Flashback bygger pepparkakshus!
2009-04-06, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gustaveklund
Hejsan

som många förmodligen vet så är Aeon Stark släppt till XBMC.

När kommer det till PLEX?

=)

Du får väl ringa honom och kolla
http://personer.eniro.se/query?what=wp&lang=&ax=&search_word=Sven+Plex+Pete rsson&geo_area=Liding%F6

Förresten varför skulle just han få Aeon Stark? Är han någon mellanhand eller vad?
Citera
2009-04-06, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Jag provade snabbt PLEX før några veckor sedan, tyckte det verkade riktigt bøkigt och jobbigt, men snyggt var det.
Fick inte heller riktigt igång det, hur fungerar programmet? I snabba drag?
Jag fortsätter att posta länkar till dig Här är en snabbguide på plex, inte alls krångligt när man förstår hur man ska göra.
http://www.ilove.nu/mactv/mactv-1-plex
Citera
2009-04-06, 15:57
Medlem
Citat:
Jag provade snabbt PLEX før några veckor sedan, tyckte det verkade riktigt bøkigt och jobbigt, men snyggt var det.
Fick inte heller riktigt igång det, hur fungerar programmet? I snabba drag?

Jag rekommenderar dig hålla dig borta från Plex. Den är just det du säger, bökig, jobbig och stort program. Typ helskärms program för att kolla film. Onödigt.

Vill du se 720/1080p filmer så rekommenderar jag MPlayer, den slår VLC och garanterat Plex 100 gånger om. Man öppnar filen direkt med mplayer, man slipper öppna programmet först och leta upp filmen och allt skit som man gör med Plex.
Citera
2009-04-06, 16:21
Medlem
extremesantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Jag rekommenderar dig hålla dig borta från Plex. Den är just det du säger, bökig, jobbig och stort program. Typ helskärms program för att kolla film. Onödigt.

Vill du se 720/1080p filmer så rekommenderar jag MPlayer, den slår VLC och garanterat Plex 100 gånger om. Man öppnar filen direkt med mplayer, man slipper öppna programmet först och leta upp filmen och allt skit som man gör med Plex.

Plex fungerar ju hur bra som helst. Men hur gör du om du skall spela en packad film då? Då kan du ju inte bara öppna filen direkt, och sen handlar det väl inte direkt om att man skall ha just den mac:en i arbetsrummet utan mer för att kolla film vid tvn. Och då lämpar det sig lite mer o ha helskärmsprogram o prylar.
Citera
2009-04-06, 16:31
Bannlyst
Citat:

Det beror ju lite på vart man har datorn placerad, och hur den används. Mac Mini som Mediacenter, och alla filer på en filserver, mår ju utan tvekan bäst med Plex. Då behöver man inte göra så mycket annat än att skanna biblioteket en gång varje dag så har man allt lättåtkomligt.
Plex är inte alls krångligt så fort man vet hur det fungerar, snarare tvärt om. Det är inte självklart i början, men nu när jag kört det några månader är det lika självklart som att cykla.
Citera
2009-04-06, 16:36
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:

På vilket sætt slår den VLC tycker du?
Jag anvænder VLC flitigt, med MBP kopplad till tvn med mdp->dvi->hdmi, det har alltid fungerat som det ska.

Sen ær væl PLEX ett program før att streama film via upnp och inte før att se film i datorn? Eller?
Citera
2009-04-06, 23:42
Medlem
Jag personligen tycker MPlayer slår VLC på min macbook pro 17tum, just för att HD filmer (1080p) och vissa 720p filmer hackar loss på VLC och fläktarna går igång.

Med MPlayer går inte fläktarna igång och inte heller hackar det något.

Mplayer slår Plex för att; jag vill klicka på mkv filen direkt och vipps så ska filmen komma igång. Den tid de tar att gå in i Plex, leta upp filmen och subtitlen och allting tar längre tid än å zippa upp filmen och klicka på mkv filen. Att zippa upp en 7-8 gigabyte film för mig tar seriöst inte mer än 4 min och på den tiden hinner cola, toalett och godis komma fram.

