2009-04-19, 21:28
Medlem
FB05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kult
Hejsan, jag undrar hur olagligt det är att minera mitt företags gård. Minan är en airbag och ett batteri som kopplas samman då en tjuv kliver på airbagen. Skulle det möjligtvist vara lagligt om man har en skylt uppsatt med "varning för minor" eller dylikt?
3 kap. 9§ BrB:
Citat:
9 § Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.

Beroende på hur svåra skador dina "minor" kan orsaka, samt hur stor risken är att någon drabbas av en sådan skada kan ovanstående paragraf bli aktuell.
Senast redigerad av FB05 2009-04-19 kl. 21:55.
Citera
2009-04-19, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kult
Sluta gå offtopic tack.

jag försöker ju bara hjälpa dig att komma på ett bättre förslag än att bryta benen på folk.
Citera
2009-04-19, 22:54
Medlem
the-consuls avatar
Måste finnas nåt diskretare sätt att "minera" området. Fällor som verkar naturliga i sammanhanget. Så att det inte kan bevisas att du med uppsåt placerat ut dem för att skada någon annan...
Citera
2009-04-19, 23:31
Medlem
BaldiNs avatar
Larma staketet och koppla larmet till ett bevakningsföretag och betala för ev. larmryck. Bra mycket billigare än att betala skadestånd till en tjuv som fick sitt ben bortsprängt. Dessutom är det lagligt till skillnad från din hemmagjorda mina.
Citera
2009-04-20, 00:50
Medlem
sebnies avatar
Ja, det är som sagt olagligt.

Mitt förslag är att du sätter upp någon form av tramplarm istället för minor, rörelsedeckare, magnetkontakter på grindar och liknande anordningar.

Sedan har du en GSM-telefon som du programmerar in ditt nummer i.

Visst, det kommer larma när du själv går in där, men på det sättet är det säkrast eftersom om inte ens du själv kan larma av så har tjuven mycket svårt för att larma av.

Och larmet ringer helt enkelt upp din mobil. Så när din mobil ringer när du själv är inne på området, då vet du att det inte är någon fara, men om din mobil ringer någon annan tid, så ringer du bara 112 och säger att det är ett pågående inbrott på din företagsgård.

För att minska risken för falsklarm kan man programmera larmet att det krävs att flera trampmattor löser ut, att flera deckare löser ut m.m. innan det anses vara ett larm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in