2009-04-28, 15:45
  #25
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag betvivlar att någon kan känna skillnad på det ena eller andra saltet i t ex en gryta eller soppa . Det var detta jag menade när jag sade inom matlagningen. Skillnaden finns där däremot om man lagar en simpel ruccolasallad eller carpaccio.

~Paul~
Helt rätt, genom att använda det i tid och otid har Tv-kockarna gjort det möjligt att tjäna grova pengar på att omkristallisera NaCl - så fort det har löst upp sig smakar det likadant som vanligt bonnsalt. Det blir bara en skillnad i smak (eller mer hur man uppfattar smaken) om man äter de hela kristallerna.

Däremot smakar havssalt och koksalt olika - löser du upp 35 gram salt i en liter vatten smakar det inte havsvatten - även om salthalten är densamma.
Citera
2009-04-29, 11:55
  #26
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ketoganz
ok, missförstod dig där

sägs dock att flingsalt är nyttigare än vanligt bordssalt, sanningshalten i detta kan jag dock ej styrka. Oavsett så använder jag flingsalt både i grytor och på bordet, finns ingen anledning i mina ögon att köpa två typer
Det beror ju på. Vanligt bordssalt har jod i sig. Vilket flingsalt inte brukar ha. Jod är bra skit. Så man slipper få struma tex. Ytterst obehagligt.

Och i frågan om vitpeppar som ställdes tidigare så är det nog inte så konstigt att olika tillverkares peppar kan smaka olika. Det är ju trots allt en torkad frukt. Och således bör den ju ta smak av tex var den är odlad och hur den har torkats.

I övrigt anser jag att folk ofta är för fega med salt och peppar. Precis som med alla andra kryddor. Saltet är som tidigare nämnts en smakbärare. Dvs inte där för att i första hand ge smak själv utan att framhäva den andra smakerna. Dock så håller jag även med om att man kanske bör ta det lite lugnt med just saltet om man lagar till någon annan än sig själv. Då kan man lika gärna eftersalta. Salt tjänar nämligen inget på att "tillagas". Det gör däremot peppar. Så ska man peppra så bör man, för bästa resultat, göra det medan rätten står på spisen. Värmen får nämligen pepparn att bli mera fyllig och inte lika vass i smaken.
Citera
2009-04-29, 11:57
  #27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Nu kanske det bara är jag som tycker detta, men det vore intressant att höra hur ni andra ser på det slentrianmässiga användandet av dessa två baskryddor.

Alltid ser man kockar på tv samt att det går att läsa i varje kokbok att man skall smaka av med salt och peppar. Personligen tycker jag det är onödigt och använder mig ytterst sällan av dessa kryddor om det inte krävs det direkt för maträtten. Många gånger använder jag mig också av alternativ när det kommer till salt, parmesan, sardeller eller liknande.

Så vad säger ni andra? Använder sig kockar (och andra) av salt och peppar enbart "för att man skall och alla andra gör det" eller tillför det alltid något till maten?
Nej, salt är en smakförstärkare och bör användas med måtta men till det mesta.
Citera
2009-04-29, 14:11
  #28
Medlem
Den där karakteristiska pyramidformen som "flingsalt" har är inte den naturliga kristallformen av ren NaCl, formen åstadkommes i stället genom att tillsätta urea; mer känt som urinämne. Ett bra konversationsämne till er nästa bjudning!
Citera
2009-04-29, 15:12
  #29
Medlem
Roger Pontares avatar
Jag använder i stort sett bara flingsalt.

Kolla Floyd om ni tycker tv-kockar saltar för mycket, han saltar väldigt lite eller ingenting.
Citera
2009-04-29, 23:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag är lite tvärtom och har ofta för lite salt i maten. Kanske mest för att det anses onyttigt med för mycket. Hellre eftersalta än att grundsalta hårt är min paroll.

Dock har jag slutat att salta pastan och potatiskoket. Pastan blir inte saltare för det, och sältan kan omöjligt tränga igenom potatisskalet.


du kan inte ha särskilt goda smaklökar om du inte känner skillnad på pasta kokat i saltat respektive osaltat vatten.
Citera
2009-04-30, 03:47
  #31
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tyvärr verkar det inte stämma, den senaste vitpepparn jag köpte har en svag doft av koskit och det är inget jag tycker hör hemma i köket. Någon som har liknande erfarenhet?

