2017-01-09, 23:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Utdrag ur intervju med Eva, ett av Blyklubbemannen MTs offer, Aftonbladet 1981-07-19:
Citat:
...
-Jag blev chockad när jag hörde om de andra offren och förstod hur nära döden jag själv hade varit.
Den 27 juni 1975 hade Eva, då 24, jobbat i Pressbyrån i Bredäng. Klockan 22 stängde hon kiosken och satte sig på T-tåget för att åka hem till Fittja.
Vid Skärholmen steg en lätt berusad man med en till synes tung plastkasse på. Det var blyklubbemannen.
Mannen började tala med Eva. Han frågade om hennes namn och hon drog till med en lögn.
...
Mannen följde efter Eva in i porten på Forvägen i Fittja.
-Gå nu sa jag till honom och ljög att min kille väntade på mig i lägenheten.
Det var då första slaget med blyklubban kom.
...
Hur länge Eva hade legat när hon vaknade upp blodig och med fem krossår i huvudet vet ingen.
-Jag förstår inte varifrån jag plötsligt fick alla krafter sedan. Jag reste mig upp och bultade på dörrarna omkring. Men även om det var någon som hörde mig öppnade de inte.
Eva tog sig själv upp till lägenheten och ringde 90 000.
...
Eva låg kvar en vecka på Huddinge sjukhus. Sen bodde hon hos släktingar.
-Jag var tvungen att flytta från Fittja. Så fort jag såg husen där började jag storgråta. Än i dag blir jag illa berörd när jag kommer dit.
-Sedan fick jag mardrömmar. Alltid samma dröm. Någon förföljde mig och jag var livrädd. Så vaknade jag upp kallsvettig. Jag fick sömnsvårigheter. Låg vaken hela nätter och grubblade.

I artikeln framgår även hur det gick för övriga offer 1975:
-Man, 38 år. Var på väg till Alby när han träffades av blyklubban bakifrån. Han rånades på sin plånbok. Av slagen fick han en sju cm lång spricka i nackbenet.
-Man, 51 år. Satt i samma vagn som 38-åringen. Sov när han träffades av blyklubban. Slogs medvetslös och vaknade aldrig. Avled efter tre veckor på sjukhus.
-Man, 19 år. Han minns ingenting av färden. Var på väg hem till Bredäng när han slogs medvetslös och rånades på sin plånbok och 150 kr.
-Man, 63 år. Blev anfallen av Blyklubbemannen i Alby Centrum. Snabb läkarvård räddade hans liv.
-Man, 29 år. Blev anfallen av Blyklubbemannen på Norsborgs T-banestation. Rånades på 100 kr. Av slagen fick han krossår i huvudet och krossat näsben.
Citera
2017-01-10, 15:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Standardsvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det skulle vara intressant att veta om Tforka talade sanning när han sade sig "inte minnas". Det var hans standardsvar så fort han fick frågor angående sina brott; att han "inte minns".
1975 var det sista han kom ihåg att han steg på tunnelbanan. Sedan var minnet svart tills det att han var hemma igen. Detta upprepades dagen därpå.
1981 var hans sista minne att pojken var uppe hos han i lägenheten. Hans nästa minne är att pojken ligger död under hans säng.

Jag tror att så fort förhören kom in på något riktigt känsligt så ville inte Tforka tala om detta. Därför kom hans standardsvar att bli "minns inte". Det blev då enklare för honom för vem kan hålla på och förhöra någon om detaljer om denne inte kommer ihåg ett dyft.

Minns själv detta att Tforka inte kom ihåg något gällande mordet i Skärholmen. Tyvärr lämnades det stackars BO mer eller mindre vind för våg och vipps var "snälle" farbror Tforka där.
Citera
2017-01-10, 17:14
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror att så fort förhören kom in på något riktigt känsligt så ville inte Tforka tala om detta. Därför kom hans standardsvar att bli "minns inte". Det blev då enklare för honom för vem kan hålla på och förhöra någon om detaljer om denne inte kommer ihåg ett dyft.