Så med andra ord.

MPlayer klarar av HD filmer utan några hack eller att få igång massa fläktar och göra datorn varm. En klick ifrån filmen. Betyg 8/10
VLC klarar inte av HD så bra, inte på min dator. VLC är bra om man typ vill se vanliga filmer, men de funkar lika bra som MPlayer, samma storlekar på programmet, samma design och allting, men VLC får inte mer än 5/10 då MPlayer gör allting den vill.

Plex. Jag vill se film, inte öppna värsta programmet. 0/10. Herregud, Plex och iTunes, vafan håller dom på med. jag vill se film, såsom ja vill lyssna på musik, en klick på en mp3 ska köra igång musiken, inte få igång ett stort program (iTunes) med massa skit som man inte behöver. God damn. Winamp borde komma till Mac. Samma sak med film, en klick från film, vem orkar sitta där å göra bibliotek och sortera massa skit. Zippa upp film 3 min, klick å filmen är igång.
Citera
2009-04-07, 00:08
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Jag personligen tycker MPlayer slår VLC på min macbook pro 17tum, just för att HD filmer (1080p) och vissa 720p filmer hackar loss på VLC och fläktarna går igång.

Med MPlayer går inte fläktarna igång och inte heller hackar det något.

Mplayer slår Plex för att; jag vill klicka på mkv filen direkt och vipps så ska filmen komma igång. Den tid de tar att gå in i Plex, leta upp filmen och subtitlen och allting tar längre tid än å zippa upp filmen och klicka på mkv filen. Att zippa upp en 7-8 gigabyte film för mig tar seriöst inte mer än 4 min och på den tiden hinner cola, toalett och godis komma fram.

Så med andra ord.

MPlayer klarar av HD filmer utan några hack eller att få igång massa fläktar och göra datorn varm. En klick ifrån filmen. Betyg 8/10
VLC klarar inte av HD så bra, inte på min dator. VLC är bra om man typ vill se vanliga filmer, men de funkar lika bra som MPlayer, samma storlekar på programmet, samma design och allting, men VLC får inte mer än 5/10 då MPlayer gör allting den vill.

Plex. Jag vill se film, inte öppna värsta programmet. 0/10. Herregud, Plex och iTunes, vafan håller dom på med. jag vill se film, såsom ja vill lyssna på musik, en klick på en mp3 ska köra igång musiken, inte få igång ett stort program (iTunes) med massa skit som man inte behöver. God damn. Winamp borde komma till Mac. Samma sak med film, en klick från film, vem orkar sitta där å göra bibliotek och sortera massa skit. Zippa upp film 3 min, klick å filmen är igång.

Mycket märkligt att VLC fungerar som det gör för dig.
Jag har en mbp unibody 15" och VLC fungerar helt smärtfritt på alla sätt precis som det är tänkt att det ska. Och det har det även gjort på andra macar jag har kört såsom G5or tex.

Jag vet inte hur länge du har haft mac men du har nog bara inte vant dig vid iTunes. iTunes är ju mycket till för att organisera din musik. Det gör du i ett program, inte i findern (där den gör det åt dig).
Sen tycker jag inte det är att "öppna värsta programmet" när man öppnar iTunes för att spela musik.
Se det istället som att iTunes bara är en annan typ av Finder-fönster där du har din musik organierad precis som du vill, vad är jobbigt med det?
Jag tycker snarare iTunes bara är förbannat bra.

Jag tycker du gnäller så jäkla mycket på allt, vad tycker du är bra egentligen? Varför återgår du inte till windows om du tycker det är bättre? Eller det kanske du inte gör?
Citera
2009-04-07, 03:08
Medlem
Citat:
Mycket märkligt att VLC fungerar som det gör för dig.
Jag har en mbp unibody 15" och VLC fungerar helt smärtfritt på alla sätt precis som det är tänkt att det ska. Och det har det även gjort på andra macar jag har kört såsom G5or tex.

