2012-01-22, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Code-Geass
vad är skillnaden mellan högskolan 3år och ky 2 år?

jag funderar på att läsa logestik för de innefattar många ämnen jag "tror" att jag är intresserad av, kommer innom snar framtid sätta mig på stadsbibloteket o läsa massa om ämnena för att se om det är något för mig.

Ett plus är ju att veta vad ämnet man vill läsa heter.

Men det kanske bara är jag som anser det vara grundläggande. Det är nog en kurs i början som går igenom det grundligt för några förkunskaper inom stavningskonsten efter grundskola och gymnasium kan man ju inte kunna begära av dagens studenter.

Kommer man verkligen in på högskolan, nuförtiden, utan att kunna stava? Horribelt.
Senast redigerad av Attributt 2012-01-22 kl. 22:07.
Citera
2012-01-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Kommer man verkligen in på högskolan, nuförtiden, utan att kunna stava? Horribelt.

Yesbox, alla kan bli akademiker.

TS, tycker du ska prata lite med någon SYV, de kommer garanterat ge dig bättre och mer handfasta svar. Läs även om utbildningarna på lärosätenas hemsidor.

Hoppas det klarnar för dig.
Citera
2012-01-22, 22:49
Medlem
Daineas avatar
Nu är jag obekant med produktionslogistik, men gällande transportlogistik så är det inte så noga. Du kan förmodligen göra snabbare karriär med hs, men the sky is the limit inom transport; resultat räknas! Om du kommer från åkerinäringen, yrkesskola eller högskola brukar spela mindre roll. Känner personligen många toppbefraktare som startade som chaufförer och har jobbat sig upp.
Citera
2012-01-22, 23:37
Medlem
submariners avatar
hej,

generellt skulle jag säga att en KY utbildning är mer för "på golvet" eller "hands on" -jobb och kommer att ge dit sämre löne- och karriärmöjligheter. men, det beror mycket på person - driv, förmåga att utveckla och se möjligheter etc. betyder allt för framtiden! likaså kan oförmågan att kunna stava rätt själpa hela lasset...
Citera
2012-01-23, 05:49
Medlem
Tlagnojs avatar
A&A=>U&S

/mod
Citera
2012-01-23, 13:51
Medlem
Roherians avatar
Min uppfattning är att en KY-utbildning siktar mot att ta deltagarna vidare rent praktiskt, att utifrån befintliga erfarenheter vidareutbilda personer så att de blir mer attraktiva för arbetsmarknaden. Har själv gått en KY-utbildning i Transportteknik för en hög med år sedan och målet med den var att vi då skulle gå från chaufförer till åkeri-kontorsarbetare motsv. (eller speditörer för den delen). Siktet är ofta att ha mycket praktisk koppling, till skillnad från Högskola/universitet som utbildar i teoretisk logistik.

Är det någon skillnad på teoretisk och praktisk logistik ? Ja självklart.
Jag jobbade några år inom åkeribranschen efter skolan och såg att utbildningen var till nytta. Bytte sedan sida på bordet och jobbar idag inom produktionslogistik. Det är mycket mer räkna, prognostisera och arbeta fram modeller för flöden än åkerierna har t ex. Mat har materialförsörjning, produktionsparametrar och lagernivåer att förhålla sig till på ett helt annat sätt än ett transportföretags logistik med lastningar, lossningar, planering av kör- och vilotider etc etc.

Slutsatsen ? Ja, det beror så mkt på vad du vill jobba med senare. Vill du sitta och arbeta med teoretiska flöden, siffor i oändlighet och kalkyler som kanske ändå inte används...eller vill du jobba mer praktiskt ? Känn efter och prata med en Syo-konsulent motsv lite så ska du nog komma på rätt spår...

Tack för mig
Citera
2012-01-24, 21:41
Medlem
Evil.planss avatar
Produktionsteknik - yrkeshögskola

Hej, jag är en grabb på 18 jordsnör som går ut gymnasiet till sommaren.

Jag läser Teknik - Industriell Design.

Under en längre tid har jag sett en Ingenjörsutbildning, Byggnadsingenjör som mitt mål. Men efter har kollat närmare på vad utbildning innebär är det inte riktigt som jag förväntat mig. Jag har fått tips om en YH utbildning som jag har lite frågor om.

Produktionsteknik - yrkeshögskola i växjö.
http://www.studentum.se/Produktionsteknik_YH_45590.htm

Någon som har någon koll på hur det är och gå YH? Skillnaden mellan YH vanlig högskola verkar vara ganska stor?