Hahaha bor i en sunkig lägenhet i london med lite random folk och hittade en burk vitpeppar (jag använder nästan aldrig vitpeppar aldrig förståt grejen riktigt - okej till fisk etc, skitsamma) och tänkte i brist på svartpeppar så kör jag ner det i köttfärssåsen...och fan till min häpnad både smakar det och doftar koskit...alltså helt ärligt ko avföring.

Mycket kul att du uppmärksammat samma sak. Var antagligen billig skit peppar jag hade också.
Citera
2009-04-30, 04:32
  #32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Nu kanske det bara är jag som tycker detta, men det vore intressant att höra hur ni andra ser på det slentrianmässiga användandet av dessa två baskryddor.

Alltid ser man kockar på tv samt att det går att läsa i varje kokbok att man skall smaka av med salt och peppar. Personligen tycker jag det är onödigt och använder mig ytterst sällan av dessa kryddor om det inte krävs det direkt för maträtten. Många gånger använder jag mig också av alternativ när det kommer till salt, parmesan, sardeller eller liknande.

Så vad säger ni andra? Använder sig kockar (och andra) av salt och peppar enbart "för att man skall och alla andra gör det" eller tillför det alltid något till maten?

"Slentrianmässiga användandet av dessa två baskryddor"

och

"... alternativ när det kommer till salt..."


Jo, men du är nog ensam, hörru. Eller alltså jag fattar inte hur alla kockar ska tilllaga kött hela tiden när man kan äta ko, kalv eller häst. Så djävla dumt bara typ.
Citera
2009-04-30, 10:53
  #33
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Jag är lite tvärtom och har ofta för lite salt i maten. Kanske mest för att det anses onyttigt med för mycket. Hellre eftersalta än att grundsalta hårt är min paroll.

Dock har jag slutat att salta pastan och potatiskoket. Pastan blir inte saltare för det, och sältan kan omöjligt tränga igenom potatisskalet.

Men fan. Om gästerna tvingas salta och peppra sin egen mat, ja, då anser jag att man banne mig har misslyckats med maten.
Citera
2009-04-30, 12:57
  #34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Jack
Men fan. Om gästerna tvingas salta och peppra sin egen mat, ja, då anser jag att man banne mig har misslyckats med maten.

Jag är inte helt säker på det. Det handlar ju ochså om tycke och smak. Som jag skrev tidigare brukar man ju grundsalta för att en någolunda stabil sälta. Men senare tycker jag man vara ganska försiktig med den och låta gästerna själva bestäma när maten väl står på bordet.

Men du har en poäng i att om rätten är helt blek och osaltad, är den ochså misslyckad. Det har hänt mig några gånger, och det bara att kasta bort dem. <-- några få gånger alltså!
__________________
Senast redigerad av Paraflex 2009-04-30 kl. 13:25.
Citera
2009-05-01, 16:28
  #35
Medlem
sayyadina99s avatar
Jag tycker det är konstigt att TV-kockarna saltar så mycket på fisk - salt på fisk torkar ur det känsliga fiskköttet och gör det torrt och smaklöst. Man saltar om man vill på fisk efter kokningen/stekningen.
Just detta borde TV-kockar eller kockar överhuvudtaget känna till tycker jag....
Citera
2009-05-02, 00:53
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sayyadina99
Jag tycker det är konstigt att TV-kockarna saltar så mycket på fisk - salt på fisk torkar ur det känsliga fiskköttet och gör det torrt och smaklöst. Man saltar om man vill på fisk efter kokningen/stekningen.
Just detta borde TV-kockar eller kockar överhuvudtaget känna till tycker jag....

Salt höjer smaken. Alltid. Och detta vet kockar.

Kryddning ska alltid göras av kött och fisk innan man steker det, så att produkten "drar åt" sig kryddan.

Att rimma fisk är en vanlig och utomordentligt bra metod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in