Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-19, 01:40
Medlem
Helt plötsligt ploppar något program som heter "Windows Security Center" upp och börjar flasha med massa virusåtgärder, sökningar efter dåliga filer etc. Stänger man ner bloppar det upp 3-4 rutor igen efter ett tag.
Jag försöker radera "WSC" från datan med det verkar inte gå... går inte genom "lägg till ta bort program".

I samband med att "WSC" dök upp slutade internet fungera. Vi har trådlöst i hemmet och jag sitter nu på andra datan, här fungerar internet fint. Något har alltså hänt på andra datan.
När jag felsökte i MSN så stod det att problemet var "felaktig ip-adress". Aldrig varit med om det tidigare.

Jag försökte göra en systemåterställning (har gjort det för länge sen vid liknande problem och då har det fungerat) men när man klickar på "nästa" i sista steget innan hela processen ska inledas händer ingenting. Man klickar på knappen "nästa" men inget händer.

Vad säger ni om allt detta? Hur ska jag lösa problemet?
Citera
2009-04-19, 01:42
Bannlyst
Jag har själv aldrig hört talas om "Windows Security Center" och att det beter sig på det viset som du beskriver så låter det som ett virus..

Jag hade formaterat om datorn eller gjort en virussökning med mitt trogna NOD32.
Citera
2009-04-19, 01:45
Medlem
micaeles avatar
Garanterat virus o/e spyware. Att internet försvinner är inte så konstigt, eftersom du då skulle kunna ta hem program som tar bort skiten.
Formatera om du inte har nödvändiga program redan installerade att söka med. Eller få tag i dom via annan dator och USB-minne.
Citera
2009-04-19, 01:49
Medlem
Okej, shit..

Systemåterställning är inte att tänka på?
Citera
2009-04-19, 01:51
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatadif
Okej, shit..

Systemåterställning är inte att tänka på?
Klart det är, men om du redan har provat och det inte fungerar kan det bli tungt. Du kan också pröva att ladda ner Hirens Boot-CD från en annan dator, och från den starta din infekterade dator och kunna köra antispyware och annat roligt.
Citera
2009-04-19, 01:56
Medlem
Vid en omformatering, visst förblir d-disken intakt? Tänker på all musik etc.

Om jag vill spara något, t.ex. alla skoluppgifter, kan jag bara slänga in dem på d-disken då?
Citera
2009-04-19, 01:58
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatadif
Vid en omformatering, visst förblir d-disken intakt? Tänker på all musik etc.

Om jag vill spara något, t.ex. alla skoluppgifter, kan jag bara slänga in dem på d-disken då?
Ja och ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in