2018-10-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Förstår inte riktigt varför du tror att du ska få lön under LIA. Det är en kurs som sagt som är CSN-berättigad. Får du lön under den tiden så blir du verkligen återbetalningsskyldig till CSN.

Jag har nog kolla på hur mycket jag får lov att tjäna per år kära du.
Och BTW, det är inte ovanligt med att man får lön, speciellt när man gör LIA på sin arbetsplats.
Citera
2018-10-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haistavittu
Jag har endast utbildningsbevis, Saknar LIA 2, Ville bara ha ett annat jobb. Numera siktar jag på högskolan istället.
Tyvärr 😬

Men har det påverkat något i övrig(om du ens haft nytta av det)?
Framgår det liksom på beviset vilka kurser du klarat osv?
Citera
2018-10-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dominoheroes
Men har det påverkat något i övrig(om du ens haft nytta av det)?
Framgår det liksom på beviset vilka kurser du klarat osv?
Har inte haft någon nytta av detta än. Fick hem ett papper med alla kurser/betyg. LIA 2 är bara ett streck på 😬
Citera
2018-10-26, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UTbound
Inte genomgått dem själv men jag tror det handlar mer om spatial förmåga osv, alltså ingen direkt matematik. Hör med "Mentour pilot" på Youtube, han brukar svara på sådana frågor på hans app och gick själv på SAA om jag inte missminner mig. Tror han en gång sa att Skytest BU/GU ska vara bra för att träna inför sådana prover, kostar en del men går att få gratis så klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Brukar vara fokus på simultankapacitet och logiskt tänkande, dvs typ liknande iq tester. Figurer osv. I simultankapacitet testerna så ska man prioritera huvuduppgiften (men inte sumpa något helt).
Det är ingen matte i form av gymnasiet/högskolematte men det kommer vara en del huvudräkning som då oftast måste ske ganska snabbt, förmodligen samtidigt som du sitter och sorterar en kortlek eller liknande.

Gäller att vara skarp och snabbtänkt den dagen. En bra natts sömn och en lagom dos kaffe.

Glömde denna tråd men hos SAA var det som sagt datoriserade tester som Skytest avspeglar i princip exakt. Gjorde även på TFHS i Lund där var det endast pappersbaserat på logik, spatialt tänkade, stress, matte, teknisk förståelse och korttidsminne.
Citera
2018-11-11, 23:30
Medlem
Vilken utbildning (Yh med utvecklingsmöjligheter) [/Mod.]

Tjena!

Börjar komma upp i ålder nu och känner att det är dags att komma på vad jag vill arbeta med bär jag blir ”stor”.

Har en snickarbakgrund men har inte rört en hammare de senaste åren.
Arbetar idag inom dagligvaruhandeln men känner inte att det är på det stället jag vill stanna till pension. Finns inte några stora pengar direkt att tjäna för min del.

Så jag har kommit till ett vägskäl nu när jag känner att det är dags att sätta sig i skolbänken igen. Men frågan är med vad?

Jag känner spontant att jag är inne på att gå en utbildning på en yrkeshögskola.

Om ni fick välja fritt bland utbildningar där, vad hade ni valt? Inom vilket område kommer det finnas jobb samt bra med pengar att tjäna?

Jag älskar att arbeta och framförallt att utvecklas och klättra inom de företag jag arbetar för. Så utvecklingsmöjligheter måste finnas inom yrket.

Ledsen för kladdig text, men jag hoppas någon är villig att hjälpa en vilsen själ!

Allt gott.
Citera
2018-11-12, 12:15
Medlem
Har du någon kunskap/intresse inom IT?
Citera
2018-11-12, 12:24
Medlem
Är du snickare i botten så borde väl något med fastigheter var intressant:
Fins väl vissa med inriktning mot fastighetsförvaltning eller dyligt?
Alernativt innom bygg till projektledare eller ingenjör?
Citera
2018-11-12, 12:33
Medlem
Finns många olika inriktningar för högskoleingenjörer, kan vara värt att kolla det. Det är en tre år lång utbildning, dvs inte lika kort som en yrkesutbildning men samtidigt kommer du ha fler valmöjligheter och lönen kommer nog också vara bättre.
Citera
2018-11-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Har du någon kunskap/intresse inom IT?

Intresse finns absolut! Inte speciellt mycket kunskap dessvärre. Men har varit inne på ifall jag skulle välja just it, men frågan är bara vad inom it.
Citera
2018-11-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickydickie
Finns många olika inriktningar för högskoleingenjörer, kan vara värt att kolla det. Det är en tre år lång utbildning, dvs inte lika kort som en yrkesutbildning men samtidigt kommer du ha fler valmöjligheter och lönen kommer nog också vara bättre.

Tack, ska absolut kollas upp! Frågan är bara vilken inriktning man ska välja..
Citera
2018-11-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är du snickare i botten så borde väl något med fastigheter var intressant:
Fins väl vissa med inriktning mot fastighetsförvaltning eller dyligt?
Alernativt innom bygg till projektledare eller ingenjör?

Ska kolla upp detta, tack!
Citera
2018-11-12, 13:23
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikförtydligande inom parentes.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto