2011-06-26, 00:40
Medlem
Rembrandtss avatar
1.The Beatles - White Album
2.Pink Floyd - Wish You Were Here
3.The Beatles - Sgt Pepper
4.King Crimson - In The Court Of The Crimson King
5.Rush - Moving Pictures

Fem fullkomligt suveräna album enligt mig. Speciellt In The Court Of The Crimson King borde upptäckas av fler människor som gillar att lyssna på intellektuellt utmanande musik.
Citera
2011-06-26, 00:41
Medlem
Rembrandtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovven
The Beatles - White Album
(Rubber Soul - Let It Be är alla perfekta album men jag väljer att bara ta en Beatles skiva så då får det bli White Album)

Det är en sån bredd på låtarna balader, hård rock, exprementiella låtar som Revolution 9 & psykadelisk som Wild Honey Pie. Det är en resa att lyssna på skivan

Oasis - Definitely Maybe

Tidernas bästa debut. Det är ung, coolt, kaxigt, indie & jävla rockigt

The Rolling Stones - Exile On Main Street

Som på White Album så är det en bredd på låtarna & skivan känns väldigt "street" vilket ingen annan skiva har lyckats med. Den är unik

Nirvana - In Utero

Skitigt & argt. Det är grunge när det är som bäst

Thåström - Mannen Som Blev En Gris

Man känner att han menar det han sjunger

Yellow Submarine är alltså enligt dig också ett perfekt album?
Citera
2011-06-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandts
Yellow Submarine är alltså enligt dig också ett perfekt album?
Nej, brukar inte räkna in den för att George Martin komponerade Sea of Holes och alla dom låtarna. Beatles har ju bara med sex låtar på den skivan.
Citera
2011-06-26, 20:17
Medlem
Rembrandtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kovven
Nej, brukar inte räkna in den för att George Martin komponerade Sea of Holes och alla dom låtarna. Beatles har ju bara med sex låtar på den skivan.

okok
Citera
2011-07-07, 00:00
Medlem
thesyss avatar
1. Beach Boys - Pet Sounds
2. The Beatles - Revolver
3. David Bowie - Low
4. Bob Dylan - Blonde on Blonde
5. The Kinks - Preservation Act 1

Brian Wilsons mästerverk vinner knappt före Beatles magnifika och mångsidiga album Revolver. Brian Wilsons röst, låtskrivande och producerande når sin peak på Pet Sounds, ett album alla borde lyssna på!

Bowies märkliga men genialiska album Low tar 3:e platsen. Tillsammans med Brian Eno bygger han upp ljudmattor som är magiska att lyssna på.

Med låtar som Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again, Leopard-Skin Pill-Box Hat (Hehe), I Want You och 4th Time Around gör Dylan sitt bästa album under sin storhetstid på mitten av 60-talet. De surrealistiska texterna är väldigt bra tillsammans med "The thin wild mercury sound".

Kinks måste ha ett album med och jag väljer det underskattade Preservation Act 1 från 1973. En konstig period i låtskrivaren Ray Davies liv, skivan var en flopp men dessa Davies-låtar är utav högsta klass!
Citera
2011-07-07, 00:14
Medlem
robin533s avatar
Panic! At The Disco - A Fever You Can't Sweat Out

Panic! At The Disco - Vices & Virtues

Green Day - American Idiot

Green Day - Bullet In A Bible

Det är de skivorna jag gillar precis alla låtar på.

Sen har jag en vädigt mixad musiksmak.
Citera
2011-07-07, 01:03
Medlem
Eftersom denna tråden inte handlar om de 5 bästa skivorna genom tiderna utan mer handlar om personliga favoriter tänker jag följa strömmen och lista 5 av de skivor som troligtvis betytt mest för mig och min musikaliska utveckling:

Faith No More- The real thing
Trots att detta var deras genombrottsplatta tack var låten Epic så är skivan som helhet underskattad då låten Epic enligt mig tillhör de sämre spåren. Med låtar som Zombie Eaters och The real thing så är denna solklart på min lista och det var denna skiva som på allvar fick mig att börja lyssna på lite mer alternativ rock istället för Bon Jovi/Europe och alla annan mainstream-rock.

