2009-04-06, 12:18
Medlem
Heims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SOUNDSMITH
Har en vän som tog körkort för moped klass 1 i november. Det var då det gamla kortet tror jag. Får denna person framföra traktor och epa?

Bara nyfiken.
Inte än, men när han fått det nya kortet.
Citera
2009-04-06, 16:56
Medlem
Och varför skulle någon som är över 18 år vara intresserad av att köra A - Epa traktor?
För det är väll 18 årsgräns här på forumet
Citera
2009-04-06, 17:07
Medlem
Heims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aserty
Och varför skulle någon som är över 18 år vara intresserad av att köra A - Epa traktor?
Jag gläds mest år möjligheten att kunna ta jobb i jordbruk och entreprenad trots att jag inte har körkort.
Citera
2009-04-06, 17:19
Medlem
zepofans avatar
Traktorkort har väl aldrig varit annat än en teoretisk utbildning? Skillnaden blir alltså minimal med förarbevis för EU-moped, som även gäller för traktor.
Citera
2009-04-06, 17:51
Medlem
Not_mes avatar
Det är väl inte så stor skillnad egentligen från vad det har varit. Bondebarn har ju nästan alltid fått dispens för att köra traktorer när de är under 18, och vi vanliga dödliga med b-kort får ju köra också.

Dock så kan det ju bli en viss ökning av folk som kör för fort i sina a-traktorer eller epa-traktorer, men de kör snart in i träd och sånt så försvinner de igen!
Citera
2009-04-06, 17:57
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Det är väl inte så stor skillnad egentligen från vad det har varit. Bondebarn har ju nästan alltid fått dispens för att köra traktorer när de är under 18, och vi vanliga dödliga med b-kort får ju köra också.

Dock så kan det ju bli en viss ökning av folk som kör för fort i sina a-traktorer eller epa-traktorer, men de kör snart in i träd och sånt så försvinner de igen!

Det har aldrig varit 18-årgräns för att få köra traktor. 16 är det. När det gäller bönder så har det aldrig funnits någon åldergräns eller krav på körkort för att använda en traktor i jordbruksverksamhet, så vad skall de med dispens till?
Citera
2009-04-06, 18:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det har aldrig varit 18-årgräns för att få köra traktor. 16 är det. När det gäller bönder så har det aldrig funnits någon åldergräns eller krav på körkort för att använda en traktor i jordbruksverksamhet, så vad skall de med dispens till?
Jag har för mig att man fick köra traktor på åkern obehindrat, men för att köra på allmän väg krävdes traktorkort. Bondbarnen kunde få dispens för traktorkort från femton år.
Citera
2009-04-06, 18:03
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot

Du har rätt med åldersgränsen på 16. Dock har det gått att få dispens ner till 15 år om man t.ex. jobbar hemma med jordbruk. För att få framföra traktor på allmän väg krävs körkort. Men kör man bara runt gården eller kortaste väg till fältet så behövs det inte. Ska man däremot ut och köra betor till sockerbruket eller liknande måste man ha kort.
Citera
2009-04-06, 18:07
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Du har rätt med åldersgränsen på 16. Dock har det gått att få dispens ner till 15 år om man t.ex. jobbar hemma med jordbruk. För att få framföra traktor på allmän väg krävs körkort. Men kör man bara runt gården eller kortaste väg till fältet så behövs det inte. Ska man däremot ut och köra betor till sockerbruket eller liknande måste man ha kort.
Du menar väl traktorkort? Körkort har mig veterligen aldrig krävts för att köra traktor på allmän väg. Vad har annars EPA-ynglen för körkort?
Citera
2009-04-06, 18:19
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du menar väl traktorkort? Körkort har mig veterligen aldrig krävts för att köra traktor på allmän väg. Vad har annars EPA-ynglen för körkort?

Ja, såklart, traktorkörkort eller vanligt B-körkort.
Citera
2009-04-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aserty

Jo det kan jag berätta. Frugan har inte körkort och vill lära sig trafiken innan hon börjar ta körkort då hon är nervös för att framföra motorfordon i trafiken. Hon ville ha ett Mopedkort så hon kan köra en moped klass 1 i stadstrafik och därmed lära sig skyltar, omkörning stoppsträcka, start i backe med andra ord allt man behöver för att förbereda sig innan man tar b-kort. Nu har hon Moped klass 1 kort och en EU moppe, men det skulle ju vara supersoft med en epa bara för att det är roligt med en minibil...

I stan överlag så är det egentligen omotiverat med bil, du tar dig fram lika sbabbt hastighetsmässigt, snabbare då du kan manövrera dig runt saker snabbare med en moped klass 1. Bensinräkningen och trafikförsäkringen är ju betydligt billigare än en bil.

Full tank på hennes EU moped 50 spänn räcker en vecka om man kör varje dag. Jag använder den mycket jag med trots jag har B kort, tycker det är kul helt enkelt.

Hur gör man för att byta ut Moped klass 1 kort till det nya AM kortet och måste man göra något extra för att få ett sådant samt kostar det något?
Citera
2009-04-06, 18:44
Medlem
JazzforMiless avatar
Jag är bondebarn, 20 och utan körkort, det är inga problem att köra traktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in