2009-03-30, 18:47
Medlem
roccosiffredis avatar
Hjulet såklart, som i slutändan ledde fram till den oumbärliga Treadmobilen

http://www.youtube.com/watch?v=r0gsaDxK884

Cirkeln är sluten...
Citera
2009-03-30, 19:32
Medlem
Mohaves avatar
Många bra val här. Och några av er gör ju distinktionen mellan upptäckt och uppfinning.

Ångmaskinen är mitt val. Engelsmännen krossade världen med denna och blev världens ledande land. Kina och Indien blev så förudmjukade.
Citera
2009-03-30, 19:33
Medlem
Jerka^s avatar
Den integrerade kretsen var en riktigt banbrytande uppfinning. Utan den skulle vi inte haft några moderna datorer, kommunikations- och transportsystem, Internet, mobiltelefoner...

Det fantastiska med den integrerade kretsen är att den innebar en så enorm potential för förbättringar. De första kretsarna hade bara ett tiotal komponenter, men idag kan det vara upp till en miljard komponenter per chip. Utvecklingen har rasat oavbrutet sen 60-talet och pågår fortfarande. Jag tror inte IC-kretsen går att jämföra med någon annan produkt i det avseendet.
Citera
2009-03-30, 19:35
Medlem
Kurrets avatar
Jordbruket och glödlampan borde nog vara kandidater också.
Citera
2009-03-30, 19:44
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Jordbruket och glödlampan borde nog vara kandidater också.
Glödlampan är helt klart en lysande kandidat. Och kanske också 1800-talets skiftesreformer (gissar att du menar dessa när du pekar på jordbruket).
Citera
2009-03-30, 19:47
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Den integrerade kretsen var en riktigt banbrytande uppfinning. Utan den skulle vi inte haft några moderna datorer, kommunikations- och transportsystem, Internet, mobiltelefoner...

Det fantastiska med den integrerade kretsen är att den innebar en så enorm potential för förbättringar. De första kretsarna hade bara ett tiotal komponenter, men idag kan det vara upp till en miljard komponenter per chip. Utvecklingen har rasat oavbrutet sen 60-talet och pågår fortfarande. Jag tror inte IC-kretsen går att jämföra med någon annan produkt i det avseendet.

Denna verkar ha varit en banbrytare. Vem uppfann den integerade kretsen?
Citera
2009-03-30, 20:55
Medlem
Paulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roccosiffredi
Hjulet såklart, som i slutändan ledde fram till den oumbärliga Treadmobilen

Måste.. ha.. en.. Treadmobile!
Citera
2009-03-30, 22:09
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka
Vad är en uppfinning då?

Kan man räkna med språket som en uppfinning? Ganska så bra grej att kunna snacka med folk, hur skulle man annars kommunicera med andra, grymt och peka?

Annars är väl Polhems mekaniska alfabet en ganska så komplett samling av viktiga mekaniska baselement som allt annat är uppbyggt av.
Språk anser jag vara nåt vi fått genom evolutionen, och inte nåt vi uppfunnit.
Det krävs en välutvecklad hjärna, och talorgan.

Jag röstar för ångmaskinen jag också.
Citera
2009-03-30, 22:58
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Denna verkar ha varit en banbrytare. Vem uppfann den integerade kretsen?
Jack Kilby och Robert Noyce uppfann den på varsitt håll. Kilby fick Nobelpriset i fysik år 2000 för sin uppfinning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_circuit
Citera
2009-03-30, 23:20
Medlem
Mohaves avatar
Men var hade vi varit utan ångmaskinen? Den gjorde vad 7 arbetares arbetskraft kunde göra i de primitiva modellerna. 15 arbetares kraft efter James Watts förfining av den. Och då är vi bara i mitten av1800-talet.
Citera
2009-03-31, 01:16
Medlem
Jag tycker att jag upplever många uppfinningar som oundviliga...
Jag menar hjulet var väl inte mer uppfinning än vad kontrollerad eld var? Skulle gissa att elden har betytt mer.

Hade varit intressant med någon upptäckt/uppfinning/teori som det är stor sannolikhet att ingen någonsin kommit på om det inte var för den enskilda personen eller något som var väldigt långt före sin tid.
Senast redigerad av internet3 2009-03-31 kl. 01:18.
Citera
2009-03-31, 10:15
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilAnnanas
Är ju jävligt svårt att säga, om man ska ta uppfinningar genom tiderna så har ju tex hjulet vidare utvecklats till ångmaskinen osv. Så om man tycker att ångmaskinen är viktigast för att den var en av de uppfinningar som ledde fram tillden industriella revulutionen som i sin tur har lett fram till det samhälle vi lever i idag så kan man ju lika gärna välja hjulet, Eller? Mänskligheten hade intekommit långt utan det.

Men personligen måste jag välja furby, aldrig i världshistorien har notog varit så älskat och omtyckt. Skulle väll vara fleshlight i såfall
Intelligent resonemang. VG+

Ett till förslag: meteorologi! Förståelse av hur vindarna rör sig. Hur man kan segla åt olika håll. Hur man kan segla kring Cape of Good Hope.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in