Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Någon som vill hjälpa mig med denna samtidigt?
Kostnadsfunktionen för en monopolist uppskattas till TC=1000+10Q. Efterfrågan på
marknaden ges av Qd=200–2P.
d) Myndigheterna överväger att reglera priset på marknaden för att förmå monopolisten att öka
sin produktion. Hur stor är den samhällsoptimala kvantiteten på marknaden? Kan prisreglering
förmå monopolisten att producera samhällsoptimal kvantitet? Ifall det är oskäligt att kräva av
monopolisten att producera samhällsoptimal kvantitet, föreslå ett pristak som ger, inte optimalt,
men ”bästa möjliga” resultat.
Den samhällsoptimala kvantiteten är väl då Qd = MC (dvs Q = 180), fast hur kommer man fram till vad som ger "bästa möjliga" resultat (Svaret är tydligen Q = 168)
Kostnadsfunktionen för en monopolist uppskattas till TC=1000+10Q. Efterfrågan på
marknaden ges av Qd=200–2P.
d) Myndigheterna överväger att reglera priset på marknaden för att förmå monopolisten att öka
sin produktion. Hur stor är den samhällsoptimala kvantiteten på marknaden? Kan prisreglering
förmå monopolisten att producera samhällsoptimal kvantitet? Ifall det är oskäligt att kräva av
monopolisten att producera samhällsoptimal kvantitet, föreslå ett pristak som ger, inte optimalt,
men ”bästa möjliga” resultat.
Den samhällsoptimala kvantiteten är väl då Qd = MC (dvs Q = 180), fast hur kommer man fram till vad som ger "bästa möjliga" resultat (Svaret är tydligen Q = 168)
Samhällsoptimal kvantitet är 180 (men kan bara åstakommas på lång sikt om staten subventionerar företaget med 1000 kr per tidsenhet)
Det "bästa möjliga" utan subvention är den kvantitet som man kan förmå företaget att producera utan att de lämnar marknaden, d.v.s. de måste få betalt för sina samtliga kostnader (inte bara marginalkostnaden).
Det finns många sätt att lösa ut denna kvantitet. Du kan t.ex. sätta P(Q) =100-1/2*Q (från Q=200-2P). TR=P(Q)*Q=100Q-1/2*Q^2
Sätt nu TR=TC vilket ger 100Q-1/2*Q^2=1000+10Q
vilket ger 1/2*Q^2-90Q+1000=0
Vilket löses (tror jag, är inte säker på att jag kommer ihåg formeln rätt) via formeln: (90 + (90^2-4*1/2*1000)^0.5)/(2*1/2)