2009-04-06, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gustaveklund
Hejsan

som mnga frmodligen vet s r Aeon Stark slppt till XBMC.

Nr kommer det till PLEX?

=)

Du fr vl ringa honom och kolla
http://personer.eniro.se/query?what=...area=Liding%F6

Frresten varfr skulle just han f Aeon Stark? r han ngon mellanhand eller vad?
Citera
2009-04-06, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Jag provade snabbt PLEX fr ngra veckor sedan, tyckte det verkade riktigt bkigt och jobbigt, men snyggt var det.
Fick inte heller riktigt igng det, hur fungerar programmet? I snabba drag?
Jag fortstter att posta lnkar till dig Hr r en snabbguide p plex, inte alls krngligt nr man frstr hur man ska gra.
http://www.ilove.nu/mactv/mactv-1-plex
Citera
2009-04-06, 15:57
Medlem
Citat:
Jag provade snabbt PLEX fr ngra veckor sedan, tyckte det verkade riktigt bkigt och jobbigt, men snyggt var det.
Fick inte heller riktigt igng det, hur fungerar programmet? I snabba drag?

Jag rekommenderar dig hlla dig borta frn Plex. Den r just det du sger, bkig, jobbig och stort program. Typ helskrms program fr att kolla film. Ondigt.

Vill du se 720/1080p filmer s rekommenderar jag MPlayer, den slr VLC och garanterat Plex 100 gnger om. Man ppnar filen direkt med mplayer, man slipper ppna programmet frst och leta upp filmen och allt skit som man gr med Plex.
Citera
2009-04-06, 16:21
Medlem
extremesantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Jag rekommenderar dig hlla dig borta frn Plex. Den r just det du sger, bkig, jobbig och stort program. Typ helskrms program fr att kolla film. Ondigt.

Vill du se 720/1080p filmer s rekommenderar jag MPlayer, den slr VLC och garanterat Plex 100 gnger om. Man ppnar filen direkt med mplayer, man slipper ppna programmet frst och leta upp filmen och allt skit som man gr med Plex.

Plex fungerar ju hur bra som helst. Men hur gr du om du skall spela en packad film d? D kan du ju inte bara ppna filen direkt, och sen handlar det vl inte direkt om att man skall ha just den mac:en i arbetsrummet utan mer fr att kolla film vid tvn. Och d lmpar det sig lite mer o ha helskrmsprogram o prylar.
Citera
2009-04-06, 16:31
Bannlyst
Citat:

Det beror ju lite p vart man har datorn placerad, och hur den anvnds. Mac Mini som Mediacenter, och alla filer p en filserver, mr ju utan tvekan bst med Plex. D behver man inte gra s mycket annat n att skanna biblioteket en gng varje dag s har man allt ltttkomligt.
Plex r inte alls krngligt s fort man vet hur det fungerar, snarare tvrt om. Det r inte sjlvklart i brjan, men nu nr jag krt det ngra mnader r det lika sjlvklart som att cykla.
Citera
2009-04-06, 16:36
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:

P vilket stt slr den VLC tycker du?
Jag anvnder VLC flitigt, med MBP kopplad till tvn med mdp->dvi->hdmi, det har alltid fungerat som det ska.

Sen r vl PLEX ett program fr att streama film via upnp och inte fr att se film i datorn? Eller?
Citera
2009-04-06, 23:42
Medlem
Jag personligen tycker MPlayer slr VLC p min macbook pro 17tum, just fr att HD filmer (1080p) och vissa 720p filmer hackar loss p VLC och flktarna gr igng.

Med MPlayer gr inte flktarna igng och inte heller hackar det ngot.

Mplayer slr Plex fr att; jag vill klicka p mkv filen direkt och vipps s ska filmen komma igng. Den tid de tar att g in i Plex, leta upp filmen och subtitlen och allting tar lngre tid n zippa upp filmen och klicka p mkv filen. Att zippa upp en 7-8 gigabyte film fr mig tar serist inte mer n 4 min och p den tiden hinner cola, toalett och godis komma fram.

S med andra ord.

