Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-12, 18:50
Medlem
Tja!

Jag satte precis ihop den nya datorn som min flickvän fått hem.
Jag började installera WinXP med en skiva en god vän givit till mig som innehåller integrerade SATA-drivers och en massa andra program som man enkelt kan välja till under själva installationen.

Problemet är bara att när installationen har läst in alla drivers så sätter den sig i blue-screen och säger att det är fel på disken, fastän jag vet att den funkar som den ska.
Bios hittar disken och visar all information rätt.

Kommentarer om att lägga över SATA-drivers genom floppy undanbedes då jag varken har en floppy eller diskar till mitt förfogande just nu.

Nu vill jag veta om ni vet lösningen till problemet, varför den går i blue-screen och ger mig en x0000000x000 kod med olika siffror varje gång som ska representera felet.

All hjälp uppskattas, tack på förhand!
Citera
2009-04-12, 18:53
Bannlyst
Testa en windows xp skiva utan något tjaffs på, man behöver inga drivrutiner för hårddisken.
Citera
2009-04-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Testa en windows xp skiva utan något tjaffs på, man behöver inga drivrutiner för hårddisken.

Den här skivan har funkat ett flertal gånger för mig innan, och så innehåller vanliga XP-skivor inga SATA-drivisar, du får inte SATA-disken att funka utan att installera drivisar på kontrollern.
Citera
2009-04-12, 19:14
Medlem
dobbelinas avatar
Vad heter ditt moderkort?
Gå till tillverkarens sida och ladda ner SATA drivern och slipstreama
in i XP med nLite:http://www.nliteos.com/
Citera
2009-04-12, 19:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ........

Citat:
Ursprungligen postat av gorbatjovOMG
Den här skivan har funkat ett flertal gånger för mig innan, och så innehåller vanliga XP-skivor inga SATA-drivisar, du får inte SATA-disken att funka utan att installera drivisar på kontrollern.

Jag har aldrig varit med om att behöva särskilda drivrutiner till SATA diskar vid användande av XP-originalskivor, inte annars heller.

Dock har jag hört talas om det kan vara problem och uppenbarligen är det så för dig nu men frågan är ju om du prövat på den aktuella datorn utan specialskivan som du nämner.

Citat:
det är fel på disken, fastän jag vet att den funkar som den ska.
Bios hittar disken och visar all information rätt.

Det kan ju vara fel på disken även om den hittas och allt ser rätt ut i BIOS.
Citera
2009-04-12, 19:34
Medlem
dobbelinas avatar
Alternativt ändra i bios SATA inställningar
från AHCI till ATA mode.(kan heta annorlunda).
Viktiga är att du vill köra i ATA kompatibelt läge som för de gamla ATA
diskarna.
Citera
2009-04-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Vad heter ditt moderkort?
Gå till tillverkarens sida och ladda ner SATA drivern och slipstreama
in i XP med nLite:http://www.nliteos.com/

Moderkortet kom med en skiva som det står "Drivers and SATA" på bl.a, men denna sätter mig bara i ett CMD-program som låser sig det med.
Citera
2009-04-12, 19:48
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Moderkortet kom med en skiva som det står "Drivers and SATA" på bl.a, men denna sätter mig bara i ett CMD-program som låser sig det med.
Öppna din drivrutins CD med Explorer, leta rätt på foldern som innehåller
SATA.
I den foldern ska det finnas en fil som heter txtsetup.oem tillsammans
med ett par andra.
Bla en som heter XXX.inf och en annan som heter XXX.cat.

Testa det här först:
Citat:
Alternativt ändra i bios SATA inställningar
från AHCI till ATA mode.(kan heta annorlunda).
Viktiga är att du vill köra i ATA kompatibelt läge som för de gamla ATA
diskarna.
Citera
2009-04-12, 20:22
Medlem
Jag hade bara valet att köra AHCI eller inte, och sen att ställa in 0-3 av sata-portarna som native, såg ingen annan inställning i hela bios O.o
Citera
2009-04-12, 20:51
Medlem
glhfs avatar
Välj då bort AHCI. På min laptop heter det andra läget Compatibility Mode. Glöm dock inte att ändra tillbaka till AHCI efter att ha installerat samtliga drivrutiner.
Citera
2009-04-12, 20:52
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
AHCI eller inte
Välj inte
Citera
2009-04-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Välj inte

Har testat både med och utan nu, jag tog ut filerna du nämnde från MB-driversen och injicerade in i min install med hjälp av nLite men det funkar fortfarande inte. Det här börjar bli rejält frustrerande :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in