Citat:
Ursprungligen postat av Ketoganz
ok, missförstod dig där
sägs dock att flingsalt är nyttigare än vanligt bordssalt, sanningshalten i detta kan jag dock ej styrka. Oavsett så använder jag flingsalt både i grytor och på bordet, finns ingen anledning i mina ögon att köpa två typer

Det beror ju på. Vanligt bordssalt har jod i sig. Vilket flingsalt inte brukar ha. Jod är bra skit. Så man slipper få struma tex. Ytterst obehagligt.
Och i frågan om vitpeppar som ställdes tidigare så är det nog inte så konstigt att olika tillverkares peppar kan smaka olika. Det är ju trots allt en torkad frukt. Och således bör den ju ta smak av tex var den är odlad och hur den har torkats.
I övrigt anser jag att folk ofta är för fega med salt och peppar. Precis som med alla andra kryddor. Saltet är som tidigare nämnts en smakbärare. Dvs inte där för att i första hand ge smak själv utan att framhäva den andra smakerna. Dock så håller jag även med om att man kanske bör ta det lite lugnt med just saltet om man lagar till någon annan än sig själv. Då kan man lika gärna eftersalta. Salt tjänar nämligen inget på att "tillagas". Det gör däremot peppar. Så ska man peppra så bör man, för bästa resultat, göra det medan rätten står på spisen. Värmen får nämligen pepparn att bli mera fyllig och inte lika vass i smaken.