MPlayer klarar av HD filmer utan ngra hack eller att f igng massa flktar och gra datorn varm. En klick ifrn filmen. Betyg 8/10
VLC klarar inte av HD s bra, inte p min dator. VLC r bra om man typ vill se vanliga filmer, men de funkar lika bra som MPlayer, samma storlekar p programmet, samma design och allting, men VLC fr inte mer n 5/10 d MPlayer gr allting den vill.

Plex. Jag vill se film, inte ppna vrsta programmet. 0/10. Herregud, Plex och iTunes, vafan hller dom p med. jag vill se film, ssom ja vill lyssna p musik, en klick p en mp3 ska kra igng musiken, inte f igng ett stort program (iTunes) med massa skit som man inte behver. God damn. Winamp borde komma till Mac. Samma sak med film, en klick frn film, vem orkar sitta dr gra bibliotek och sortera massa skit. Zippa upp film 3 min, klick filmen r igng.
Citera
2009-04-07, 00:08
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Jag personligen tycker MPlayer slr VLC p min macbook pro 17tum, just fr att HD filmer (1080p) och vissa 720p filmer hackar loss p VLC och flktarna gr igng.

Med MPlayer gr inte flktarna igng och inte heller hackar det ngot.

Mplayer slr Plex fr att; jag vill klicka p mkv filen direkt och vipps s ska filmen komma igng. Den tid de tar att g in i Plex, leta upp filmen och subtitlen och allting tar lngre tid n zippa upp filmen och klicka p mkv filen. Att zippa upp en 7-8 gigabyte film fr mig tar serist inte mer n 4 min och p den tiden hinner cola, toalett och godis komma fram.

S med andra ord.

MPlayer klarar av HD filmer utan ngra hack eller att f igng massa flktar och gra datorn varm. En klick ifrn filmen. Betyg 8/10
VLC klarar inte av HD s bra, inte p min dator. VLC r bra om man typ vill se vanliga filmer, men de funkar lika bra som MPlayer, samma storlekar p programmet, samma design och allting, men VLC fr inte mer n 5/10 d MPlayer gr allting den vill.

Plex. Jag vill se film, inte ppna vrsta programmet. 0/10. Herregud, Plex och iTunes, vafan hller dom p med. jag vill se film, ssom ja vill lyssna p musik, en klick p en mp3 ska kra igng musiken, inte f igng ett stort program (iTunes) med massa skit som man inte behver. God damn. Winamp borde komma till Mac. Samma sak med film, en klick frn film, vem orkar sitta dr gra bibliotek och sortera massa skit. Zippa upp film 3 min, klick filmen r igng.

Mycket mrkligt att VLC fungerar som det gr fr dig.
Jag har en mbp unibody 15" och VLC fungerar helt smrtfritt p alla stt precis som det r tnkt att det ska. Och det har det ven gjort p andra macar jag har krt ssom G5or tex.

Jag vet inte hur lnge du har haft mac men du har nog bara inte vant dig vid iTunes. iTunes r ju mycket till fr att organisera din musik. Det gr du i ett program, inte i findern (dr den gr det t dig).
Sen tycker jag inte det r att "ppna vrsta programmet" nr man ppnar iTunes fr att spela musik.
Se det istllet som att iTunes bara r en annan typ av Finder-fnster dr du har din musik organierad precis som du vill, vad r jobbigt med det?
Jag tycker snarare iTunes bara r frbannat bra.

Jag tycker du gnller s jkla mycket p allt, vad tycker du r bra egentligen? Varfr tergr du inte till windows om du tycker det r bttre? Eller det kanske du inte gr?
Citera
2009-04-07, 03:08
Medlem
Citat:
Mycket mrkligt att VLC fungerar som det gr fr dig.
Jag har en mbp unibody 15" och VLC fungerar helt smrtfritt p alla stt precis som det r tnkt att det ska. Och det har det ven gjort p andra macar jag har krt ssom G5or tex.

