2011-01-18, 17:37
Medlem
Skämt å sido så låter det som en intressant utbildning, skulle vara kul att testa, men lär ju inte gå någonstans i närheten..
Citera
2011-01-18, 18:54
Avslutad
Tufft, obligatoriskt att alla ska ha en sån här t-shirt om man gått kursen.
Citera
2011-01-18, 23:49
Medlem
Utbildning av explosivämnestekniker
Den 15 september lämnade Karlskoga kommun in en ansökan om att få ge- nomföra en yrkeshögskoleutbildning för Explosivämnestekniker. Initiativet till ansökan kom från KCEM.

Utbildningen som är tvåårig innehåller följande 11 huvudmoment/delkurser:
• Energetiska material – applikationer och tillämpningar
• Teknisk engelska
• Risk och Säkerhet
• LIA (Lärande i arbete) 1 och 2
• Explosivämnestillverkning
• Entreprenörskap
• Miljö- och kvalitetsteknik
• LEAN production
• Projektarbete
• Examensarbete

I utbildningens planering och genomför- ande har följande företag/verksamheter deltagit förutom Karlskoga kommun: Orica Mining Services, SAAB Bofors Testcenter, Nammo Vanäsverken, Nor- ma Precision, Campus Alfred Nobel (Örebro universitet), SAAB Dynamics, EURENCO Bofors, Exova och KCEM.
Kring årsskiftet får vi reda på om ansö- kan beviljats.
Kursstart är planerad till hösten 2011.

Källa:
http://www.kcem.se/pdf/KCEM_Nyhetsbrev_okt2010.pdf
(Sida 4, besökt 18/1-2011)

---

Det känns ju rätt, eh sunt att folk som är intresserade av den här utbildningen måste gå igenom registerkontroll hos polisen och ev. hos SÄPO om LIA:n görs på känsliga företag eller liknande.

Hoppas jag iaf. vill inte ha någon ny Taimour Abdulwahab eller Timothy McVeigh tack!
Senast redigerad av MrJohnDoe 2011-01-18 kl. 23:54.
Citera
2011-01-19, 09:25
Medlem
Haha " Jan Strid är verksamhetschef för vuxnas lärande i Karlskoga som startar den nya utbildningen Explosivämnestekniker"
Citera
2011-01-19, 13:48
Medlem
neco182s avatar
Verkar riktigt intressant måste jag säga, frågan är vem som vill bo i Karlskoga :P
Undrar vad en explosivämnestekniker har i lön?
Citera
2011-01-19, 13:55
Medlem
Simaxs avatar
Med tanke på att de bör ha risktillägg som lär va relativt hög så är de nog ganska välbetalda. Men är bombtekniker en heltidstjänst? Vad gör de under tiden terroristerna ligger lågt?

Karlskoga är nog en bra ort. Hade iaf en sjudundrans fyrverkerifest under nyår då jag var där. (kanske 15år sedan)
Citera
2011-01-19, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simax
Med tanke på att de bör ha risktillägg som lär va relativt hög så är de nog ganska välbetalda. Men är bombtekniker en heltidstjänst? Vad gör de under tiden terroristerna ligger lågt?

Karlskoga är nog en bra ort. Hade iaf en sjudundrans fyrverkerifest under nyår då jag var där. (kanske 15år sedan)

Precis som alla andra jobb, personlig utveckling, teknologin rasar fram, Det är inte så att dem lär sig exakt allt om alla bomber under utbildningen utan får lära sig mer o mer under arbetet, kanske till o med utveckla bomber? testa dem? analyser etc. Skulle jag gissa på
Citera
2011-01-19, 15:57
Medlem
heinos avatar
"kunskapen riskerar att dö ut" osv.

klockrent.