Minns själv detta att Tforka inte kom ihåg något gällande mordet i Skärholmen. Tyvärr lämnades det stackars BO mer eller mindre vind för våg och vipps var "snälle" farbror Tforka där.
Du har nog rätt i det här med känsliga ämnen. Läkare vittnade ju om att Tforka motsatte sig alla samtal rörande känsliga saker. Han verkar således ha varit mycket omogen känslomässigt, ej förmögen att konfrontera sina problem.
Med facit i hand borde han aldrig ha släppts ut från rättspsyk efter blyklubbe-dåden. Det visade han ju också själv under tiden han var under "vård", genom att vägra psykologsamtal samt begå nya grova brott. Trots detta fick han komma ut i samhället.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-10 kl. 17:17.
Citera
2017-01-10, 18:31
Medlem
Citat:
Med facit i hand borde han aldrig ha släppts ut från rättspsyk efter blyklubbe-dåden. Det visade han ju också själv under tiden han var under "vård", genom att vägra psykologsamtal samt begå nya grova brott. Trots detta fick han komma ut i samhället.

I motsats mot vad många verkar tro så var det väldigt slappt på den tiden och mördare vårdades sällan på rättspsyk under särskilt många år. Dom som förblev inlåsta var dom som var schizofrena eller autistiska.
Citera
2017-01-20, 12:17
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det var natten mellan den 13 och 14 september 2002 som Jimmie Jelse, f. 1978, berövade 24-årige Sandra Cancarova livet. Detta utspelade sig i Jelses bostad på Humlegatan i Västerås. Han band henne med elkablar om fötter, armar och hals. Sedan kvävde han henne till döds. Vid samma tillfälle misshandlade han även en kamrat med hjälp av hammare och skruvmejsel.

Jimmie Jelse dömdes 2003-07-09 vid Svea hovrätt till tio års fängelse för bl a dråp.
Tingsrättsdom: https://minfil.org/G8jcr6b9bb/B_3655-02__TR_.pdf
Hovrättsdom: https://minfil.org/Hfj4r2b6b9/B_3549-03__HovR_.pdf

Den 30 april 2013 bodde Jelse på Kungsholmen i Stockholm. Nämnda dag träffade han på 52-årige Bernt Vadenhag som satt på en bänk i Kronobergsparken. De kom i samspråk och förtärde alkohol tillsammans. Jelse bjöd Vadenhag hem till sig där de fortsatte att dricka.
Jelse säger sig inte minnas något förrän runt kl fyra morgonen därpå. Då ligger Vadenhag död på Jelses golv. Han har fått fem djupa knivhugg i benet som skurit av lårartären och lårvenen.

Jimmie Jelse dömdes 2013-08-29 vid Stockholms tingsrätt för bl a grovt vållande till annans död till sluten psykiatrisk vård.
Tingsrättsdom: https://minfil.org/I1j5rbb7b8/B_4785-13__TR_.pdf

Är det någon som vet hur det går för denne återfallsmördare? Är han kvar inom den slutna vården? Tack till hum.by.666 för domarna.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-20 kl. 12:34.
Citera
2017-01-20, 19:18
Medlem
JJ - idag på rättspsyk i Sundsvall, det sedan i slutet av 2015, före det på Löwenströmska

Citat:

Är det någon som vet hur det går för denne återfallsmördare? Är han kvar inom den slutna vården?
JJ till Löwenströmska sjukhuset efter domen den 29 augusti 2013 (en dom som vann laga kraft den 20 september).

Under 2014 förekom en kortare avvikning.

Den 10 november 2015 misshandlade JJ en medpatient på ett mycket allvarligt sätt ("en svår kroppsskada"). Kraftigt våld mot liggande person. Tingsrätten talar om råhet och hänsynslöshet.

I slutet av 2015 placerades JJ på Rättspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall. Avskild där en tid.

JJ dömdes i tingsrätten den 28 september 2016 för grov misshandel (den på Löwenströmska i nov 2015). Påföljd: överlämnande till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Den 16 december beslutades det i dom i förvaltningsrätten att den slutna psykiatriska vården med särskild utskrivningsprövning ska fortsätta.
JJ alltjämt på rättspsyk i Sundsvall.
Citera
2017-01-20, 19:35
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nexaty
JJ - idag på rättspsyk i Sundsvall, det sedan i slutet av 2015, före det på Löwenströmska

JJ till Löwenströmska sjukhuset efter domen den 29 augusti 2013 (en dom som vann laga kraft den 20 september).

Under 2014 förekom en kortare avvikning.

Den 10 november 2015 misshandlade JJ en medpatient på ett mycket allvarligt sätt ("en svår kroppsskada"). Kraftigt våld mot liggande person. Tingsrätten talar om råhet och hänsynslöshet.

