2009-04-24, 19:31
Medlem
Jag har en amstaff-tik på tre år, och hon har alltid varit väldigt liten. Har tänkt att jag nu till sommaren ska försöka få henne att gå upp i vikt och bygga lite muskler på henne, men vet inte riktigt hur jag ska göra.
Hon är en import och när hon kom till Sverige var hon något mager, och undernärd. Förmodar att det är det som gjort henne så liten som hon är. Dessutom är hennes kroppsbyggnad, naturligt, mer åt terrier-hållet. Hon är väldigt slank, inte så bred över bröstet, och har en mindre muskelmassa än en typisk amstaff.
Som hon är nu så är hon i hyfsad grundform, men jag känner mig inte nöjd ändå. Går/springer några timmar om dagen med henne i kuperad terräng, och låter henne gå med klövjeväska, men det är inget som ger något större resultat. Har funderat på om det foder jag ger henne inte ger tillräckligt med energi, och funderar på om jag ska börja med rävfoder. Kan det vara någon idé?
Just nu har hon vanligt foder, plus ett högenergifoder när hon varit extra aktiv.

Behöver, som märks, lite råd eller idéer om hur jag ska göra för att få henne tyngre.
Citera
2009-04-24, 20:16
Bannlyst
Ska du köra fighter med den ?
Citera
2009-04-24, 20:40
Bannlyst
Mer aktiv. Jag tror inte hunden får muskler bara för att du är ute med den ett par timmar? Prova med att cykla och låta hunden springa efter eller tex löpband en halvtimme eller mer varje dag.

Om inget ändå funkar så är väl din hund väldigt defekt...
Citera
2009-04-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Hustler
Ska du köra fighter med den ?

Varför skulle jag?
Men, nej, tror inte att man har sån stor nytta av att använda en amstaff till fighter numera. Kamplusten är borta sen länge.
Citera
2009-04-24, 20:53
Bannlyst
Samma problem här.

Massor med motion, psykisk och fysisk och öka matintaget

Rekomenderar verkligen detta fodret: www.fodax.se

Folk lär väl tro att jag säljer det där fodret, men jag är bara ruskigt nöjd med det
Citera
2009-04-24, 20:59
Medlem
56ks avatar
Låt hunden simma i sommar så kommer hunden bygga upp muskulatur.
Det är en bra träning då det inte sliter på hunden samt att dom tycker det är kul.

Förövrigt så tycker jag att det är larvigt det här med weightpulling och annat trams folk håller på med med sina hundar.
Senast redigerad av 56k 2009-04-24 kl. 21:03.
Citera
2009-04-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggk0nt0
Samma problem här.

Massor med motion, psykisk och fysisk och öka matintaget

Rekomenderar verkligen detta fodret: www.fodax.se

Folk lär väl tro att jag säljer det där fodret, men jag är bara ruskigt nöjd med det

Jag kikade på fodax för ett tag sedan men gillade inte att de använde propylenglykol. Har nu istället hittat Nordic, och tror jag ska prova det. Hittade dessutom en återförsäljare bakom knuten, så blir enkelt att att springa iväg och införskaffa när odjuret är hungrig.

Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Låt hunden simma i sommar så kommer hunden bygga upp muskulatur.
Det är en bra träning då det inte sliter på hunden samt att dom tycker det är kul.

Förövrigt så tycker jag att det är larvigt det här med weightpulling och annat trams folk håller på med med sina hundar.

Kul och kul.. Min hund tycker att vatten är en pina. Försökte mig på simning med hunden förut, slutade med tandagnissel och olycka. Fast har bokat in ett tid på ett rehabiliteringscenter så får hoppas på lite framsteg där när jag själv inte är inblandad.

WP är inget som jag ser något större fel med. Har själv haft funderingar på att testa på det, men vet inte hur bra hunden skulle svara på det. Det finns inget större kämparanda i henne. Stort sett så kan man säga att min hund är något av en nitlott som mest gillar att ligga under ett träd, äta vindruvor och filosofera över livets stora frågor.
Citera
2009-04-26, 14:05
Medlem
dekanmis avatar
Simma, simma, simma. Mitt förslag.
Jag har en styvmamma som jobbar på hundsim och hon låter vår rottishane simma där 2 gånger i veckan. Han har visserligen alltid varit hyffsat musklad, men om hunden simmar bygger den även en del muskler som den vanligtvis inte bygger lika lätt då de används mycket när de simmar. Han har fått bredare bringa, snyggare lår och blir av med all "överskottsenergi".
Han simmar 20 minuter varje gång, utan flytväst (mot ström) vilket går att jämföra med att springa 5 mil.
Citera
2009-04-26, 14:07
Bannlyst
Det är väldigt enkelt, du låter din hund äta BRA mat. Ge den gärna lite kött(inte rått) vid sidan om. Sedan hittar du ett stor backe med sandig jord eller helst ren sand. Där går du upp på toppen av backen och ser till att hunden ifråga springer upp och ner.
Citera
2009-04-26, 14:20
Medlem
Svidmyras avatar
Ökad proteinmängd (+ anabola) ger mer muskler i samband med rätt motion. Likaså mer motion i kuperad terräng så hunden får röra hela kroppen inklusive buk- och ryggmuskulatur. Du kan ju börja med orientering eller terränglöpning och ha hunden med under träningspassen. Cykelmotion är bra, men den bör vara varierad, dvs på olika underlag, i olika hastighet och i olika gångarter.

S.k. weightpulling, hunden har en sele och drar ett tungt däck el dyl, tycks vara populärt bland dem som har krafthundar typ pitbull, amstaff, am. bulldog. Det ger bra muskler kring bröst och bak. Man kan skaffa en rullstol och sitta i den medan hunden drar omkring med den på raksträckor och uppförsbackar, gärna i löst grus eller hyfsat högt gräs också - det ger bra motstånd.

Att din tik är liten och tunn beror på generna, inte på dålig utfodring under valp-unghundsstadiet.
Citera
2009-04-26, 16:48
Bannlyst
Är det såhär du vill att den ska se ut eller?
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/07_01/whippetDM1207_468x669.jpg

Isåfall kör med lite Testo+Tren så ska det nog gå ska du se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in