Men måste finnas bra stålar att tjäna i Irak och likn härdar.
Citera
2011-01-19, 16:36
Medlem
Bokhyllan Billys avatar
Ja, jag har en synpunkt, satsa på en högskola istället om du vill ha ett riktigt jobb. (Nej, Affärshögskolan är ingen högskola)
Känns som att folk mer tvekar om man kan få ett bra jobb efter att ha läst civilekonom i typ Örebro eller Borås och om de utbildningarna håller måttet. Tänk dig då KY som är mil sämre...
Läser man KY kanske man får ett jobb som ekonomiassistent på något litet företag på en mindre ort eller får bära pärmar åt högskoleutbildade ekonomer. Mycket mer än så blir det inte då man i princip inte kommer kunna göra eller förstå mer än att bokföra då utbildningen är så extremt smal.
Men visst, är du en arbetslös 40-åring i Filipstad eller dyl småkommun som vägrar flytta och inte bryr dig så mycket om ditt framtida yrkesliv kanske det kan vara något.
KY är desto mer till för andra yrken, ekonomer finns det redan mängder av och då har majoriteten en bra mycket högre utbildning än KY.

Kort och gott. Södertörn, Mittuniversitetet, Kristianstad och andra "b-högskolor" är med all sannolikhet bättre utbildningar att gå, så räcker inte betygen för något bättre universitet bör du satsa på en av "b-högskolorna" före du överväger KY.
Citera
2011-01-19, 17:42
Medlem
Kipdrordys avatar
Jag blev på riktigt intresserad av utbildningen ifall jag inte får ett annat jobb

"För att komma in på programmet krävs att du har gått ut gymnasiet och har ett teknikintresse. Helst ska du ha gått industritekniska eller teknikprogrammet på gymnasiet."

jag gick natur första året och byte sedan till Sam. men jag ser inga krav på olika betyg som man ska ha i tex matte,om vilken matte kurs som man ska ha läst minst.

dock känner jag att jag har för lite info för att vara riktigt säker.
Senast redigerad av Kipdrordy 2011-01-19 kl. 18:08.
Citera
2011-01-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kipdrordy
Jag blev på riktigt intresserad av utbildningen ifall jag inte får ett annat jobb

"För att komma in på programmet krävs att du har gått ut gymnasiet och har ett teknikintresse. Helst ska du ha gått industritekniska eller teknikprogrammet på gymnasiet."

jag gick natur första året och byte sedan till Sam. men jag ser inga krav på olika betyg som man ska ha i tex matte,om vilken matte kurs som man ska ha läst minst.

dock känner jag att jag har för lite info för att vara riktigt säker.

Eftersom det är en ny utbildning tror jag inte kraven är så höga, låter faktiskt som en intressant utbildning, skulle hoppat på den själv, men går redan ett par utbildningar
Citera
2011-01-19, 21:43
Medlem
Nu är inte jag någon expert men tror folk hänger upp sig på det felaktiga ordet (eller inte representativa ordet) bombteknik som skrivs här titt som tätt.

Det här borde inte vara ett yrke för de som vill desarmera bomber, like "The Hurt Locker".
Då kan ni istället söka anställning genom försvaret som IEDD-soldat på EOD kompani (som ingenjörsoldat på ING2 etc.).

Tror att utbildningens fokus är på tillverkning och säker hantering av ämnena ute på olika arbetsplatser samt tillämpningen av sprängmedel på olika arbetsplatser.

Ex. (återigen ingen expert men kan gissa):
Tillverkning hos SAAB / FoU hos SAAB (som är ett av LIA-företagen)
Ex. vid större byggen (läs "Norra länken" som jag tror var på Discovery någon månad sedan) vara ansvarig för sprängmedel och i samband med ingenjörer korrekt applicering och sprängning av sprängmedlen.
Säkert kunna göra sig av med explosiva ämnen (är väl här EOD kommer in på ett hörn, däremot tror jag att det är skillnad att desarmera en IED som är gjord för att döda/skada och sprängdeg utan någon detonator i etc. som blivit över från ett bygge eller är gammalt)

Givetvis kan man om man kan framställa "bomber" också oftast desarmera bomber eller iaf. har större förståelse för dem.
Kan du programmera i PHP kan du också försöka med olika exploits för du vet vad det finns för säkerhetshål och hur du kan komma åt dem osv.
Däremot så ja, tror direkt inte det är något man kan arbeta med (desarmera bomber) utan mer utbildning spec. med hur man kan göra bomber inbrottssäkra osv.
Utbildningen ökar nog dock chanserna att komma in på en sådan utbildning då man kan mycket om själva sprängmedlet.

Jag är dock ingen expert, bara mina 5 cent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in