2009-04-09, 22:42
Medlem
Tzar_xs avatar
God afton!

Vet inte riktigt om denna tråd hamnat i rätt avdelning men jag försöker ändå.
Jo, det är nämligen så att jag precis fick ett inkassobrev för att jag missat betalat hyran med ett gäng dagar. Blev lite orolig och undrar vad detta kommer att medföra? Får jag nå slags prick i registret nu eller hur ligger det till?
Citera
2009-04-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
God afton!

Jo, det är nämligen så att jag precis fick ett inkassobrev för att jag missat betalat hyran med ett gäng dagar. Blev lite orolig och undrar vad detta kommer att medföra? Får jag nå slags prick i registret nu eller hur ligger det till?

Inte så smart att ligga efter med hyran. Det är väl skäl för vräkning, typ.
Citera
2009-04-09, 22:48
Medlem
Det ska gå längre än så för att du ska få en prick, du ska få ett delgivningsbrev från kronofogden innan det prickas.
Citera
2009-04-09, 23:33
Medlem
elgholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kug
Det ska gå längre än så för att du ska få en prick, du ska få ett delgivningsbrev från kronofogden innan det prickas.

Stämmer alldeles utmärkt det.. Inkassobolag är privatägda företag.. De kan inte "pricka" folk överhuvudtaget.. Däremot så lämnar de normalt över ärendet till kronofogden om de inte får betalt. Och _där_ blir du "prickad". (=får en _betalningsanmärkning).

Så länge du är en privateperson (inte företag) vill jag dock påpekade att det krävs två (2) betalningsanmärkningar innan de syns i systemet.
Citera
2009-04-10, 00:26
Medlem
Trollunges avatar
Bästa är att du betalar den direkt.
Har du ingen möjlighet till det så ring inkassoföretaget och lägg upp en betalningsplan. Följer du den så går det inte till kronofogden.

Sedan undrar jag:
"Så länge du är en privateperson (inte företag) vill jag dock påpekade att det krävs två (2) betalningsanmärkningar innan de syns i systemet."

Det där tror jag inte alls på! Finns det någon källa på ovanstående påstående?
Jag vill nämligen påstå starkt att en prick också syns i UCs register!!
Citera
2009-04-10, 01:25
Medlem
Bleksopps avatar
Betala med en gång!
Kan du inte det så ring upp de. De är rädda att inte få betalt alls så de brukar vara tillmötesgående. I vilket fall visar du att du inte bara skiter i att betala.
En prick är inte roligt, den förföljer dig länge!
Citera
2009-04-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
God afton!

Betala NU. I princip kan en dags försening med hyran en par ggr vara skäl för vräkning... eller hyresvärden säger helt enkelt upp ditt kontrakt...
Citera
2009-04-10, 08:51
Medlem
Trumpeters avatar
Betala snarast. Har du problem med pengar just nu, ring och snacka med fastighetsägaren så att ni kan hitta en gemensam lösning.

Att stoppa huvudet i sanden leder garanterat till större problem framöver.
Citera
2009-04-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Sedan undrar jag:
"Så länge du är en privateperson (inte företag) vill jag dock påpekade att det krävs två (2) betalningsanmärkningar innan de syns i systemet."

Det där tror jag inte alls på! Finns det någon källa på ovanstående påstående?
Jag vill nämligen påstå starkt att en prick också syns i UCs register!!

Trollungen tror rätt. Jag arbetar dagligen med kreditupplysningar från UC och ja, även en ensam betalningsanmärkning syns i upplysningen precis lika mycket som två gör.
Citera
2009-04-10, 16:48
Medlem
elgholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruzier
Trollungen tror rätt. Jag arbetar dagligen med kreditupplysningar från UC och ja, även en ensam betalningsanmärkning syns i upplysningen precis lika mycket som två gör.

Läs mer här.. Om man bara får en anmärkning, som privatperson, så tas den bort (självklart efter att man betalat den). Men om man fått en till inom 2 år så visas den. För företag så visas den dock direkt, t o m innan det rättsliga utslaget kommer - vilket inte är lika för privatpersoner.
http://www.kronofogden.se/svarpafragor/fragorochsvar/betalningsanmarkning/betalningsanmarkning/jagharenskuldhoskronofogdenkanjagfaenbetalningsanm arkning.5.4616442f109bb3f41f380003174.html
Citera
2009-04-10, 22:30
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
Läs mer här.. Om man bara får en anmärkning, som privatperson, så tas den bort (självklart efter att man betalat den). Men om man fått en till inom 2 år så visas den. För företag så visas den dock direkt, t o m innan det rättsliga utslaget kommer - vilket inte är lika för privatpersoner.
http://www.kronofogden.se/svarpafragor/fragorochsvar/betalningsanmarkning/betalningsanmarkning/jagharenskuldhoskronofogdenkanjagfaenbetalningsanm arkning.5.4616442f109bb3f41f380003174.html

Citat:
Ursprungligen postat av elgholm
Så länge du är en privateperson (inte företag) vill jag dock påpekade att det krävs två (2) betalningsanmärkningar innan de syns i systemet.

Du tolkar den sidan helt fel.

Det står att om du betalar Kronofogdens räkning inom 2 veckor så försvinner anmärkningen. Annars är den kvar.

"Men som privatperson kan du slippa betalningsanmärkningen. Den skuld du nu har betalat sekretessbeläggs om du betalar inom den tid som står på vårt inbetalningskort (normalt två veckor). Kreditupplysningsföretagen måste då ta bort betalningsanmärkningen från sina register. "

Så du slipper den inte. Med andra ord:
Betalar du inte = Betalningsanmärkning som syns även om det är bara 1.
Senast redigerad av Trollunge 2009-04-10 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in