La även märke till intagning till denna utbildning endast var grundläggande behörighet? Känns ganska "oseriöst".

Jag vill jobba med, problemlösningar. Jag vill mysa på ett kontor samt leka av mig i verkstaden.

Citera
2012-01-24, 21:52
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Låter som att en civilingenjörsutbildning, exempelvis inom maskinteknik, kan vara något för dig. Du lär dig räkna på saker som du sedan kan konstruera i verkstaden.

Tror att den där utbildningen lämpar sig till de som vill arbeta inom själva produktionen, som exempelvis produktionstekniker.
Citera
2012-01-26, 13:48
Medlem
Val av två YH-utbildningar inom Data

Funderar på att söka några av dessa två utbildningarna till hösten:
http://ntiyh.se/cisco.html
eller
http://www.lernia.se/Utbildning/Utbildningar/IT/Kommunikations--och-systemteknik1/?ortnamn=Malm%C3%B6&ort=309

Undrar om någon kunnig vet vilken av dessa utbildningar som verkar seriösast, ger störst chans till jobb och variation av jobb, etc.

Andra synpunkter angående utbildningarna välkomnas också.
Citera
2012-02-02, 13:52
Medlem
Jag har gått KYH's IT management linje och idag sitter jag på en fast anställning med en grundlön på 29 000.

IT management linjen passar perfekt för de som inte har suttit inlåst i en bunker hela sin uppväxt och har en begränsad IT kunskap.
Jag var absolut inte en av de vassaste personerna i min klass, men jag gick direkt från skolan till en prov anställning hos ett attraktivt företag med goda utvecklingsmöjligheter. Tog min chans och lyckades få en fast anställning.

Någon nämnde att man ska skippa KY/YH för att företagen prioriterar Universitets studenter.
Detta stämmer säkert på några gammalmodiga företag där folk fortfarande tror att man är bättre ämnad för ett arbete bara för att man sitter inne med 4-5 års teori. Men det stämmer ABSOLUT inte generellt inom IT branschen.
Jag fick själv uppleva att vissa företag sållade bort en för att man inte var från Chalmers/KTH när jag sökte efter min LIA plats(sökte på över 50 företag innan jag träffade rätt......) men jag stötte samtidigt på företag som var tvärtom mer intresserad för att man kom från en KY utbildning.

Precis som en annan person nämnde, så är det bästa med KY utbildningar den så kallade LIA perioden som du får göra hos valfritt företag.
Jag prioriterade detta allra mest under hela utbildningen. Jag tog inte första bästa företag som kom. Jag gav mig inte förrän jag var säker på att jag hade hamnat på ett ordentligt företag med bra utvecklingsmöjligheter.
Många i min klass var så jävla lata och gick bara och gnällde på att ingen ordnade LIA plats åt dem.
Men så är det här i livet. Man kan inte få allt serverat på ett silverfat.

En till sak som jag måste ta upp var att jag kanske inte var 100 % nöjd med själva utbildningen. Tack vare vissa halvdana lärare och irrelevanta kurser. Men det blir också vad man gör det till. Informationen & verktygen finns där, så har du en bra inställning och vill lära dig så blir allt så mycket enklare. Plus att du har likasinnade människor i kursen som du kan ta hjälp av.

Så jag säger våga sök YH(KY), men lägg ner lite hjärta och själ i utbildningen och ge dig inte bara för att du stöter på en motgång.

För övrigt. Om du vill välja en utbildning där du kan byta spår om du skulle tröttna och som även är säker inför framtiden. Så är IT branschen en av de allra bästa i de bemärkelserna.
Citera
2012-02-07, 12:52
Medlem
Ky-utbildningen,skolans ansvar att alla får LIA-plats eller?

Går en KY-utbildning för tillfället, ska egentligen praktisera på en arbetsplats men har inte hittat något. Har pratat med skolan och de säger bara att jag ska fortsätta leta, medans majoriteten av arbetsgivarna som jag pratar med säger något i stil med att de inte orkar att ta emot en praktikant eftersom att det tar för långt tid att lära ut praktikanterna.

Så vad gör jag, jag trodde att det var skolans skyldighet att ALLA skulle få en praktikplats om man inte kunde fixa en själv?
Citera
2012-02-07, 21:54
Medlem
När jag läste ky så var det några som inte hittade praktik, de fick sysselsätta sig med att skriva manualer för stadens gymnasieskolas maskiner. De var också sagt innan att alla skulle få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in