Jag vet inte hur lnge du har haft mac men du har nog bara inte vant dig vid iTunes. iTunes r ju mycket till fr att organisera din musik. Det gr du i ett program, inte i findern (dr den gr det t dig).
Sen tycker jag inte det r att "ppna vrsta programmet" nr man ppnar iTunes fr att spela musik.
Se det istllet som att iTunes bara r en annan typ av Finder-fnster dr du har din musik organierad precis som du vill, vad r jobbigt med det?
Jag tycker snarare iTunes bara r frbannat bra.

Jag tycker du gnller s jkla mycket p allt, vad tycker du r bra egentligen? Varfr tergr du inte till windows om du tycker det r bttre? Eller det kanske du inte gr?

VLC klarar av alla filmertyper p min unibody 17tum, men nr de komemr till 1080p filmer s hackar det. Fick lite rd om MPlayer och den klarar av HD filmer bra. Vissa gnger har jag mrkt bde p VLC och MPlayer att om ja skulle flytta runt filmen som r igng eller frstora rutan sakta s skulle alltind hacka till och fastna, frutom ljudet, sen nr ja slpper rutan s hoppar den ver direkt dit den ska.. varfr? Den segas ner med andra ord. Filmen klarar inte av att bli flyttat undertiden som man ser den ?

iTunes r ju extremt jobbigt. Det r mina personliga sikter. Den r verdrivet stort, verdrivet klumpigt, verdrivet ondig mp3spelare. En mp3spelare ska vara nnting dr du kan ppna m3u filer direkt och de gr den lista du byggt, de ska ha EQ rutorna uppe, volym alla knappar och liten som Winamp. Perfekt ju, iTunes r 50 gnger strre n Winamp, klumpig, massa reklam, och ondig massa grejer som ja inte vill se eller ha.

Jag gillar Mac, har lrt mig OSX lite men de har sina extrema nackdelar ocks.
Citera
2009-04-07, 09:46
Bannlyst
Citat:
Men det r inte meningen att man ska ppna plex s fort man ska se en film, det r meningen att plex ska vara igng hela tiden, aldrig stngas av.
Jag har alltid plex igng p min mediaburk, filer hanterar jag p en annan dator som delar ut ett flertal diskar. Jag styr plex enkelt frn soffan eller sngen med Apple Remote och det tar bara ett par sekunder att leta upp filmen jag vill se. 1080p gr utan ngra som helst problem p min 32" TV..
Citera
2009-04-07, 09:50
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
TEXT
Du har ju inte fattat vad man har Plex till.
Just nu har jag det igng dygnet runt p min mac mini kopplad till min TV.
Jag lgger in alla mina filmer p en hrddisk och streamar den till bda datorerna.
Plex letar upp IMDB informationen om filmen, lgger allting i fin ordning och r frbannat snyggt.
VLC r inte i nrheten av samma sorts program, du verkar ha missat det
Citera
2009-04-07, 16:24
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
...

No offense men du r ju uppenbart en PC-mnniska.
Du verkar ha svrt att frst innebrden av program och dmmer de istllet efter frsta gonkastet.

Det finns vl ingen jobbig reklam i iTunes alls? iTunes ppnar ju m3u listor som du ppnar i findern?

Det r mrkligt att VLC segar nr du drar eller frstorar fnstret.
Min burk med VLC klarar 1080p bra (oftast!) Vilket betyder att de gnger den inte gr det beror det delvis p programmet (vilket vi ocks kan konstatera pga. MPlayer fungerar bttre, fr dig) eller delvis pga. dligt kodad filmfil.
Varav det senare jag mrker av relativt ofta.
Lyckligtvis tankar jag alltid hem 720p ver 1080p d jag har en 32" TV (och 720p flyter Alltid fint). Du ser bara skillnad p 720p och 1080p p en 50" TV eller strre.
Under 50" och det spelar ingen roll.
Att det sedan har slppts/ska slppas en 32" TV i full HD frn Samsung r endast att lura den ovetande konsumenten p en dyr TV.

Hur som helst r det antagligen inget fel p din hrdvara.
Men du br uppdatera firmware till din 17" med tanke p att den har haft problem att kyla grafikkortet.

Vilka r de extrema nackdelar med OS X som du syftar p?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in