2016-05-19, 21:02
Medlem
Artiklar om den anhållne 16-åringen
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976

Tror på följande scenario, fallet påminner mycket om Jessica Dahlin-fallet, GM gör närmanden mot Reijo som avvisar GM´s inviter. GM inser att han kommer att "outas" inför hela det lilla samhället och familjen, och väljer att tysta Reijo. Det kan såklart inte vara lätt att komma ut på den tiden i ett litet samhälle, det blandat med besvikelse och ilska över den obesvarade inviten utlöste dådet.
Citera
2016-05-20, 14:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av tjej7h
Kommer inte skriva mer här nu, har inget mer att tillföra tråden

Det var mycket tråkigt att få höra.
Citera
2016-05-20, 21:42
Medlem
"Vad lockade pojken ut på den ensliga vägen?"
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976/Scan%20296%20Page%2044_zpsqfer8vgj.jpg.html
Citera
2016-05-21, 14:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Motiv: Svartsjuka?

Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Artiklar om den anhållne 16-åringen
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/library/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976

Tror på följande scenario, fallet påminner mycket om Jessica Dahlin-fallet, GM gör närmanden mot Reijo som avvisar GM´s inviter. GM inser att han kommer att "outas" inför hela det lilla samhället och familjen, och väljer att tysta Reijo. Det kan såklart inte vara lätt att komma ut på den tiden i ett litet samhälle, det blandat med besvikelse och ilska över den obesvarade inviten utlöste dådet.

Kan ha varit på det sätt som du skriver men jag tror att MGM redan var "outad" p. g. a. hur han var med sitt feminina beteende. Alla i detta lilla samhälle måste ha hört talats om och sett "fröken Sjöblom".

Jag tror mer på detta scenario: MGM gör närmande mot BO. Blir avvisad och då brister allt hos honom. Han har blivit avvisad av den han älskar!

I svartsjukeraseri knivhugger han sedan RD med detta enorma antal knivhugg.
Citera
2016-05-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan ha varit på det sätt som du skriver men jag tror att MGM redan var "outad" p. g. a. hur han var med sitt feminina beteende. Alla i detta lilla samhälle måste ha hört talats om och sett "fröken Sjöblom".

Jag tror mer på detta scenario: MGM gör närmande mot BO. Blir avvisad och då brister allt hos honom. Han har blivit avvisad av den han älskar!

Reijo hade antagligen ingen chans att värja sig mot den äldre kamratens raseri, lite fler artiklar finns nu uppe, bla berättar MGM om att han "vill börja skolan igen" och Reijos kamrater vittnar om att de sett de båda kort innan mordet:

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976/Scan%20296%20Page%2048_zpsli9ecrab.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976/Scan%20296%20Page%2047_zpsw5vukq9q.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976/Scan%20296%20Page%2040_zpsudxznalr.jpg.html
Citera
2016-05-21, 19:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två fall som inträffade nästan samma dag.

Citat:
"Vad lockade pojken ut på den ensliga vägen?"
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976/Scan%20296%20Page%2044_zpsqfer8vgj.jpg.html

En ypperlig karta över området där Reijo bodde. Här ser man Konsumbutiken, där hans kompis bodde samt skogsområdet där det bestialiska knivmordet kom att ske.

Mordet på Reijo och brevbäraren Bosse Janssons märkliga försvinnande kom nästan att ske samma dag.

Reijo hittades 1976-04-09 och hade då varit död några dagar så mordet lär då ha inträffat den 7 april. Bosse försvann den 3, 4 eller 5 april.
Citera
2016-05-22, 16:39
Medlem
nins avatar
Tack för de artiklarna echoesofglory.
Citera
2016-05-22, 23:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lär ha varit helt oförberedd.

Citat:
Reijo hade antagligen ingen chans att värja sig mot den äldre kamratens raseri, lite fler artiklar finns nu uppe, bla berättar MGM om att han "vill börja skolan igen" och Reijos kamrater vittnar om att de sett de båda kort innan mordet:

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976/Scan%20296%20Page%2048_zpsli9ecrab.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976/Scan%20296%20Page%2047_zpsw5vukq9q.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Reijo%20Daag%201976/Scan%20296%20Page%2040_zpsudxznalr.jpg.html

Stort tack även för dessa intressanta artiklar.

Jag tror inte heller att RD hade en chans att värja sig mot detta enorma raseri från den MGM:s sida.

Reijo lär troligtvis ha varit helt oförberedd när knivhuggen väl började att hagla över honom.

Läste också detta att MGM "vill börja skolan igen". Det var tydligen det han tänkte mest på.
Citera
2016-05-23, 18:59
Medlem
Citat:

Så RD var fullt medveten om MGM´s livsval/livstil och accepterade det? Föreställde mig att RD helt plötsligt får veta om att bästa kompisen är "annorlunda" och avvisar bryskt kamraten men så var det alltså sannolikt inte. Man får nästan intrycket att MGM lockade ut RD för att säga något viktigt, som inte mottogs så väl av Reijo..
Senast redigerad av echoesofglory 2016-05-23 kl. 19:02.
Citera
2016-05-24, 00:20
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
En ypperlig karta över området där Reijo bodde. Här ser man Konsumbutiken, där hans kompis bodde samt skogsområdet där det bestialiska knivmordet kom att ske.

Tyvärr, den kartbilden från FiB Aktuellt eller Lektyr (Båda tidningar har skrivit om fallet) har cirkulerat tidigare i tråden, men den visar inte rätt plats. Den visar delar av bostadsområdet de båda kom ifrån och den ena Konsumbutiken i Viskafors, den som senare hette Gamleboden.

