2009-04-26, 19:57
Medlem
Vad har ett bensindrivet elaggregat för genomsnittlig verkningsgrad?
Citera
2009-04-26, 20:04
Medlem
Bensins energiinnehåll är 32 miljoner wattsekunder per liter. Har man uppgifter om uteffekt och bränsleförbrukning, är det lätt att räkna ut verkningsgraden.
Citera
2009-04-26, 20:26
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Bensins energiinnehåll är 32 miljoner wattsekunder per liter. Har man uppgifter om uteffekt och bränsleförbrukning, är det lätt att räkna ut verkningsgraden.
oj! nu är jag inte riktigt invigd i verkningsgrad på bensinmotorer, men låter inte det fruktansvärt mycket för den förbrukning vi har idag?
jag menar, då 1 hästkraft = 745.7 watt med samtida gemene bensinförbrukning, då låter det i mina öron som att en bilmotor inte alls har hög verkningsgrad.

om en liter bensin motsvarar 32*10^6W, borde min gamle audi med insprutarfel med andra ord motsvara ett mindre kärnkraftsverk i det gamla cccp. alltså har jag fel någonstans - måhända att du faktiskt säger wattsekund?
Citera
2009-04-26, 21:50
Medlem
Jomazis avatar
"wattsekund" = Joule. Bensin innehåller ca 42 miljoner joule (MJ) per kg. En bilmotor ligger väl på 25-30% vad gäller att omvandla kemisk energi till kinetisk.
Citera
2009-04-26, 22:18
Medlem
En bensinmotor har ju en verkningsgrad på någonstans runt 20-30%. Sedan har väl generatorn en verkningsgrad på en bit över 90%.
Om man gissar att man har en bra motor och sedan höftar lite på mekaniska förluster och förluster i generatorn så skulle jag säga en verkningsgrad på typ 25%.
Citera
2009-04-27, 10:22
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
En bensinmotor har ju en verkningsgrad på någonstans runt 20-30%. Sedan har väl generatorn en verkningsgrad på en bit över 90%.
Om man gissar att man har en bra motor och sedan höftar lite på mekaniska förluster och förluster i generatorn så skulle jag säga en verkningsgrad på typ 25%.

Låter rimligt i mina ögon, speciellt för ett mindre bärbart aggregat. Stora stationära nödaggregat kan ligga högre då man tjänar effektivitet på med större skala i många fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in