civilingenjörer. Civilingenjörer har en mängd olika uppgifter och kunskaper inom väldigt skilda ämnesområden, även om alla förhoppningsvis är duktiga på allmän "ingenjörsfärdighet".

Det är för övrigt inte alls ovanligt att Väg- och vattencivilingenjörer arbetar på samma arbetsplats som arkitekter. Visst finns det även renodlade arkitektbyråer, men i så fall samarbetar de nästa alltid med någon byggkonsultfirma. Men visst skiljer det i arbetsuppgifter mellan dessa grupper även om de jobbar på samma ställe.

Svaret på frågan är väl att de måste generalisera på något sätt. Jag upplever det dock som att man brukar särskilja på civilingenjörer och arkitekter i de flesta sammanställningar/undersökningar.

Det är rätt sällan Väg och vattencivilare arbetar på arkitektkontor. I huvudsak är det byggnads högskoleingenjörer som sitter på de posterna.

Civilingenjörer har som sagt väldigt skilda arbetsuppgifter men trots det är utbildningarna relativt lika. Alla kan sin matematik och fysik varför det är möjligt för en kemitekniker att jobba med fysik och en fysiker att arbeta med kemi. Denna överkorsning sker sällan mellan civilingenjörer och arkitekter. Utbildningarna skiljer sig helt enkelt något enormt. Därför känns det för mig närmast befängt att blanda ihop grupperna.
Citera
2009-04-27, 11:34
Medlem
skit_i_dets avatar
Jag vill hävda att de olika civ.ing-programmen inte är så lika (förutom grundläggande matte och fysik). Exempelvis läser kemi ~50hp kemikurser de första två åren medan fysik inte läser någon kemi alls (ok, termon innehåller en del kemirelaterat osv, men ändå).

Givetvis kan man jobba med något annat än man läst, men arbetssituationen för en som jobbar med kemi är nog rätt skiljd från en som jobbar med IT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in