Jag fotade och länkade till bilderna häromåret till flera olika tänkbara platser som var betydligt närmare Rydboholm. Bl.a. två olika skogsvägar där det fanns GSM-master. Jag kallade dessa bilder för Mast 1 och Mast 2, de låg bara ett par, tre hundra meter ifrån varandra på vänster sida av Sven Eriksons väg om man kommer från Rydboholm. Vid samma tillfälle gick jag in på skogsvägen som låg mitt emot infarten till Mast 2, på höger sida av vägen, och fotade även där.

Senare pratade jag också med en person som var i ungefär samma ålder som Reijo och Ingemar och gick i samma skola och han bekräftade att mordet skedde rätt nära Mast 2. Han visste mycket väl vilka Reijo och Ingemar var. Men nån i tråden som kallade sig kakanapan hade fått GPS-positioneringen och den visade en bit in på skogsvägen mitt emot Mast 2, alltså skogsvägen på höger sida av Sven Eriksons väg om man kommer från Rydboholm.

Men det kan ha skett ett missförstånd mellan oss eftersom jag bara pratade med honom på telefon och platserna ligger mitt emot varandra

Och nu har jag haft kontakt med en annan person som också hävdar att det inte är platsen vid Mast 2 som är den rätta utan det är alltså skogsvägen mitt emot den.

Förra gången jag var där hade jag med mig bilder från gratistidningen Extra Borås, som skrev om fallet häromåret, på iPaden för att jämföra kurvor, träd, rotvältar och backar längs med de olika skogsvägar jag gick. Men jag gick inte så långt den gången så jag för göra om det igen och nu gå lite längre. Men naturen har ändrats och det är trots allt 40 år sedan det hände...

Men jag har gjort en översiktsbild (som jag kommer länka till) över Viskafors och Rydboholm där man ser delar av centrala Viskafors, bostadsområdet Skansen, som nästan ligger på gränsen mellan Rydboholm och Viskafors. Man ser också platserna Mast 1, Mast 2 och platsen mitt emot Mast 2 där mordet troligen ägde rum. Dessutom ser man platsen för soldattorpet där de båda postrånarna växte upp under första halvan av 1800-talet och gjorde sjuhäradsbygden osäker.

Och angående postrånet så är jag klar med den "utredningen" och så småningom kommer jag att börja att publicera väl valda delar. Jag växte upp ca: 500 meter från soldattorpet (men det visste jag inte när jag började forska i fallet) och 6-700 meter fågelvägen från mordet på Reijo Daag.
Senast redigerad av Pajosv 2016-05-24 kl. 00:30.
Citera
2016-05-24, 13:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lockade med RD för att säga honom något viktigt?

Citat:
Så RD var fullt medveten om MGM´s livsval/livstil och accepterade det? Föreställde mig att RD helt plötsligt får veta om att bästa kompisen är "annorlunda" och avvisar bryskt kamraten men så var det alltså sannolikt inte. Man får nästan intrycket att MGM lockade ut RD för att säga något viktigt, som inte mottogs så väl av Reijo..

RD behöver inte ha varit fullt medveten om vad MGM var för slags person. Däremot lär han både ha hört och sett att denne var "annorlunda". I detta lilla samhälle måste det ha pratats en hel del om den här udda ynglingen.

Kan mycket väl ha varit som du skriver, att han ville få med RD ut i skogen för att säga denne något viktigt. Kanske var det för att han ville ge honom sin kärleksförklaring? Vilket inte mottogs så väl av RD. Därefter brast allt hos MGM.

RD kanske umgicks med honom därför att han tyckte synd om honom? Det var nog inte många killar som ville umgås med "fröken Sjöblom".
Citera
2016-05-24, 16:39
Medlem
Pajosvs avatar
Här är den översiktsbild på delar av Viskafors och Rydboholm som jag lovade att lägga upp.

Det som finns inom den blå linjen är delar av Viskafors, och det som finns inom den gula linjen är delar av Rydboholm. Bostadsområdet där de båda bodde syns inte på denna översiktsbild. Det området ligger nedanför och utanför bilden. Men det området har det länkats till tidigare...

Både Viskafors och Rydboholm är alltså betydligt större än vad som visas på denna översiktsbild. Rydboholm ligger ca: 6-7 km söder om Borås och Viskafors ca: 10 km söder om Borås. På översiktsbilden syns också Riksväg 41 som går mellan Borås och Varberg.

Jag märkt ut andra platser än det som rör just detta fall, bl.a. platsen för soldattorpet Rönneslätt där de båda postrånarna Johannes Nätt och Johannes Löf växte upp med några års mellanrum.

Avståndet mellan bostadsområdet Skansen är ca: 500 meter, både om man går längs med den gamla skogsvägen och även fågelvägen. Avståndet från Skansen till platsen där Reijo hittades är ca: 6-700 meter fågelvägen, men längre om man cyklar eller kör bil.

Vid korset, något uppe till höger i bilden, nära Mast 2, är den ungefärliga platsen där Reijo hittades. Det är alltså ett par, tre kilometer från den plats som FiB Aktuellt och/eller Lektyr visade.

(Någon uppmärksam kanske upptäcker att Rydboholms Sportklubb ligger i Viskafors, och det stämmer faktiskt... Och fotbollsklubben Viskafors håller till i Svaneholm. En bit in på 1980-talet så hade Rydboholm, Viskafors, Kinnarumma och Svaneholm Viskafors som postadress, så är det inte längre)

Länk till översiktsbild:

http://s1001.photobucket.com/user/Pajosv/media/Vfs/Oumlversiktsbild%20Viskafors-Rydboholm_zpsuuiupprc.jpg.html

Klicka på förstoringsglaset något uppe till höger så att ni ser det tydligare.
Senast redigerad av Pajosv 2016-05-24 kl. 17:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in