Ibland ändras ju betydelsen på orden, man kanske har en plan, tex Fridhemsplan, som man säger "på" om, eftersom det ju är en sk plan. Sedan kanske områdena precis vid planen också börjar kallas "Fridhemsplan" och så blir det snarare en stadsdel som heter så, och "på" fortsätter att användas, trots att det passat bättre med "i". (Nu är jag inte stockholmare, inte särskilt bevandrad i stockholms geografi, och har ingen aning om i fall det är så när det gäller just Fridhemsplan, det var bara ett exempel.) Malmarna var väl öar från början?
I Uddevalla säger man "på Tureborg", "på Hovhult" och "på Dalaberg", och dessa ställen är absolut inga öar. Men "på" används ju även om berg, torp, gårdar, slott och annat som kan ge namn åt det som så småningom blir en stadsdel eller ett bostadsområde. Tror sådant ofta lever kvar, och folk säger vad de hör andra säga, även om det tekniskt sett skulle vara "fel".
Edit: Fel av mig, malmarna var åsar med sten, ja ja, då känns det ju också helt naturligt att säga "här står jag på malmen". Sedan var det ingen ås längre, men man hade väl svårt att ändra sig.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Malm_(stadsdel)