2009-04-26, 10:02
Medlem
Dhlns avatar
Då jag klarade de särskilda prövningarna i FyA, MaD, MaE men föll på Kemi A verkar det som dörren till Civilingenjörsprogrammen på LTH är stängda.

Jag kommer troligtvis att göra ett nytt försök vid ett annat lärosäte (någon som vet ett komvux med flexibla tider för särskild prövning i Skåne? gärna med lätta prov) inom ett par veckor. Fast med FyB på distans heltid och ett heltidsjobb är jag inte vidare optimistisk att jag kommer klara det.

Så nu har jag två val:
[*] Läsa till högskoleingenjör i elektroteknik vid Högskolan i Jönköping, då de är den bästa skolan(?) som tar in folk utan Kemi A till deras ingenjörsprogram. Efter det läser jag antingen avkortat civilingenjörsutbildning vid LTH eller något av deras masterprogram. Brukar det vara mycket krångel med vilka kurser man får tillgodoräkna sig?
[*] Läsa matematisk statistik vid LTH. Först kandidat, sedan master.

Båda utbildningarna verkar väldigt intressanta, möjligtvis är elektroteknik en smula mer intressant än matematisk statistik.. Men då intresse finns för båda är inte det en faktor i mitt val.

Vilket av de båda alternativen ger bäst jobbmöjligheter, både i Sverige och utlandet? Löneutveckling? Hög arbetslöshet inom något av yrkena?

Jag kan även tillägga att jag arbetar för närvarande som systemutvecklare, och har hört att bra IT-kunskap ska vara en bra merit som matematisk statistiker.

Jag är medveten om att det finns sidor för detta, fast där hittar jag enbart "matematik" eller "högskoleingenjör". Och det skiljer sig ju en hel del mellan inriktningarna.
Citera
2009-04-26, 12:01
Medlem
Aekeis avatar
Tråkigt att höra med prövningen, jag hoppas du hittar någon lösning. Har hört att Komvux i Hässleholm ska vara väldigt schyssta med betyg och sånt.

Jag skulle inte ens överväga att gå en annan teknisk högskola än KTH, CTH, LTH eller LiTH eftersom man stänger ute vissa jobbmöjligheter redan från start. Jag har själv läst c a 60 p på institutionen för matematisk statistik som delas mellan naturvetenskapliga fakulteteten och LTH. Kan inte säga annat än bra saker om kursutbud och lärare. Lokalerna får man leva med men säg nån skola där natfak inte är den fulaste byggnaden på campus.

Som civilingenjör får man även läsa alla kurser som ges av natfak så det känns i princip som man kommer ta en master i matematisk statistik fast med en annan titel. Jag vet inte hur rena statistiker har det på arbetsmarknaden men som civilingenjör är man främst intresserad av finansjobb åt det mer tekniska hållet som derivat, risk, strukturerade produkter och fixed income vilket man, bortsett från krisen, inte borde ha något problem att få.
Citera
2009-04-26, 12:20
Medlem
Dhlns avatar
Tack så mycket, jättebra svar!

Jag ska ringa komvux i Hässleholm imorgon och prata med dem.

Jo, det känns inte 100% bra att läsa till ingenjör vid någon annan skola än de du räknade upp... Närheten till Ideon från LTH verkar vara helt underbart.

Okej, det låter bra med matematisk statistik med. Det var ju finans jag hade tänkt mig då. Fast du kanske har missuppfattat att det blir civilingenjörsutbildning i elektroteknik, inte matematik. Skillnaden, vad jag har hört, mellan civ.ing. i matematik och vanligt naturvetenskapligt program i matematik är att civ ing. är mer inriktade på resultat, medan naturvetenskapligt program lägger vikt på varför man får de resultat man får med.
Citera
2009-04-26, 16:04
Medlem
Dhlns avatar
Uppdatering:

Gjorde även en sen anmälan till Civilingenjörsprogrammen i Elektroteknik vid Chalmers och LiU. Tyvärr har antal sökande till programmen ökat med rätt många, så jag har inga större förväntningar att komma in där som sent antagen. Får väl hoppas på särskild prövning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in