Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Förenkla? räcker med ett telefonsamtal till skatteverket för att få ut fullständigt personnummer, det är offentliga uppgifter.
Ja, det är ju det jag menar, det är väldigt enkelt att ta reda på varenda liten detalj om människor i Sverige. Varför ska det vara så lätt? Varför inte försvåra att eventuella rötägg kommer hem till en? En stalker kan väl få reda på någons adress men det krävs en hel del extra arbete istället för att enkelt på in på Ratsit och söka på personens namn, och se adress, trappuppgång, osv.
Systemet bygger ju på något sorts kollektivt tankesätt att alla litar på alla. Det fungerade säkert jättefint på 50 år sedan då Sverige var ett perfekt land. I dagens läge? Nja, inte så mycket.
Jag tycker det är stört att man inte ens kan få dölja sin adress. Med tanke på hur dagens läge i landet är, så är väl trygghet det man verkligen vill ha. En sådan basal trygghet känns som en självklarhet i många andra länder. Lycka till att få reda på någons adress i Tyskland, England, Spanien, USA, osv om personen inte har godkänt det.
Det känns skönt att söka på mitt namn på Ratsit och se att jag inte finns i registret längre. Det är väldigt betryggande på något vis.