I slutet av 2015 placerades JJ på Rättspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall. Avskild där en tid.

JJ dömdes i tingsrätten den 28 september 2016 för grov misshandel (den på Löwenströmska i nov 2015). Påföljd: överlämnande till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Den 16 december beslutades det i dom i förvaltningsrätten att den slutna psykiatriska vården med särskild utskrivningsprövning ska fortsätta.
JJ alltjämt på rättspsyk i Sundsvall.
Tack så mycket för riklig information angående Jelses tid inom rättspsykiatrin, nexaty.

Ur Mitt i angående misshandeln på Löwenströmska, 2016-10-04:
Citat:
...
Enligt domen tog den 38-årige mannen tag i offrets nacke och hals och svingade honom ner på golvet inne på den rättspsykiatriska avdelningen på Löwenströmska. Där petade sedan 38-åringen in sitt finger i ögat på offret vilket orsakade en allvarlig ögonskada.

38-åringen hävdade i rätten att han handlade i nödvärn, ett försvar som tingsrätten helt underkänner.

Tingsrätten menar istället att misshandeln präglats av hänsynslöshet och råhet och rubricerar brottet som grov misshandel. 38-åringen, som lider av en allvarlig psykisk störning, döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
...

Länk till artikeln: https://mitti.se/nyheter/grov-misshandel-inne-pa-lowenstromska/

Jimmie Jelse lär förhoppningsvis bli kvar på rättspsyk för en lång tid framöver?
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-01-20 kl. 19:44.
Citera
2017-01-21, 11:49
Medlem
Ettsjutrettons avatar
En annan dom mot Jelse gällande misshandel, skadegörelse, hot mot tjänsteman och våldsamt motstånd. Han verkar ha svårigheter med att vistas i sociala sammanhang, samt i möblerade rum. Ingen behövde dock sätta livet till denna gång.

Södertörns tingsrätt, 2013-03-14: https://minfil.org/L0j9r4bbba/B_7927-12__TR_.pdf

Tack till hum.by.666.
Citera
2017-01-25, 21:57
Medlem
Ivar Johannes Milstam, f. 1931-06-24, blev ihjälslagen i Stuvsta 1932-02-13 av sin far John Axel Milstam som sedan vårdades några år på sinnessjukhus och därefter var fullt frisk.

John Kjell Ingemar Milstam, f. 1941-11-29, blev ihjälslagen på Södermalm 1942-01-21. Några veckor senare dog mördaren (förmodligen suicid).
Citera
2017-01-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
(Jepp, menade givetvis Eklund ).

Antar att den som lever får se helt enkelt.

Man lär ju inte bli speciellt förvånad om hans namn dyker upp i media i samband med nått brott i framtiden.
Eklund vart ju dömd för båda morden samtidigt. Pernilla o engla. Ts skrev mördat igen efter avtjänat straff
Citera
2017-02-03, 12:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Någon som har mer information om dessa två återfallsmördare? Kanske de redan tagits upp? Båda återfallen skedde 1976.

No. 1
En 39-årig man tar i september 1976 livet av en kvinna. Det är hans andra mord. I november 1975 blev han försöksutskriven efter att ha vårdats inom rättspsykiatrin för att ha mördat en kvinna 1971.

No. 2
En 21-årig man skär i november 1976 halsen av sin fars granne i västra Stockholm. Mindre än ett år tidigare, på Lucia-dagen 1975, greps mannen för att ha mördat en kamrat p g a han retat sig på något kamraten sagt. Han dömdes då till sluten vård. Om det andra mordet begicks under en permission eller om han var utskriven vet jag ej?

Källor:
Svenska Dagbladet: "Han blev mördare för andra gången" 1976-11-17, ""Övervakarna får för lite stöd"" 1976-12-04
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-02-03 kl. 12:55.
Citera
2017-02-05, 22:54
Medlem
Ettsjutrettons avatar
En man, f. 1957, mördar sin f d flickväns sambo i en lägenhet i Stockholm, 1992. Han hade tidigare avtjänat ett fängelsestraff för ett annat mord. För det nya mordet 1992 dömdes han till livstids fängelse. Han fick tidsbestämt till 30 år och släpptes ut i maj 2012. Någon annan som vet mer?

Källa: SVT #livstid http://pejl.svt.se/livstid/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in