Citat:
Ursprungligen postat av demiurg2
Jag har varit i Falun och där noterade jag ett flertal nedlagda affärer, nedgångna hus, och en galleria som var utbombad Beirut-style. Däremot var gamla gruvkontoret mycket vackert och jag gick runt i en timme och tittade på de gamla vackra husen. Däremot gick det fan knappt att hitta mat. Tog en halvtimme att hitta en sunkig pizzeria som stoppade pomes frites på pizzajäveln.
I Borlänge däremot hittade jag flera pubar, restauranger, käkade på en thai-restaurang, men maten var balinesisk. Ful stad, men där fanns då inga utbombade kåkar.
Jag antar att det är det ekonomiska läget i Falun som gör att det ser övergivet ut, efter så lång tid som nedläggningsbyggd är det inte konstigt. Med en arbetslöshet på över 30% när det var högkonjunktur är det svårt att hålla igång en stad. Men oroa dig inte, det är på gång ändringar i din lilla stad som gör att den kommer att blomstra upp igen. P.S. Jag tyckte verkligen att Falun var snygg, dock förfallen.
Borlänge klarar sig på grund av Banverket och SSAB.
Åter till TOPIC, inga stripsyltor i Dalarna.
I Borlänge däremot hittade jag flera pubar, restauranger, käkade på en thai-restaurang, men maten var balinesisk. Ful stad, men där fanns då inga utbombade kåkar.
Jag antar att det är det ekonomiska läget i Falun som gör att det ser övergivet ut, efter så lång tid som nedläggningsbyggd är det inte konstigt. Med en arbetslöshet på över 30% när det var högkonjunktur är det svårt att hålla igång en stad. Men oroa dig inte, det är på gång ändringar i din lilla stad som gör att den kommer att blomstra upp igen. P.S. Jag tyckte verkligen att Falun var snygg, dock förfallen.
Borlänge klarar sig på grund av Banverket och SSAB.
Åter till TOPIC, inga stripsyltor i Dalarna.
Haha... den bild demiurg2 försöker förmedla är bara i från hans upplevelser när han bodde på flyktingförläggningen
Att han inte hittade nån Pizzeria berodde på nog att han inte kunde läsa skyltarna.
Bara i centrala Falun finns det 12st Pizzerior och totalt 18st i hela kommunen.
Källa: http://gulasidorna.eniro.se/query/geo_area/Falun/district_codes/122/what/cs/search_word/Pizza
Sen att det skulle vara en arbetslöshet på 30% är bara humbug.
1994 var den som högst 8.5% och nu senaste siffrorna är från 2007 ligger den på 3%.
Källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/regional_statistik/Alla_lan/Dalarnas_lan/Falun/?var=2648