Bad Religion- Generator
Skivan som fick mig att börja lyssna på Punkrock i alla former. Enligt mig är Bad Religion världens bästa band och denna 30minuter långa skiva är ett mästerverk från första till sista ton. Grymma melodier, aggresivitet, fin stämsång och underfundiga texter i symbios. Det blir inte så mycket bättre

Live- Throwing Copper
En gammal klassiker som inte nämnts. Vet dock inte om jag uppskattar denna eller debuten Mental Jewlery mest men som album är denna bättre då den känns mer sammanhållen. Dessutom lite högre tempo och hårdare.

Counting Crows- August and everything after
Sha la la la, la la la
Hur många har inte blivit frälsta av just introt till Mr Jones? Hela skivan är riktigt bra men de tre första spåren är i en klass för sig. Denna skivan öppnade upp för mig att det fanns annan bra musik än de hårdare rockbanden.

Tracy Chapman- Tracy Chapman
Världens bästa debutalbum? För mig var detta albumet som verkligen gjorde att jag började lyssna på alla möjliga "vuxna" musikstilar. Det finns en grym känsla i hennes låtar. En mix av lidande, livsinsikt och ett shysst gung.

Alla skivorna ovan är favoriter som spelats kontinuerligt från det att jag hörde dem första gången fram till dags datum. Det finns fler som nästan nästlar sig in på listan likt: Nirvana- Nevermind, Oasis- What's the story, Metallica- And justice for all, Alice Cooper- Welcome to my nightmare, Linkin Park- Hybrid Theory, Pearl Jam- Ten, Guns'nRoses- AFD men alla dessa är ju redan nämnda.
Citera
2011-07-07, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
1. Beach Boys - Pet Sounds
2. The Beatles - Revolver
3. David Bowie - Low
4. Bob Dylan - Blonde on Blonde
5. The Kinks - Preservation Act 1

Brian Wilsons mästerverk vinner knappt före Beatles magnifika och mångsidiga album Revolver. Brian Wilsons röst, låtskrivande och producerande når sin peak på Pet Sounds, ett album alla borde lyssna på!

Bowies märkliga men genialiska album Low tar 3:e platsen. Tillsammans med Brian Eno bygger han upp ljudmattor som är magiska att lyssna på.

Med låtar som Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again, Leopard-Skin Pill-Box Hat (Hehe), I Want You och 4th Time Around gör Dylan sitt bästa album under sin storhetstid på mitten av 60-talet. De surrealistiska texterna är väldigt bra tillsammans med "The thin wild mercury sound".

Kinks måste ha ett album med och jag väljer det underskattade Preservation Act 1 från 1973. En konstig period i låtskrivaren Ray Davies liv, skivan var en flopp men dessa Davies-låtar är utav högsta klass!
Jävligt bra plattor!
Citera
2011-07-10, 05:21
Medlem
TheMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin533

Nej det har du inte.

Min lista blir med en platta från varje decennie sedan 60talet.
60-talet: The Beatles - Revolver
70-talet: Queen - Sheer Heart Attack
80-talet: Smiths - The Queen Is Dead
90-talet: Radiohead - OK computer
00-talet: The Libertines - Up The Bracket
Citera
2011-07-10, 10:37
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robin533

Ja, PATD och Green Day är verkligen två helt motsatta poler när det kommer till musik. Let me guess, du gillar Metallica också?
Citera
2011-07-10, 20:51
Medlem
robin533s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norce
Ja, PATD och Green Day är verkligen två helt motsatta poler när det kommer till musik. Let me guess, du gillar Metallica också?

Ja, många av deras låtar är awesome!
Citera
2011-07-10, 22:56
Medlem
jag gör en lista med ett album för varje decennium, dock är nostalgi och liknande trams säkert anledningen till att jag tycker att de här albumen är de bästa

60-talet: the velvet underground - the velvet underground
70-talet: joy division - unknown pleasures
80-talet: the smiths - the queen is dead
90-talet: pulp - different class
00-talet: arcade fire - funeral
(10-talet: the national - high violet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem