2009-04-04, 22:48
Medlem
Oakenshields avatar
Ja vi tar fem till bara för det...

Let It Bleed - Stones
On The Beach - Neil Young
In The Court Of The Crimson King - King Crimson
Aja - Steely Dan
Doremi Fasol Latido - Hawkwind
Citera
2009-04-05, 01:11
Medlem
NickRoyales avatar
Jag höstar till med att lista de bästa skivorna från de 5 senaste decennierna istället.

1960: Bob Dylan - The times they are a-changin'
1970: David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
1980: Dinosaur jr - You're living all over me
1990: Neutral Milk Hotel - In the aeroplane over the sea
2000: UNPOC - Fith column
Citera
2009-04-08, 21:22
Medlem
Bleksopps avatar
För närvarande så här:

1. Rainbow - Ritchie Blackmores Rainbow
2. REM - Green
3. Loreena McKennitt - The visit
4. Pink Floyd - Division bell
5. Tom Petty - Full moon fever

Fick man bara nämna fem? Skulle nog kunna rabbla upp tio till...
Citera
2009-04-08, 23:06
Medlem
Nojlagets avatar
1. Bob Marley & The Wailers - Survival, fantastisk platta med bara bra spår och ett gripande tema för varje idealist.
2. Bob Marley & The Wailers - Catch a fire, underbart bobbanalbum med idel guldlåtar
3. AC/DC - Appetite for Destruction, bästa hårdrocksalbumet genom tiderna. Kommer aldrig överträffas.
4. Immortal Technique - The 3rd World, vissa tycker att hans tidigare album var bättre men jag gillar detta bäst. DJ Green Lantern är grym bakom spakarna och Immortal själv är arg, riktigt arg.
5. Rainbow - Rising, Richies gitarrspel är underbart och Dios röst är härligt mystisk. Att lyssna på albumet är som när man hörde en saga som litet barn.
Citera
2009-04-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget
1. Bob Marley & The Wailers - Survival, fantastisk platta med bara bra spår och ett gripande tema för varje idealist.
2. Bob Marley & The Wailers - Catch a fire, underbart bobbanalbum med idel guldlåtar
3. AC/DC - Appetite for Destruction, bästa hårdrocksalbumet genom tiderna. Kommer aldrig överträffas.
4. Immortal Technique - The 3rd World, vissa tycker att hans tidigare album var bättre men jag gillar detta bäst. DJ Green Lantern är grym bakom spakarna och Immortal själv är arg, riktigt arg.
5. Rainbow - Rising, Richies gitarrspel är underbart och Dios röst är härligt mystisk. Att lyssna på albumet är som när man hörde en saga som litet barn.

Ähum!
Citera
2009-04-09, 13:32
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojlaget

Sorry, var lite bränd igår när jag skrev detta. Menar såklart Guns n' Roses.
Citera
2009-04-09, 14:11
Medlem
netkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whosgotthecrack
frondas fem första album

haha har han ens släppt fem?
Citera
2009-04-09, 14:39
Medlem
toxicitys avatar
hmm svårt detta

1 Paradise lost-Draconian times
2 Megadeth-Rust in peace
3 System of a down-Toxicity
4 Nevermore-Dead heart in a dead world
5 Death-Symbolic/Leprosy/Human
Citera
2009-04-09, 15:17
Medlem
rilopozs avatar
1. Red Hot Chili Peppers - Californication (1999): Bästa albumet från världens bästa band.

2. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)

3. Nirvana - Nevermind (1991)

4. Queens Of The Stone Age - Songs for the deaf (2002)

5. Rage Against the Machine - Rage Against the Machine(1992)
Citera
2009-04-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
metallica - master of puppets
metallica - death magnetic
guns n roses - appetite for destruction
anthrax - fistful of metal
5e plats är jag osäker på

du kan inte va gammal.........
Citera
2009-04-09, 22:26
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
1. King Crimson - In the Court of the Crimson King
2. Genesis - Foxtrot
3. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
4. King Crimson - Larks' Tongues in Aspic
5. Genesis - Selling England by the Pound
Citera
2009-04-09, 23:04
Medlem
thereins avatar
Det blir två listor vare sig ni vill eller inte. En övergripande och en spontan, i den ordningen. Ingen inbördesordning.

At the Gates - Slaughter of the Soul Självklar på en sån här lista. Helt klockren.
Dark Tranquillity - The Gallery Projector är också fantastisk men Gallery är lite bättre. För några år sedan hade jag sagt tvärtom.
In Flames - The Jester Race Och där har vi de tre banden som hängt med hela tonåren. Denna skivan, kanske mer än någon annan, känns mest hundraprocentig sett låt för låt.
Metallica - Master of Puppets Kunde lika väl vart Ride the Lightning eller And justice for all här men nu blev det MoP idag.
Opeth - Blackwater Park Det är Opeth vafan, hur gör man en sån här lista utan Opeth? Går ju inte...

Okej det var den "tråkiga" listan med album som betytt mycket och som bara inte gick att skippa i ett sånt här sammanhang. Den lite mer varierade listan, som speglar min musiksmak i dagsläget lite bättre:

Skyclad - Oui Avant-Garde á Chance Vilka jävla texter! Man hör något nytt varje gång man lyssnar på Skyclad. En fras som man tidigare inte fattat innebörden eller en "pun" som inte gått igenom.
Simon and Garfunkel - The Essential Har ingen direkt relation till S&G i normal albumform då jag nästan alltid lyssnat på en greatest hits-platta. Så jag säger väl den då. Tror Sound of Silence och Bridge over Troubled water är de skivorna jag uppskattar mest i sina ursprungliga former.
Dissection - Reinkaos Skönt fuckade texter om nån backlänges jävla tramsreligion. Väldigt medryckande melodier.
Dropkick Murphys - The Warriors Code Jävla bra ös bara, inte svårare än så
King Crimson - In the Court of the Crimson King Riktigt nice flum. Många bra komponenter av Opeth är tagna härifrån.

Nu orkar jag inte skriva mer. Håkan Hellström borde väl vara med egentligen fast det är alltid ett par rätt kassa låtar på hans skivor. Det var väl ett par hyfsat nya skivor på den listan men ska man se till väldigt nya så är några grymma Mastodon - Crack the Skye och White Lies - To lose my life.
Senast redigerad av therein 2009-04-09 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in