2009-06-03, 02:56
Medlem
Jiiimboohs avatar
Välkommen till Lund.

Med stadsdelar verkar det vara lite olika från stad till stad utan några tydliga regler. I Lund har jag bott både på Östra torn och på Klosters fälad, inte i. Den enda stadsdelen man säger i om är i centrum. Däremot är det självklart att man bor i Rosengård (i Malmö) och inte på. Hur säger man om de andra stadsdelarna i Malmö?
Citera
2009-06-03, 08:05
Medlem
huggybares avatar
Nog säger man väl "i Sparta"? Det var ju en stadsstat.
Citera
2009-06-03, 08:20
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Välkommen till Lund.

Med stadsdelar verkar det vara lite olika från stad till stad utan några tydliga regler. I Lund har jag bott både på Östra torn och på Klosters fälad, inte i. Den enda stadsdelen man säger i om är i centrum. Däremot är det självklart att man bor i Rosengård (i Malmö) och inte på. Hur säger man om de andra stadsdelarna i Malmö?

Man säger på Limhamn. Men detta har att göra med att det vara ett gammalt fiskeläge. Likadant bor man på Råå söder om Helsingborg. Jag vet att det låter konstigt, men det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av huggybare
Nog säger man väl "i Sparta"? Det var ju en stadsstat.

Ja, fast inte i Lund. Här säger vi på Sparta, på Delphi, på Vildanden, på Klosters Fälad, på Norra Fäladen osv om våra stadsdelar, med undantaget centrum då möjligtvis.

Sparta som du förstod är ett område i Lund.
Citera
2009-06-03, 08:24
Medlem
huggybares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Ja, fast inte i Lund. Här säger vi på Sparta, på Delphi, på Vildanden, på Klosters Fälad, på Norra Fäladen osv om våra stadsdelar, med undantaget centrum då möjligtvis.

Sparta som du förstod är ett område i Lund.

Aha, då blev det lite klarare. Fast ändå inte. Typiskt lundare att behöva göra sig märkvärdiga sådär...
Citera
2009-06-03, 08:49
Medlem
BigFatCones avatar
om man är petnoga så är väl ändå södermalm faktiskt en ö?
Citera
2009-06-03, 12:18
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huggybare
Aha, då blev det lite klarare. Fast ändå inte. Typiskt lundare att behöva göra sig märkvärdiga sådär...

Haha, ja, vi är ju lite speciella här! Bara det faktum att man döper bostadsområden till Sparta, Delphi och Vildanden. Hur man fick man in fåglar här? Delphi och Sparta har ju ändå ett visst tema. Men det är en annan diskussion!
Citera
2009-06-03, 12:50
Medlem
farbror Svens avatar
Suck... måste det bli en på/ i - tråd varje vecka?

När det gäller i eller på för bostadsområden så är det till syvendes och sist de boende dår som vet besked. Oc hdet kan ju som bekant skifta (om man nu bemödar sig att läsa den gamla tråden).
Citera
2009-06-17, 13:06
Medlem
När vi ändå är inne på ämnet stadsdelar. Min kompis flickvän hävdar med djävulens envishet att det heter I fridhemsplan medans jag menar att det självklart heter PÅ fridhemsplan. Någon stockhomare/kungsholmsbo som vill lysa lite klarhet i ämnet?
Citera
2009-06-17, 13:41
Medlem
sampalitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dachek
När vi ändå är inne på ämnet stadsdelar. Min kompis flickvän hävdar med djävulens envishet att det heter I fridhemsplan medans jag menar att det självklart heter PÅ fridhemsplan. Någon stockhomare/kungsholmsbo som vill lysa lite klarhet i ämnet?

Jag tror det känns mest rätt att säga på fridhemsPLAN, man står ju inte i ett plan utan man står ett plan
Citera
2009-06-17, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dachek

Man kan inte säga att man bor Fridhemsplan eller i Fridhemsplan, däremot vid Fridhemsplan.

Eller Gullmarsplan, Odenplan, S.t eriksplan, Västerbroplan, Vanadisplan, Thorhildsplan, Karlaplan.

Man kan säga "Vi ses på Fridhemsplan men inte i Fridhemsplan " (hur skulle det gå till?
Senast redigerad av triximixi 2009-06-17 kl. 16:16.
Citera
2009-06-18, 15:12
Medlem
Ibland ändras ju betydelsen på orden, man kanske har en plan, tex Fridhemsplan, som man säger "på" om, eftersom det ju är en sk plan. Sedan kanske områdena precis vid planen också börjar kallas "Fridhemsplan" och så blir det snarare en stadsdel som heter så, och "på" fortsätter att användas, trots att det passat bättre med "i". (Nu är jag inte stockholmare, inte särskilt bevandrad i stockholms geografi, och har ingen aning om i fall det är så när det gäller just Fridhemsplan, det var bara ett exempel.) Malmarna var väl öar från början?

I Uddevalla säger man "på Tureborg", "på Hovhult" och "på Dalaberg", och dessa ställen är absolut inga öar. Men "på" används ju även om berg, torp, gårdar, slott och annat som kan ge namn åt det som så småningom blir en stadsdel eller ett bostadsområde. Tror sådant ofta lever kvar, och folk säger vad de hör andra säga, även om det tekniskt sett skulle vara "fel".

Edit: Fel av mig, malmarna var åsar med sten, ja ja, då känns det ju också helt naturligt att säga "här står jag på malmen". Sedan var det ingen ås längre, men man hade väl svårt att ändra sig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Malm_(stadsdel)
Senast redigerad av Wildebeest 2009-06-18 kl. 15:18.
Citera
2009-06-18, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Ibland ändras ju betydelsen på orden, man kanske har en plan, tex Fridhemsplan, som man säger "på" om, eftersom det ju är en sk plan. Sedan kanske områdena precis vid planen också börjar kallas "Fridhemsplan" och så blir det snarare en stadsdel som heter så, och "på" fortsätter att användas, trots att det passat bättre med "i". (Nu är jag inte stockholmare, inte särskilt bevandrad i stockholms geografi, och har ingen aning om i fall det är så när det gäller just Fridhemsplan, det var bara ett exempel.) Malmarna var väl öar från början?

I Uddevalla säger man "på Tureborg", "på Hovhult" och "på Dalaberg", och dessa ställen är absolut inga öar. Men "på" används ju även om berg, torp, gårdar, slott och annat som kan ge namn åt det som så småningom blir en stadsdel eller ett bostadsområde. Tror sådant ofta lever kvar, och folk säger vad de hör andra säga, även om det tekniskt sett skulle vara "fel".

Edit: Fel av mig, malmarna var åsar med sten, ja ja, då känns det ju också helt naturligt att säga "här står jag på malmen". Sedan var det ingen ås längre, men man hade väl svårt att ändra sig. http://sv.wikipedia.org/wiki/Malm_(stadsdel)

Om man tar just Fridhemsplan så är det benämningen på en T-station och ett torg kan man väl kalla detta "plan" för ( och alla andra plan här i stan) .
Och det heter ju torget.
Sedan är Fridhemsplan belägen i en stadsdel som heter Kungsholmen, som är en ö. Det är alltså ingen stadsdel i sig.
Jag tror ingen någonsin sagt i Fridhemsplan och att det därför skulle vara en gammal kvarleva. Åtminstone har jag aldrig hört det.
Man menar kanske i tunnelbanan, jag vet inte varför man skulle få för sig att säga i Fridhemsplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in