Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
En ypperlig karta över området där Reijo bodde. Här ser man Konsumbutiken, där hans kompis bodde samt skogsområdet där det bestialiska knivmordet kom att ske.
Tyvärr, den kartbilden från FiB Aktuellt eller Lektyr (Båda tidningar har skrivit om fallet) har cirkulerat tidigare i tråden, men den visar inte rätt plats. Den visar delar av bostadsområdet de båda kom ifrån och den ena Konsumbutiken i Viskafors, den som senare hette Gamleboden.
Jag fotade och länkade till bilderna häromåret till flera olika tänkbara platser som var betydligt närmare Rydboholm. Bl.a. två olika skogsvägar där det fanns GSM-master. Jag kallade dessa bilder för
Mast 1 och
Mast 2, de låg bara ett par, tre hundra meter ifrån varandra på
vänster sida av Sven Eriksons väg om man kommer
från Rydboholm. Vid samma tillfälle gick jag in på skogsvägen som låg mitt emot infarten till
Mast 2, på
höger sida av vägen, och fotade även där.
Senare pratade jag också med en person som var i ungefär samma ålder som Reijo och Ingemar och gick i samma skola och han bekräftade att mordet skedde rätt nära
Mast 2. Han visste mycket väl vilka Reijo och Ingemar var. Men nån i tråden som kallade sig
kakanapan hade fått GPS-positioneringen och den visade en bit in på skogsvägen mitt emot
Mast 2, alltså skogsvägen på
höger sida av Sven Eriksons väg om man kommer
från Rydboholm.
Men det
kan ha skett ett missförstånd mellan oss eftersom jag bara pratade med honom på telefon och platserna ligger mitt emot varandra
Och nu har jag haft kontakt med en annan person som också hävdar att det inte är platsen vid
Mast 2 som är den rätta utan det är alltså skogsvägen mitt emot den.
Förra gången jag var där hade jag med mig bilder från gratistidningen Extra Borås, som skrev om fallet häromåret, på iPaden för att jämföra kurvor, träd, rotvältar och backar längs med de olika skogsvägar jag gick. Men jag gick inte så långt den gången så jag för göra om det igen och nu gå lite längre. Men naturen har ändrats och det är trots allt 40 år sedan det hände...
Men jag har gjort en översiktsbild (som jag kommer länka till) över Viskafors och Rydboholm där man ser delar av centrala Viskafors, bostadsområdet Skansen, som nästan ligger på gränsen mellan Rydboholm och Viskafors. Man ser också platserna
Mast 1,
Mast 2 och platsen mitt emot
Mast 2 där mordet
troligen ägde rum. Dessutom ser man platsen för soldattorpet där de båda postrånarna växte upp under första halvan av 1800-talet och gjorde sjuhäradsbygden osäker.
Och angående postrånet så är jag klar med den "utredningen" och så småningom kommer jag att börja att publicera väl valda delar. Jag växte upp ca: 500 meter från soldattorpet (men det visste jag inte när jag började forska i fallet) och 6-700 meter fågelvägen från mordet på Reijo Daag.