Jag vet inte hur länge du har haft mac men du har nog bara inte vant dig vid iTunes. iTunes är ju mycket till för att organisera din musik. Det gör du i ett program, inte i findern (där den gör det åt dig).
Sen tycker jag inte det är att "öppna värsta programmet" när man öppnar iTunes för att spela musik.
Se det istället som att iTunes bara är en annan typ av Finder-fönster där du har din musik organierad precis som du vill, vad är jobbigt med det?
Jag tycker snarare iTunes bara är förbannat bra.

Jag tycker du gnäller så jäkla mycket på allt, vad tycker du är bra egentligen? Varför återgår du inte till windows om du tycker det är bättre? Eller det kanske du inte gör?

VLC klarar av alla filmertyper på min unibody 17tum, men när de komemr till 1080p filmer så hackar det. Fick lite råd om MPlayer och den klarar av HD filmer bra. Vissa gånger har jag märkt både på VLC och MPlayer att om ja skulle flytta runt filmen som är igång eller förstora rutan sakta så skulle alltind hacka till och fastna, förutom ljudet, sen när ja släpper rutan så hoppar den över direkt dit den ska.. varför? Den segas ner med andra ord. Filmen klarar inte av att bli flyttat undertiden som man ser den ?

iTunes är ju extremt jobbigt. Det är mina personliga åsikter. Den är överdrivet stort, överdrivet klumpigt, överdrivet onödig mp3spelare. En mp3spelare ska vara nånting där du kan öppna m3u filer direkt och de gör den lista du byggt, de ska ha EQ rutorna uppe, volym alla knappar och liten som Winamp. Perfekt ju, iTunes är 50 gånger större än Winamp, klumpig, massa reklam, och onödig massa grejer som ja inte vill se eller ha.

Jag gillar Mac, har lärt mig OSX lite men de har sina extrema nackdelar också.
Citera
2009-04-07, 09:46
Bannlyst
Citat:
Men det är inte meningen att man ska öppna plex så fort man ska se en film, det är meningen att plex ska vara igång hela tiden, aldrig stängas av.
Jag har alltid plex igång på min mediaburk, filer hanterar jag på en annan dator som delar ut ett flertal diskar. Jag styr plex enkelt från soffan eller sängen med Apple Remote och det tar bara ett par sekunder att leta upp filmen jag vill se. 1080p går utan några som helst problem på min 32" TV..
Citera
2009-04-07, 09:50
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
TEXT
Du har ju inte fattat vad man har Plex till.
Just nu har jag det igång dygnet runt på min mac mini kopplad till min TV.
Jag lägger in alla mina filmer på en hårddisk och streamar den till båda datorerna.
Plex letar upp IMDB informationen om filmen, lägger allting i fin ordning och är förbannat snyggt.
VLC är inte i närheten av samma sorts program, du verkar ha missat det
Citera
2009-04-07, 16:24
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
...

No offense men du ær ju uppenbart en PC-mænniska.
Du verkar ha svårt att førstå innebørden av program och dømmer de istællet efter førsta øgonkastet.

Det finns væl ingen jobbig reklam i iTunes alls? iTunes øppnar ju m3u listor som du øppnar i findern?

Det ær mærkligt att VLC segar nær du drar eller førstorar fønstret.
Min burk med VLC klarar 1080p bra (oftast!) Vilket betyder att de gånger den inte gør det beror det delvis på programmet (vilket vi också kan konstatera pga. MPlayer fungerar bættre, før dig) eller delvis pga. dåligt kodad filmfil.
Varav det senare jag mærker av relativt ofta.
Lyckligtvis tankar jag alltid hem 720p øver 1080p då jag har en 32" TV (och 720p flyter Alltid fint). Du ser bara skillnad på 720p och 1080p på en 50" TV eller større.
Under 50" och det spelar ingen roll.
Att det sedan har slæppts/ska slæppas en 32" TV i full HD från Samsung ær endast att lura den ovetande konsumenten på en dyr TV.

Hur som helst ær det antagligen inget fel på din hårdvara.
Men du bør uppdatera firmware till din 17" med tanke på att den har haft problem att kyla grafikkortet.

Vilka ær de extrema nackdelar med OS X som du syftar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in