2009-04-26, 23:36
Medlem
Ekkys avatar
Sökte lite på ogillar osv men hittade ingen bra tråd så jag startar en ny.

Jag har en innekatt på snart 11 år. Brittisk korthår med lite av något annat i sig. Nu är det så att hon fullständigt avskyr andra djur. Hon fräser som bara den och jag vet inte om hon attackerar de, då vi alltid får hålla henne när ett annat djur är i närheten. Hon har ju tidigare dödat harpalt osv när hon var utekatt för ~8 år sen.

Tar det lång tid att vänja henne vid andra djur? Jag tänkte främst då på en honkatt till i hennes ålder. Går det överhuvudtaget?

Tacksam för hjälp.
Citera
2009-04-26, 23:46
Medlem
kaptenelviss avatar
kolla på katter.nu faq beteendefrågor
Citera
2009-04-26, 23:48
Medlem
.ZoeJane.s avatar
När får hon träffa dom här andra djuren?

Är det när folk kommer hem till dig på besök?
Klart hon fräser när det kommer främlingar in på hennes revir.

Vad för andra djur är det? Hundar eller katter?

Jag har två katter och när minstingen kom hem till hushållet efter att den andra varit själv i runt ett år så klart dom inte blev vänner bums.

Det var nosande,fräsande och brottningsmatcher.Numera är dom som syskon ungefär.Tar hand om varandra och bråkar likaväl.
Citera
2009-04-27, 00:03
Medlem
Ekkys avatar
Mestadels är det hundar som folk har på besök här nångång i månaden. Men jag frågar för jag funderar på att ta över min kompis katt eftersom hon jobbar så konstigt och knappt har tid för den. Min katt blir sur på andra katter bara genom att se de utanför.
Citera
2009-04-27, 00:11
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekky
Mestadels är det hundar som folk har på besök här nångång i månaden. Men jag frågar för jag funderar på att ta över min kompis katt eftersom hon jobbar så konstigt och knappt har tid för den. Min katt blir sur på andra katter bara genom att se de utanför.

Ok,men du kan inte mer än prova.Det blir säkert slagsmål första träffen men förhoppningsvis får hon en lekkompis med tiden.

Prova på ett par dagar iaf och sedan märker du om det inte fungerar.
Kanske också ska ha separata lådor och matskålar till dom så inte den nya inkräktar för mycket på saker som redan är hennes.

Hoppas det går bra
Citera
2009-04-27, 01:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Ok,men du kan inte mer än prova.Det blir säkert slagsmål första träffen men förhoppningsvis får hon en lekkompis med tiden.

Prova på ett par dagar iaf och sedan märker du om det inte fungerar.
Kanske också ska ha separata lådor och matskålar till dom så inte den nya inkräktar för mycket på saker som redan är hennes.

Hoppas det går bra

Håller med ZoeJane helt. Gärna testa men hoppas inte alltför mycket vill jag tillägga. Kan gå bra - men... därför är det ju bra om kompisen kan ta tillbaka sin katt OM det inte går. Ge inte heller upp alltför snabbt.
Och absolut varsin låda och skålar till dom! När du måste gå hemifrån i början så håll dom skilda åt.
Sedan får du inte överdriva och kela med den nya katten - utan låta din egen komma i första hand även fortsättningsvis. Många gör just det felet - tvärt om - för att anpassa den nya.
Din katt har ju varit ensam om reviret länge men jag jämför inte med vad hon gillar hundar.
Berätta gärna hur det går - det ger erfarenheter till andra.
Lycka till!
Citera
2009-04-27, 15:52
Medlem
Kläppskogs avatar
Katter är riktigt elaka djur, när de vill. Så ha inga större förhoppningar.
Min katt är chef här hemma. Grannkatten bankar hon skiten ur så fort hon får tillfälle, och besökande hundar får stryk så de springer till skogs.
Hon verkar ha koll på lantmäteriets karta, för hon håller sig på min mark. När hon jagar bort grannkatten stannar hon vid tomtgränsen.
Däremot älskar hon alla människor och gör sig till som fasen för att bli klappad ett tag.

Provar du att tussa ihop din vilde med något annat stackars djur så var beredd med en hink kallt vatten. En riktigt förbannad katt kan strimla sin fiende, och jag råder dig inte att försöka gå emellan...
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in