https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/wA0m9A/smaland-ar-inte-som-alabama-sd
Citat:
bland påminner Sverigedemokraterna mig om min kompis Matti.
Han, alltså Matti, tyckte precis som alla vi andra barn på högstadiet i Sverige på 1990-talet att USA var toppen. Detta gäller så klart även barn på alla andra olika stadier, årtionden och dessutom vuxna.
Cecilia Hagens son har synpunkter på USA och anser att BLM hade en livslängd på 5 minuter och att Småland inte är Alabama och tror att han är rolig eller vass när han bygger upp en total halmgubbe för att skohorna in att Sverige inte är USA.
Att människor som inte kommer hem från USA och heter Matti utan faktiskt kommer från andra länder än Sverige och alltså har andra synpunkter på ras, religion och reproduktiva rättigheter än Jonatan och att de människorna också har en åsikt om Sverige, precis som Jonatan har åsikter om USA, faller honom aldrig in.
Vad som Jonatan och den tidning han väljer att skriva för tror flyger i Sverige blir liksom mer och mer ointressant. En pundare från en mediafamilj. Bäst före datumet gick för länge sen för både honom och den lilla grupp av fittor som ser sin inneklick hotad av idéer som kommer utifrån.
Jag tycker Jonatan är dålig på politisk humor. han framstår mest som komplexfylld. Jag tror inte heller Jonatan vet vad som flyger i djupaste Småland heller. Men jag vet att transor inte alltid är så poppis som Jonatan vill tro.
Politisk humor blir sällan bra bara för att man tillhör en minoritetsgrupp och gör sig till talesperson för andra, Jonatans förminskande av svenska BLM och hur det påverkade det svenska samhället och samtalet med black power-snutar på knä är intressant med tanke på hans egna specifika minoritetstillhörighet. Jonatan Unge är vit som har ett judiskt påbrå som alibi för att kunna göra de uttalanden han gör. Humorn uteblir.
edit: Japan Taiwan Sydkorea och Mexico samt Kuba lirar mycket baseball som sänds på TV. Bra om Jonatan lyfter på pundarröven och åker ut och ser sig om i världen lite mer kanske. K-Pop är på riktigt en grej bland ungdomar btw, det är nog inte bara USA som är den enda kulturella influensen för yngre idag. Jonatan får försöka hänga med lite eller kanske sluta som helt insnöad. Vilket han iofs redan ger tydliga tecken på.