2009-04-05, 12:21
Medlem
Skezs avatar
Hej,
Jag installerade både Windows 7 och Windows XP sist jag formaterade datorn, när jag installerade så kom Windows 7 på C: partitionen och XP på D:
Är det lugnt att ta bort Windows 7 på C:? Kommer datorn fortfarande fungera? D.v.s. hitta att operativsystemet ligger på D: och inte C:

/Skez
Citera
2009-04-05, 12:29
Medlem
Det beror nog på vilken du la in först. Det viktiga är att datorn hittar boot.ini-filen. om den tex ligger på c: så är det inte bra att formatera bort den.
Jag tror att det kan gå att bara kopiera över den isåfall

eller gör en ny, min ser ut såhär.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Citera
2009-04-08, 19:48
Medlem
Skezs avatar
Jag hittar inte den där filen längre :/
Citera
2009-04-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skez
Jag hittar inte den där filen längre :/

Windows Vista och Windows 7 använder inte den filen längre.

Jag gissar att den ligger kvar på din D: ?

Dubbel kolla vilken partition som XP ligger på. Första eller andra.

Kravet för att en Windows NT skall starta:
Partitionen fomraterad av Windows NT.
Boot.ini som talar om var systemet finns skall ligga på den aktiva partition som startas.
Och sedan måste filerna ntdetect och ntloader finnas.

Allt detta betyder:
Använd partiton magic som du kan hitta på t.ex Hirens boot cd, för att ta bort oönskade partitionen.
Flytta och ev ändra storlek din partition du vill ha kvar. Skapa ny boot.ini samt skriv över MBR. Allt med hjälp av partition magic.
Citera
2009-04-09, 21:30
Medlem
Skezs avatar
Varje gång jag har använt Partition Magic så har datorn helt slutat starta upp och jag har fått formatera den.
---
XP ligger som sagt på D: och Windows 7 på C:
D: partitionen är även den som är störst (129 GB). Jag gjorde den partitionen jag skulle slänga Windows 7 på mindre (19,5 GB) eftersom jag visste att jag inte skulle komma att använda det så mycket.

Det är Windows 7 som står som "standard" när man startar upp datorn och den som startar automatiskt efter 30 sekunder om inget görs.
XP står som "Earlier version of Windows".

När jag söker efter "boot.ini" filen så hittas inget, varken på C: eller D:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in