2009-04-26, 23:01
Medlem
Jag går nu ut Gymnasiet om drygt en månad och planerar till att börja med att jobba här i Sverige och tjäna pengar men det lär endast vara under en 2 månaders period. Det är inte särskilt troligt att jag kommer få förlängt någonstans med tanke på rådande lågkonjunktur, därför lockar det att jobba i Norge till hösten from September månad.

Det är många frågor jag vill ha svar på och det är hur man främst gör för att ta kontakt med arbetsgivare och kontaktpersoner för att få möjlighet att komma in någonstans. Var börjar man att leta för att hitta de jobb man är intresserade av och hur går man sedan vidare därifrån?

Hur gör man med boende, vars vänder man sig?

Ser gärna att någon som varit i Norge och befunnit sig i samma sits som jag kan komma med ett PM eller ett vettigt inlägg på hur man ska gå tillväga för att få jobba och tjäna mycket pengar under en kortare period!
Citera
2009-04-26, 23:08
Medlem
Stonedboys avatar
Ja jobb i Norge verkar det ju finnas. Sen det där med boende brukar ofta lösa sig. Finns många arbetsgivare som erbjuder bostad för dom som kommer dit. Norrmännen gillar svenskarna väldigt bra kan jag säga. Annars får man försöka hyra in sig hos nån. En egen bostad skulle jag inte rekommendera att du fixar. Bostadspriserna i Oslo är iuuuuu snorhöga.
Citera
2009-04-26, 23:11
Medlem
adligs avatar
Jag tror inte man ska förlita sig på Norge allt för mycket. I alla fall inte inom oljeindustrin. Var nyligen i kontakt med 2 arbetsgivare som sa att det var dåligt med jobb nu, och jag har haft jobb där 6 år i rad men i år vettifan om det blir något.
Citera
2009-04-26, 23:11
Medlem
Intressant men jag undrar var man först och främst ska leta jobben vilka webbplatser, jag vet ju hur AMF fungerar här i Sverige de känns ju inte särskilt troligt att man får en tjänst när man söker där och fungerar det på samma dåliga sätt i Norge så vet jag inte?

Tips på några bra länkar och hur man skall gå vidare därefter?

Jag skulle tänka mig att främst kunna jobba som lagerarbetare, butik eller försäljare
Citera
2009-04-26, 23:16
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmbergz
Intressant men jag undrar var man först och främst ska leta jobben vilka webbplatser, jag vet ju hur AMF fungerar här i Sverige de känns ju inte särskilt troligt att man får en tjänst när man söker där och fungerar det på samma dåliga sätt i Norge så vet jag inte?

Tips på några bra länkar och hur man skall gå vidare därefter?

Jag skulle tänka mig att främst kunna jobba som lagerarbetare, butik eller försäljare

Ett annat tips kan ju vara att använda sökfunktionen. Finns ju jättebra trådar om detta ämne.
Citera
2009-04-26, 23:23
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
Ett annat tips kan ju vara att använda sökfunktionen. Finns ju jättebra trådar om detta ämne.

jo finns en bra bunt med trådar.

Men kan säga att norge är dåligt nu. Kollar man på deras arbetsförmedling, NAV.no så är det lite som fan jämfört med när jag var där för över ett år sedan. Vet då många som kommit hem igen som jag lärde känna där.

Nog finns d säkert mer än här men myten om norge är ett land där dom öser jobb över en finns inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in