2009-04-06, 21:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonstropp
Delgiven om brottet? förstår inte riktigt hur du mennar, men ja han har fått datum osv till rättegång.. I england...

Kanske är jag som är trög, men var befinner sig han ngnstans och var ska rättegången hållas?
Citera
2009-04-06, 22:22
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Skulle vara kul att få se domarens min när TS anför svenska lagar i Storbrittanien.

Hmmm, så TS fråga skall alltså tolkas som att rättegången skall äga rum i Storbritannien? Du verkar ha rätt och då blir det obegripligt varför TS frågar om regler för att få rättegången uppskjuten. Finns det några brittiska jurister här på FB.
Citera
2009-04-06, 22:22
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kanske är jag som är trög, men var befinner sig han ngnstans och var ska rättegången hållas?

Du är inte trög men TS trådstart var inte helt lättolkad.
Citera
2009-04-07, 00:17
Medlem
Ska förtydliga det..

Personen är i England
Rättegången är i England

Han behöver komma ifrån rättegången och göra lite ärenden i Sverige innan han kan gå på rättegången i England för det finns en risk för fängelsestraff...

Hoppas det är tydligare nu.. Och nej är medveten om att det kanske inte sitter någon brittisk jurist här för att svara på mina frågor. Men jag frågar ändå.
Citera
2009-04-07, 08:53
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ska förtydliga det..

Personen är i England
Rättegången är i England

Han behöver komma ifrån rättegången och göra lite ärenden i Sverige innan han kan gå på rättegången i England för det finns en risk för fängelsestraff...

Hoppas det är tydligare nu.. Och nej är medveten om att det kanske inte sitter någon brittisk jurist här för att svara på mina frågor. Men jag frågar ändå.

Ja, då blir svaret att jag har ingen aning om vilka rättegångsregler som gäller i England. Däremot bör din kompis utan problem kunna skaffa ett svenskt pass - som tidigare har framhållits - och därefter resa till Sverige så länge han inte är belagd med reseförbud eller motsvarande.
Citera
2009-04-08, 00:18
Medlem
Det har jag ju skrivit att dem tagit hans pass = resförbud
Citera
2009-04-08, 08:16
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Det har jag ju skrivit att dem tagit hans pass = resförbud

Ok, då lär han kunna få problem. Kanske lyckas han förmå ambassaden att fixa ett nytt pass, men bryter han mot reseförbudet kan han bli efterlyst och häktad. Gissar att detta gäller även i England.
Citera
2009-04-16, 04:39
Bannlyst
jag har blivit tvungen att skjuta upp en rättegång, det går...
Citera
2009-04-16, 11:50
Medlem
Har personen erkänt kan förhandlingen hållas i dens utevaro i många fall.
Citera
2009-04-16, 13:54
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schniben2
Har personen erkänt kan förhandlingen hållas i dens utevaro i många fall.

Vet du att det är så enligt engelsk rätt, eftersom det i vart fall inte stämmer enligt svensk rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in