Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-04-10, 13:17
Medlem
kebackens avatar
Hej!
Har en hp-laptop som var utrustad med Vista, vilket datorn inte klarade av riktigt. Så jag installerade Tiny XP, spenderade några veckor att leta drivrutiner och när det var klart så fungerade den klockrent!

Ända tills nu ( ca 1år senare).
När jag kommer in i window, och ska öppna tex en fil på skrivbordet så fryser/hänger sig datorn. Men bara temporärt, man kan vänta allt från 10 min till 1h sen funkar den igen - tills den låser sig igen!
Riktigt frustrerande.

Har provat efter tips från kompis att köra C: sfc /scannow på både mountad Tiny-Xp-skiva och en XP proffesional-skiva men jag får meddelandet : (the RPC server is unavailable)
Antar att tiny-xp inte har den här funktionen.

Jag drar mig fruktansvärt för att formatera och lägga in vanliga XP igen eftersom ajg minns vilket helvete det var att hitta drivrutiner, och jag har några RIKTIGT viktiga filer som jag inte vill formatera bort.
Kan ju i stort sett inte flytta filerna heller eftersom datorn låser sig titt som tätt - men det kanske är enda lösningen?

Nån smo vet varför datorn hänger sig? Vad ska jag göra åt det?
(har virusscannat med nod32 och de hitta inget (förutom några filer som itne gick att öppna..)

Snelle hjelp mej
Citera
2009-04-10, 13:23
Bannlyst
Mitt tips vore att ta ut din/dina hårddiskar som du har dina viktiga filer på, sätta in de i en annan dator och spara över filerna på valfritt ställe.

Sedan skulle jag formaterat C-disken, ifall det är där du har ditt operativsystem, och installerat om till Windows XP eller TinyXP igen ifall du föredrar det.

Jag installerade om Windows XP två gånger om för bara en vecka sedan ungefär, pga. hårdvarufel - jag har en gammal dator nämligen, och jag hade inga problem att hitta drivrutiner eller liknande de gångerna inte.

Varje gång jag märker att jag behöver en drivrutin och jag installerar den och märker att den fungerar så gör jag en zip-fil av den och sparar på min D-disk där jag har lite allt möjligt innehåll, dock inte operativsystemet där.
Bara så att utifall att jag måste installera om mitt OS så kan jag snabbt återställa datorn till så den var innan genom att snabbt komma åt drivrutiner, program mm. som jag då sparar på min D-disk.
Citera
2009-04-10, 13:38
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Mitt tips vore att ta ut din/dina hårddiskar
TS nämner en bärbar dator och ingen stationär.
Citera
2009-04-10, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
TS nämner en bärbar dator och ingen stationär.

Ah, okej. Jag har verkligen ingen som helst erfarenhet av hur en laptop ser ut inuti men går det inte att plocka ut hårddisken på något smärtfritt vis?
Citera
2009-04-10, 13:43
Medlem
Turkfans avatar
Vilket busigt "Wondows" du har.
Hänger sig och sedan visar det sig att det bara var på låtsas.
Kommer det upp en popup som säger: "Haha Skojade bara, jag hängede mig inte egentligen"

Nej men seriöst, TinyXP Kommer väl med Driverpacks installerade? Förutom Grafikdrivrutinerna då, men att bara hitta dem kan väl inte vara så svårt?

Men jag har för mig att du kan backa upp alla dina drivisar.
Kolla här: http://www.backuphowto.info/drivermax-how-backup-drivers-windows

Skaffa en extern hdd som du kan flytta dina viktiga filer till, sedan blåser du rent datorn.
Tror att det går fortare än att lokalisera felet, men ifall du tvunget vill försöka så får du väl testa några andra Virusprogram, köra ccleaner, osv.
Och de där filerna som du inte kunde öppna, googla på vad det är för nåt.
Citera
2009-04-10, 13:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
I en bärbar så är HDD en 2.5" och i en stationär, s.k normal HDD 3.5"
Att sätta nu en 2.5" i en stationär för filöverflyttning går, men oftast mycket extraarbete pga hårdvaran / kablage / med mera.
Om nu TS har en USB-minne så kan man överföra filerna dit och därefter bita i sura äpplet och göra en ominstallation av operativsystemet.
Mitt tips är det sistnämnda och då med XP Pro SP3 som operativsystem.
Man finner denna version ute på dom flesta torrentsajterna.
Citera
2009-04-10, 14:11
Medlem
hasenfrasens avatar
När du kommer in i Windows, kör CHKDSK C: /R så kontrolleras disken vid nästa uppstart efter skadade sektorer (största felkällan i en Laptop när man smäller igen locket efter slutfört arbete). Man kan få behöva köra CHKDSK två gånger innan det "tar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in