Nu händer det saker.
Socialdemokraten Thomas Hartman från Umeå har på sin blogg ondgjort sig över hur tidningarna beskriver de kriminella mc-gängens framfart. En av de artiklar han kritiserar är den som Haparandabladet publicerat om Linda Ylivainio.
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Hartman
Mitt första exempel är Haparandabladet som i dagarna har en nyhetsstory där tidningen målar ut att Linda Ylivanio, Kommunalråd för centerpartiet i Övertorneå, har en släkting som inom kort ska tas upp som medlem i Hells Angels.
Tidningen stannar dock inte där utan försöker också göra kopplingar till det centerpartistiska kommunalrådet och svärta ner henne på grund av vad hennes släkting gör. Detta trots att alla som har någon form av hjärnkapacitet inser att kopplingen är orimlig.
Tänker man efter en smula inser man att en person knappast kan ta ansvar för en släkting. Var och en svarar för sig själv. Uppenbarligen struntar tidningen högaktningsfullt i om Linda Ylivaino mår uselt eller om hon skadas av denna nyhet. Det intressanta för tidningen i fråga är kopplingen mellan henne, släktingen och mc världen.
Kanske inte den mest seriösa journalistik världen har skådat.
Vad Hartman inte riktigt väntat sig är att Örjan Pekka, chefredaktör på Haparandabladet, skulle dyka upp och posta hela artikeln.
Citat:
Ursprungligen postat av Haparandabladet
Rub: Ylivainio tar avstånd från mc-verksamhet
Ingress: Övertorneås kommunalråd Linda Ylivainio vill inte kommentera att hennes bror utpekas vara en av dem som tillhör kärnan i mc-klubben Eastside MC. Hon tar dock klart avstånd från deras verksamhet.
Brödtext: Enligt en kartläggning av länstidningarna och 24 Norrbotten, utpekas kommunalrådet Linda Ylivainios bror, Henric Ylivainio, 28 år, vara en av de män som driver Eastside MC i Luleå - en klubb som uppges att inom några månader bli fullvärdig medlem i mc-klubben Hells Angels.
Enligt nämnda kartläggning är Henric Ylivainio en av mc-klubbens "doldisar" som med jämna mellanrum bor i Eastsides klubblokal i Gammelstad.
Hur Linda Ylivainio ser på anklagelserna mot sin lillebror vill hon inte kommentera. Inte heller om hon kände till hans medlemskap eller om hon besväras av uppgifterna som har framkommit.
- Jag diskuterar lika lite min bror som jag diskuterar min mor eller sambo offentligt, säger Ylivainio som dock tydligt poängterar att hon självklart tar avstånd från den verksamhet som kriminella mc-klubbar bedriver.
Tycker du att det är rätt att tidningarna publicerar namnen på personerna som anses vara ledare i mc-klubbarna?
- Jag har inte reflekterat över det och kan inte kommentera det. Vilka namn som tidningarna väljer att publicera är en diskussion som jag avstår ifrån.
Det är ganska uppenbart att Hartman inte ens läst artikeln. Antagligen har han bara läst mina skriverier här på Flashback och sedan, med "hjärnkapaciteten" på plats, antagit att en seriös tidskrift som Haparandabladet skulle publicera liknande resonemang.
Vad tycker ni om Linda Ylivainios inställning? Är det inte lite oroande att ett kommunalråd och en kandidat till Europaparlamentet inte klart och tydligt klarar av att ta avstånd från Hells Angels som klubb och sin brors eventuella medlemskap i klubben? Som det ser ut nu finns en reell risk att oppositionen i Övertorneå blir hotad och misshandlad om de uttrycker sig otrevligt om kommunalrådet. Denna risk skulle minska avsevärt om Ylivainio tar avstånd från klubben
som klubb.
Länk
Hartmans blogg, med Pekkas kommentar