2009-04-19, 21:53
Medlem
sheridans avatar
För tillfället är det tabu, men kommer inte att vara det länge till, nämligen tillämpningen av gentekniken på människor. Vem vill vara dummare än en dator om 20-30 år (eller vad det nu kan ta). Vem vill ha ärftliga sjukdomar? Vem vill inte ha smartaste barnet i klassen. Allt detta går snart att ordna till en rimlig kostnad. Jag tror personligen att människan kommer att utvecklas genetiskt flera gånger mer de närmaste 500 åren än hon gjort den senaste miljonen år. Varje kvinna har sisådär 400 ägg. Frys alla vid unga år. För männen, i princip samma sak. Tillgången är större. Leta tills önskade egenskaper hittats i tillräcklig mängd. När barn önskas, slå ihop ett ägg med en av de bästa spermierna och kolla resultatet. Är det inte bra nog, prova på nästa ägg eller förbättra om det är nära men inte perfekt. 500 år är lite men det skulle kunna vara 15 generationer utan slump av genetisk förbättring. I princip exponentiell förbättring av människan (vissa i alla fall).
Man skulle kunna få fram strålningståliga, frysbara astronauter med förväntad livsläng på flera hundra år i vaket tillstånd och tusentals år i fryst tillstånd. Skulle de kunna kolonisera andra världar tror ni?
Citera
2009-04-19, 22:08
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Skulle de kunna kolonisera andra världar tror ni?
Någon ska göra det. Förr eller senare skickar man människan för det. Livslängd, strålningstålighet och anpassad för någon form av kryostasis vore perfekt.

Frågan är väl när det sker. Kanske 80-200 närmsta åren?
Citera
2009-04-20, 00:20
Medlem
nej människan kommer inte kolonisera andra planeter på ett bra tag,vart skulle vi kunna ha samma möjligheter som vi har här på vår jord? kanske det finns någonstan i andra galaxer men som det ligger till idag så är det sci-fci o inget annat

vi kanske kommer försöka med mars,men mars kommer aldrig bli på allvar koloniserat

men jag håller med om att rymdresorna kommer bli fler, och mer utvecklade,snabbare etc vilket kommer leda till att vi kanske,om lets say 1000-2000 kan besöka en planet som liknar var,och som vi på allvar kommer kolonisera(dvs ha en stor massa som flyttar över)
Citera
2009-04-20, 03:43
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosnian_muslima
nej människan kommer inte kolonisera andra planeter på ett bra tag,vart skulle vi kunna ha samma möjligheter som vi har här på vår jord? kanske det finns någonstan i andra galaxer men som det ligger till idag så är det sci-fci o inget annat

vi kanske kommer försöka med mars,men mars kommer aldrig bli på allvar koloniserat

men jag håller med om att rymdresorna kommer bli fler, och mer utvecklade,snabbare etc vilket kommer leda till att vi kanske,om lets say 1000-2000 kan besöka en planet som liknar var,och som vi på allvar kommer kolonisera(dvs ha en stor massa som flyttar över)

Tror att pågående projekt som månbas --> mars (för en marsbas inom en obestämd framtid) är de mest realistiska försök på en kolonisation. Visserligen väldigt småskaligt till en börja och det kommer kanske dröja lite längre än vad vissa tror men överlag är baser med slutna system (alltså att man försöker skapa en miljö som passar för liv inne i basen) är mer realsitiska än att sitta och hoppas på att vi finner lämpliga planeter inom närmaste åren.
Citera
2009-04-20, 04:36
Bannlyst
Själv tror jag fortfarande på att vi kommer att utvecklas men inte lika snabbt...
Vi kommer anpassa oss till vår miljö... Typ starkare/svagare lungor osv osv... För att vi slipper göra så många saker... Vi kör bil osv osv...
Människan kommer utvecklas efter jordens miljö vilket människan själv har skapat.
Annars om vi skulle leva som budister så skulle vi utveckla oss på ett annat sätt tror jag på normal sätt...
Men hjärnan kommer att utvecklas mest i framtiden tror ajg mer och mer info kommer med tiden allt mer avancerad som människan har skapat osv osv.
Tack för mig tack och hej!
Citera
2009-04-20, 15:21
Medlem
vättes avatar
Det är hur enkelt som helst. De som får flest barn får sina gener och egenskaper mest spridda. Vilka är det som får flest ungar idag? De är de som gynnas av det naturliga urvalet. Vilka egenskaper är utmärkande för de som får många barn? Det är dessa egenskaper som kommer att stärkas och spridas.
Citera
2009-04-20, 22:04
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxs
Själv tror jag fortfarande på att vi kommer att utvecklas men inte lika snabbt...
Vi kommer anpassa oss till vår miljö... Typ starkare/svagare lungor osv osv... För att vi slipper göra så många saker... Vi kör bil osv osv...
Människan kommer utvecklas efter jordens miljö vilket människan själv har skapat.
Annars om vi skulle leva som budister så skulle vi utveckla oss på ett annat sätt tror jag på normal sätt...
Men hjärnan kommer att utvecklas mest i framtiden tror ajg mer och mer info kommer med tiden allt mer avancerad som människan har skapat osv osv.
Tack för mig tack och hej!

Hehe, fick den dära bilden på framtida man i skolan idag (klena ben, stort bröstkorg osv) så visst är det en rolig tanke... fast hur mycket av det är ens realistiskt om man använder sig av rådande teorier om evolutionen, mutationer och utveckling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in