2011-05-03, 19:35
Bannlyst
Inom islam träder man in i helvetet/paradiset efter uppståndelsedagen och inte direkt efter döden.

Koranen [3:185]Varje människa skall smaka döden. Men först på Uppståndelsens dag skall ni få er fulla lön. Den som då rycks bort från Elden och förs till paradiset har sannerligen vunnit en stor seger. - Livet i denna värld [skänker] bara bedräglig glädje.

En hadith angående studen då döden är nära en människa och hans sista andetag går ur honom;

hadeeth of Al-Baraa' ibn 'Aazib, Muhammed (pbuh) said,

"When the believing slave is about to depart this world and move to the Hereafter, angels come down to him from the heavens, with white faces like the sun. They bring with them a shroud from Paradise and aromatics (for embalming) from Paradise, and they sit in front of him as far as the eye can see. Then the Angel of Death (peace be upon him) comes and sits at his head, and says, 'O' good soul (according to one report, 'O' peaceful soul), come to forgiveness from Allah and His pleasure.'

Then it comes out like a drop of water from the mouth of a jug, and they take it...

But when the disbelieving slave (according to one report, immoral slave), is about to depart this world and move to the Hereafter, angels come down to him from the heavens, (harsh and severe) with black faces, bringing sackcloth - (refers to cloth woven of hair which is worn for purposes of mortification of the flesh) - (from Hell). They sit in front of him as far as the eye can see. Then the Angel of Death comes and sits at his head, and says, 'O' evil soul, come out to the anger of Allah and His wrath. Then it cowers within his body and is dragged out like a (many-hooked) iron skewer passing through wet wool (with which veins and nerves are cut)'"

Och koranen som har beskrivit stunden med sådant metaforisk text;

[75:26]NEJ! När [den döende] är nära att utandas sin sista suck
[75:27]och de [anhöriga] frågar: "Vem har det botemedel [som kan rädda honom]?"
[75:28]och han själv tänker att avskedets stund är inne
[75:29]och vånda läggs till vånda.
[75:30]Då återstår [bara] den sista färden till din Herre!
Citera
2011-05-03, 22:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Kanske OT men ville ändå ge mitt bidrag till diskussionen.
En orsak att många är religiösa är just att dom inte kan förstå hur allt dom lärt sig, allt dom blivit, kan bara försvinna när dom dör.
Jag själv funderar ofta att är hela mitt liv och allt jag uppblevt bortkastat när jag dör?
Det är en svår fråga då det inte är det lättaste att fråga dom som dött, och dom som haft nära döden upplevelser kan man inte lita på då det faktiskt finns förklaringar till det mesta, och resten är anekdoter med tveksamma motiveringar.

Min fundering är såhär; Måste vi ha ett liv efter döden? Hade vi ett liv innan födseln? Är allt vi är det sammanlagda vi lärt oss under vårat liv, och kom vi från "ingenstans"? Vad säger att vi inte kan återvända till detta stadie av ingenting, att glömma allt vi upplevt, att försvinna. Vi vet ingenting om det hela, så varför inte, det är ju lika troligt som något annat. Att tro att vi blir ett bevingat spöke och får leva i ett paradis känns väl mest som önskedrömmar, eller hur?
Citera
2011-05-10, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Kanske OT men ville ändå ge mitt bidrag till diskussionen.
Vad säger att vi inte kan återvända till detta stadie av ingenting, att glömma allt vi upplevt, att försvinna. Vi vet ingenting om det hela, så varför inte, det är ju lika troligt som något annat. Att tro att vi blir ett bevingat spöke och får leva i ett paradis känns väl mest som önskedrömmar, eller hur?
Det är en bra tanke, det där. Det verkar ju mest logiskt för tänkande människor.
När kroppen dör slutar hjärnan att fungera och vi kan inte tänka mer.
Precis som Bibeln förklarar i Predikaren 9:10, "Allt vad du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta; ty i dödsriket, dit du går, kan man icke verka eller tänka, där finnes ingen insikt eller vishet."
Men ändå, har Gud sparat så mycket information från en människa som dött att han kan ge honom en ny kropp och minnet tillbaka.
Jesus säger,... Johannes 5:28,29 "Förundren eder icke över detta. Ty den stund kommer, då alla som äro i gravarna skola höra hans röst
och gå ut ur dem: de som hava gjort vad gott är skola uppstå till liv, och de som hava gjort vad ont är skola uppstå till dom.
Citera
2011-05-10, 02:52
Medlem
SummaSummarums avatar
Efter döden så kommer Gunde Svan bli tvingad att dricka kokande, smutsigt vatten enligt islam. Detta för att han inte insåg att Muhammed var en profet.
http://1.bp.blogspot.com/_ZQi7XcB9NdA/S136tgyvbUI/AAAAAAAAAPo/xyjJ3JCKZ_0/s200/GundeSvan_.jpg

Troligt? Nä.
Citera
2011-07-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuungeen
Satt och funderade lite nu och kom tänkte på hur olika religioner ser på döden och vad som händer efter den..
Har någorlunda koll på hur Islam, judendom och kristendom ser på döden och vad den innebär och "livet" efter.. Men min fråga är om det är något skillnad nu från hur man trodde att det va för t.ex. 500-1000 år sedan?

Juden brinner i helvetet dar muslimerna haller tandvatska pa dom
Medans de Kristna knullar judebarn eftersom judarna gjorde sa i varlden nu ar det ombytta roller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in