2009-05-22, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrXten
Är det någon som har erfarenhet eller vet med sig om man kan begära att åklagaren inte spelar upp eventuella bevis under rättegången. Som i mitt fal ett mobilsamtal som blev inspelat.

Vet ju att åklagaren har lyssnat på samtalet innan han ens har bestämt att ta detta till rättegång och därav tycker jag personligen att det inte finns någon anledning att spela upp det.

Vad tror ni?

Klart ni kan tycka att det räcker med att en transkribering av samtalet borde räcka. Men, vill åklagaren ha det uppspelat, så spelar han nog upp det.
Citera
2009-05-22, 22:40
Medlem
MrXtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Klart ni kan tycka att det räcker med att en transkribering av samtalet borde räcka. Men, vill åklagaren ha det uppspelat, så spelar han nog upp det.

Så sant så sant. Får vell be advokaten faxa till åklagaren. Så får vi se hur det slutar.
Citera
2009-05-22, 22:45
Medlem
Citat:
Så sant så sant. Får vell be advokaten faxa till åklagaren. Så får vi se hur det slutar.

Alternativt gör man en framställan i rättegången att det inte är nödvändigt, du erkände väl ändå (inte mkt annat o göra) att det är du som har sagt det.

Tänk bara på att en transkribering inte speglar ditt tonläge, hur du säger och så vidare. Det kan vara en stor skillnad om man hör att du desperat fylle sludrar fram hot eller om du helt nykter med skärpa och mörkhet i rösten gör det...

Annars kan åklagaren vrida texten till det han vill, men å andra sidan kan ni det med.
Citera
2009-05-22, 23:11
Medlem
MrXtens avatar
Citat:
Alternativt gör man en framställan i rättegången att det inte är nödvändigt, du erkände väl ändå (inte mkt annat o göra) att det är du som har sagt det.

Tänk bara på att en transkribering inte speglar ditt tonläge, hur du säger och så vidare. Det kan vara en stor skillnad om man hör att du desperat fylle sludrar fram hot eller om du helt nykter med skärpa och mörkhet i rösten gör det...

Annars kan åklagaren vrida texten till det han vill, men å andra sidan kan ni det med.

Jag nekade till olagahotet, nekade dock inte till att det var jag.
Ok tack.
Citera
2009-05-23, 09:39
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Är det någon som har erfarenhet eller vet med sig om man kan begära att åklagaren inte spelar upp eventuella bevis under rättegången. Som i mitt fal ett mobilsamtal som blev inspelat.

Vet ju att åklagaren har lyssnat på samtalet innan han ens har bestämt att ta detta till rättegång och därav tycker jag personligen att det inte finns någon anledning att spela upp det.

Vad tror ni?

Klart att det kommer att spelas upp. Det är självklart i detta fallet.

Vill inte åklagaren att det skall spleas upp eftersom du erkänt så
skulle det väl endast i sådant fall kunna underlåtas.
Citera
2009-05-23, 16:37
Medlem
MrXtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Klart att det kommer att spelas upp. Det är självklart i detta fallet.

Vill inte åklagaren att det skall spleas upp eftersom du erkänt så
skulle det väl endast i sådant fall kunna underlåtas.

Okej tack för ditt svar. Antar att det bara är sitta och tänka sig bort när dem ska spela upp samtalet, för skämms.. ja, det gör jag. Men men kan ju återkomma när rättegången är klar och meddela straff
Citera
2009-05-23, 16:38
Medlem
zokes avatar
Nu tycker jag du ska slå honom/henne
Citera
2009-05-23, 19:39
Medlem
MrXtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoke
Nu tycker jag du ska slå honom/henne

Blir jag dömd för något jag inte gjort så kan jag bara leee =)
Citera
2009-06-06, 15:12
Medlem
MrXtens avatar
Jag har en snabb fråga som jag behöver ett snabbt svar på.

Om den killen blir misshandlad dv.s inte då av mig.
Och jag har flera vittnen (familj osv.) som kan intyga att jag har varit hemma hela kvällen.. kan jag endå åka dit för något?

Seriösa svar endast.
Citera
2009-06-06, 15:24
Medlem
Citat:
Jag har en snabb fråga som jag behöver ett snabbt svar på.

Om den killen blir misshandlad dv.s inte då av mig.
Och jag har flera vittnen (familj osv.) som kan intyga att jag har varit hemma hela kvällen.. kan jag endå åka dit för något?

Seriösa svar endast.

Nej, såvida det inte handlar om att du har beställt misshandeln...

Man kan inte åka dit för något som man inte gjort, och inte har med och göra.

Däremot kommer det bli en värderingsfråga, vilka som är mest troliga, dina vittnen, eller hans utsaga och ev vittnen.
Citera
2009-06-06, 15:26
Medlem
MrXtens avatar
Citat:
Nej, såvida det inte handlar om att du har beställt misshandeln...

Man kan inte åka dit för något som man inte gjort, och inte har med och göra.

Däremot kommer det bli en värderingsfråga, vilka som är mest troliga, dina vittnen, eller hans utsaga och ev vittnen.

Ah okej.
Så det bästa är egentligen att vänta tills allt är över? rättegången osv.
Sådanfall..
Citera
2009-06-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ah okej.
Så det bästa är egentligen att vänta tills allt är över? rättegången osv.
Sådanfall..

Och göra vad?

Blir du dömd och misshandlar honom efteråt, eller ber någon göra det kommer ditt straff skärpas.

Om du gör det nu, kommer du dessutom åka dit för övergrepp i rättssak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in