2009-04-12, 18:50
Medlem
Tja!

Jag satte precis ihop den nya datorn som min flickvn ftt hem.
Jag brjade installera WinXP med en skiva en god vn givit till mig som innehller integrerade SATA-drivers och en massa andra program som man enkelt kan vlja till under sjlva installationen.

Problemet r bara att nr installationen har lst in alla drivers s stter den sig i blue-screen och sger att det r fel p disken, fastn jag vet att den funkar som den ska.
Bios hittar disken och visar all information rtt.

Kommentarer om att lgga ver SATA-drivers genom floppy undanbedes d jag varken har en floppy eller diskar till mitt frfogande just nu.

Nu vill jag veta om ni vet lsningen till problemet, varfr den gr i blue-screen och ger mig en x0000000x000 kod med olika siffror varje gng som ska representera felet.

All hjlp uppskattas, tack p frhand!
Citera
2009-04-12, 18:53
Bannlyst
Testa en windows xp skiva utan ngot tjaffs p, man behver inga drivrutiner fr hrddisken.
Citera
2009-04-12, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ........
Testa en windows xp skiva utan ngot tjaffs p, man behver inga drivrutiner fr hrddisken.

Den hr skivan har funkat ett flertal gnger fr mig innan, och s innehller vanliga XP-skivor inga SATA-drivisar, du fr inte SATA-disken att funka utan att installera drivisar p kontrollern.
Citera
2009-04-12, 19:14
Medlem
dobbelinas avatar
Vad heter ditt moderkort?
G till tillverkarens sida och ladda ner SATA drivern och slipstreama
in i XP med nLite:http://www.nliteos.com/
Citera
2009-04-12, 19:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ........

Citat:
Ursprungligen postat av gorbatjovOMG
Den hr skivan har funkat ett flertal gnger fr mig innan, och s innehller vanliga XP-skivor inga SATA-drivisar, du fr inte SATA-disken att funka utan att installera drivisar p kontrollern.

Jag har aldrig varit med om att behva srskilda drivrutiner till SATA diskar vid anvndande av XP-originalskivor, inte annars heller.

Dock har jag hrt talas om det kan vara problem och uppenbarligen r det s fr dig nu men frgan r ju om du prvat p den aktuella datorn utan specialskivan som du nmner.

Citat:
det r fel p disken, fastn jag vet att den funkar som den ska.
Bios hittar disken och visar all information rtt.

Det kan ju vara fel p disken ven om den hittas och allt ser rtt ut i BIOS.
Citera
2009-04-12, 19:34
Medlem
dobbelinas avatar
Alternativt ndra i bios SATA instllningar
frn AHCI till ATA mode.(kan heta annorlunda).
Viktiga r att du vill kra i ATA kompatibelt lge som fr de gamla ATA
diskarna.
Citera
2009-04-12, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Vad heter ditt moderkort?
G till tillverkarens sida och ladda ner SATA drivern och slipstreama
in i XP med nLite:http://www.nliteos.com/

Moderkortet kom med en skiva som det str "Drivers and SATA" p bl.a, men denna stter mig bara i ett CMD-program som lser sig det med.
Citera
2009-04-12, 19:48
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Moderkortet kom med en skiva som det str "Drivers and SATA" p bl.a, men denna stter mig bara i ett CMD-program som lser sig det med.
ppna din drivrutins CD med Explorer, leta rtt p foldern som innehller
SATA.
I den foldern ska det finnas en fil som heter txtsetup.oem tillsammans
med ett par andra.
Bla en som heter XXX.inf och en annan som heter XXX.cat.

Testa det hr frst:
Citat:
Alternativt ndra i bios SATA instllningar
frn AHCI till ATA mode.(kan heta annorlunda).
Viktiga r att du vill kra i ATA kompatibelt lge som fr de gamla ATA
diskarna.
Citera
2009-04-12, 20:22
Medlem
Jag hade bara valet att kra AHCI eller inte, och sen att stlla in 0-3 av sata-portarna som native, sg ingen annan instllning i hela bios O.o
Citera
2009-04-12, 20:51
Medlem
glhfs avatar
Vlj d bort AHCI. P min laptop heter det andra lget Compatibility Mode. Glm dock inte att ndra tillbaka till AHCI efter att ha installerat samtliga drivrutiner.
Citera
2009-04-12, 20:52
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
AHCI eller inte
Vlj inte
Citera
2009-04-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Vlj inte

Har testat bde med och utan nu, jag tog ut filerna du nmnde frn MB-driversen och injicerade in i min install med hjlp av nLite men det funkar fortfarande inte. Det hr brjar bli rejlt frustrerande :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in