Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-04, 18:19
Medlem
Bluewavess avatar
Min stationära dator va full med rotkit och annat skräp, så formaterade den, båda hårdiskarna, och installerade om XP. Men när jag installerat allt och installerat brandvägg, Comodo, utan att ha kopplat upp mig på internet innan, så står de "13 intrusion atempts" när jag har vart uppe på nätet en kort stund. (har inte besökt ngn sida förutom google och avast antivirus hemsida, och comodo brandväggen va på hela tiden)

Nu undrar jag hur tusan brandväggen kan ge utslag på intrångsförsök när ja nyss formaterat om allt? Jag kollade med recoveryprogram och hittade ju ca 50/200 gig som fortfarande ligger kvar på den ena enhete, kan virus och sånt ligga kvar där oxå tro?

Grejjen är oxå den att det är redan en dator i huset som är ikopplad till bredbandsmodemet, kan de va denna comodo ger utslag på? Den sa "Svchost is a safe program however its about to recieve a connection from antother computer". Kan det va den andra datorn som den känner av?

För laptopen som sitter i första utaget i modemet ger inga utslag på intrusion eller sucspious attempts. Va tror ni?
Citera
2009-04-04, 19:20
Medlem
hasenfrasens avatar
Böset vet att datorn med ditt IP-nummer är/var infekterat och försöker ansluta. Annars är det normalt med sporadiska intrångsförsök nån gång i minuten.
Citera
2009-04-04, 22:50
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Böset vet att datorn med ditt IP-nummer är/var infekterat och försöker ansluta. Annars är det normalt med sporadiska intrångsförsök nån gång i minuten.

Så den går enbart på mitt ip-nummer och inget i burken då? Är det inte ganska enkelt att byta ip-nr? Eller hur ska ja göra för att få fanskapet att lämna mig ifred?/ tack
Citera
2009-04-04, 23:30
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewaves
Så den går enbart på mitt ip-nummer och inget i burken då? Är det inte ganska enkelt att byta ip-nr? Eller hur ska ja göra för att få fanskapet att lämna mig ifred?/ tack

Har du Windows brandvägg påslagen och kör med t.ex. Avast antivirus är du tämligen säker om du inte göra några dumheter - typ som att inte uppdatera mha Windows Update. Byta IP-nummer behövs inte. Alla som är anslutna till internet får "försök-till-besök" lite nu och då, inget att bry sig om.
Citera
2009-04-05, 04:45
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewaves
Min stationära dator va full med rotkit och annat skräp, så formaterade den, båda hårdiskarna, och installerade om XP. Men när jag installerat allt och installerat brandvägg, Comodo, utan att ha kopplat upp mig på internet innan, så står de "13 intrusion atempts" när jag har vart uppe på nätet en kort stund. (har inte besökt ngn sida förutom google och avast antivirus hemsida, och comodo brandväggen va på hela tiden)

Nu undrar jag hur tusan brandväggen kan ge utslag på intrångsförsök när ja nyss formaterat om allt? Jag kollade med recoveryprogram och hittade ju ca 50/200 gig som fortfarande ligger kvar på den ena enhete, kan virus och sånt ligga kvar där oxå tro?

Grejjen är oxå den att det är redan en dator i huset som är ikopplad till bredbandsmodemet, kan de va denna comodo ger utslag på? Den sa "Svchost is a safe program however its about to recieve a connection from antother computer". Kan det va den andra datorn som den känner av?

För laptopen som sitter i första utaget i modemet ger inga utslag på intrusion eller sucspious attempts. Va tror ni?

intrångsförsök innebär ju inte att din dator försöker göra något, utan utomstående försöker sig på dig. Många olika virus som använder sig av exploits brukar oftast göra detta, de försöker ansluta sig till dator i närheten (lokala burkar) och se ifall exploiten finns där.

Dvs det kan alltid vara din grannes dator som har virus där den försöker smitta ner andra datorer, eller kanske någon annan dator ni har i huset.
Citera
2009-04-05, 12:27
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
intrångsförsök innebär ju inte att din dator försöker göra något, utan utomstående försöker sig på dig. Många olika virus som använder sig av exploits brukar oftast göra detta, de försöker ansluta sig till dator i närheten (lokala burkar) och se ifall exploiten finns där.

Dvs det kan alltid vara din grannes dator som har virus där den försöker smitta ner andra datorer, eller kanske någon annan dator ni har i huset.

ok, grejjen är den att det är en annan dator i huset, men den är helt clean. 0 intrusion attempts och 0 mysteroius attempts och ganska nyligen formaterad och allt.

Så ja tycker trots allt att det är skumt att mina ena burk får intrångsförsök men inte den andra. Men om ja bara byter IP slipper ja väl detta?

edit; Det är inte 1 eller 2 intrusion attempts utan nu är det uppe i 80 stycken o den har bara vart uppkopplad en halvtimme max.
Senast redigerad av Bluewaves 2009-04-05 kl. 12:55.
Citera
2009-04-06, 22:37
Medlem
Bluewavess avatar
Och för att ingen ska tro att ja är oroar mig i onödan, så alltid när ja startar datorn är det nåt nytt nätverk som vill asnsluta till datorn, New area network detected.

Hur blir jag av med detta? Tacksam för hjälp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in