2009-03-31, 13:52
Medlem
jabbe91s avatar
Ja som min fråga lyder. Hur går jag till väga om jag vill installera Ubuntu på en partition av min hårddisk som jag har windows xp på utan att de ska bli startproblem?? Sist jag gjorde de fast med windows 7 så blev min bootmgr sabbad och gick ej starta men inet så krångligt att fixa till igen. Någon som har erfarenhet?
Citera
2009-03-31, 13:57
Medlem
cammos avatar
Du kan naturligtivs inte ha Ubuntu och XP på samma partition.
Citera
2009-03-31, 14:11
Medlem
jabbe91s avatar
Haha oj nu såg jag att jag hade skrivit lite konstigt.
Jag menar jag har windows Xp på min disk som är 250 gb och ajg har bara 1 disk. Om jag nu delar min 250 gb disk så den får en ny partition på låt oss säga runt 15 gb. Då har jag 2 st(den med xp , och den nya) Om jag nu vill installera Ubuntu på partitionen med 15 gb och ha mitt xp på resten av disken. Hur gör man då..?? Vill inte ha krångel som förra gången jag försökte mig på liknande
Citera
2009-03-31, 14:57
Medlem
BkKBs avatar
Välj att installera ubuntu i windows, finns som alternativ om du matar in skivan när du har windows bootat
Citera
2009-03-31, 15:16
Medlem
jabbe91s avatar
Okej. Då måste jag partitionera min hårddisk och sedan väljer jag den partitionen jag vill att Ubuntu ska komma på? Det blir inget fel i mitt XP isåfall??
Citera
2009-03-31, 15:24
Medlem
BkKBs avatar
Ubuntu skapar automatist en virtuell disk. Detta utrymme kan uppgå till högst 30gb. Jag kör själv på den lösningen, om du väntar tills ikväll kan jag när jag är hemma kolla exakt hur jag gjorde och skriva ner det här
Citera
2009-03-31, 17:50
Medlem
jabbe91s avatar
Okej. Ja de skulle vara snällt.. '
Men du kan la skriva en guide då när du kommer hem så läser jag den så fort som möjligt, eller när jag ska installera ubuntu.
Citera
2009-04-01, 19:37
Medlem
BkKBs avatar
Tja! sorry att jag slackade. Iallafall på min version så är det bara att mata in skivan under windows och du får då upp en meny genom autostart som visar en del olika alternativ.
Det ska sedan enkelt gå att hitta ett alternativ som berättar om ett alternativ att installera ubuntu utan att ta bort windows. Där kan du välja hur många gb som sedan ska användas för ubuntu. Maxgränsen ligger dock på 30gb.
Om du inte hittar det så får du pma eller ngt så ska jag kolla efter på skivan, har nämligen ingen att tillgå just nu eftersom en vän har lagt beslag på de flesta av mina ubuntu utgåvor.
Citera
2009-04-02, 19:45
Medlem
jabbe91s avatar
Okej. Tack för din snabbguide om man säger så, inget illa menat. Kanske tror du använder Wubi att installera med, har läst om de och förstått att de bäst att använda de och mycket enkelt. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in