2009-04-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
varför sker det här, förresten? gravitationen mellan mina tår och min skalle är i stort sätt lika stor, trots sitt avstånd. varför är skillnaden i gravitation större på mindre avstånd för ett svart hål (ursäkta ot, men det här flög upp som ett ljus för mig)?

Jag gissar att det är för att gravitationen vid ett svart hål helt enkelt är så oändligt mycket större, vilket också gör att skillnaden mellan två punkter är oändligt mycket större, men det är som sagt en gissning. Hade vart bra med en riktig förklaring här!
Citera
2009-04-23, 20:04
Medlem
deafens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
varför sker det här, förresten? gravitationen mellan mina tår och min skalle är i stort sätt lika stor, trots sitt avstånd. varför är skillnaden i gravitation större på mindre avstånd för ett svart hål (ursäkta ot, men det här flög upp som ett ljus för mig)?
Det har att göra med att din kropps längd är väldigt liten i förhållande till jordens radie, och därför är gravitationsskillnaden mellan huvud och fötter ej märkbar här på jorden eller andra himlakroppar. Om du däremot faller in i ett svart hål kommer du tillslut så nära masscentrum att kroppens längd är stor i jämförelse med radien.

Kolla in Newtons gravitationslag:
F = G×M×m/r²

r och r+1 ger inte så stor skillnad på F om r är ett stort tal. Om r däremot är litet blir skillnaden i F större.

Exempel:
En två meter lång person står på jordens yta (r = 6 371,0 km). Fötterna accelereras med 9,822604 m/s² medan och huvudet med 9,822598 m/s².
Fötterna accelererar alltså 0,00001 m/s² snabbare än huvudet = inte märkbart.

Föreställ nu istället att jorden är endast en kilometer i radie men massan är oförändrad. Dina fötter hade nu accelererats 1 590 000 m/s² snabbare än ditt huvud = aj.

Uträkning
Senast redigerad av deafen 2009-04-23 kl. 20:41.
Citera
2009-04-23, 20:44
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deafen
Det har att göra med att din kropps längd är väldigt liten i förhållande till jordens radie, och därför är gravitationsskillnaden mellan huvud och fötter ej märkbar här på jorden eller andra himlakroppar. Om du däremot faller in i ett svart hål kommer du tillslut så nära masscentrum att kroppens längd är stor i jämförelse med radien.

Kolla in Newtons gravitationslag:
F = G×M×m/r²

r och r+1 ger inte så stor skillnad på F om r är ett stort tal. Om r däremot är litet blir skillnaden i F större.

Exempel:
En två meter lång person står på jordens yta (r = 6 371,0 km). Fötterna accelereras med 9,822604 m/s² medan och huvudet med 9,822598 m/s².
Fötterna accelererar alltså 0,00001 m/s² snabbare än huvudet = inte märkbart.

Föreställ nu istället att jorden är endast en kilometer i radie men massan är oförändrad. Dina fötter hade nu accelererats 1 590 000 m/s² snabbare än ditt huvud = aj.

Uträkning
det här gjorde min dag.
Citera
2009-04-23, 22:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
*Wooosh*

jaja okej då, jag förstår..
Citera
  • 1