Citat:
Ursprungligen postat av KlausDaimler
Den här tråden riktar sig främst till feminister. Men ni andra får gärna svara ni med. Dock så ber jag alla populistiska, trångsynta anti-feminister och PK-nissar att hålla sig borta. För ni bidrar inte med något positivt till det här forumet.
Enligt alla feminister som jag har diskuterat med så är samhället byggt av män, för män. Alltså Patriarkatet. Samtidigt så poängterar många av dessa ofta att kvinnorna i årtusenden har tvingats till att spendera sin tid i hemmet, där de bland annat uppfostrade nästa generation kvinnor och män.
Enligt samma feminister så är kön nästan enbart en konstruktion av samhället. Därför drar jag slutsatsen att det, enligt feminismen, är kvinnor som har skapat könsrollerna som idag existerar. Att det är kvinnorna som har skapat patriarkatet.
Hur tänker ni feminister kring det här?
Detta tyckte jag var väldigt intressant, eftersom jag personligen hävdar att det är både män och kvinnors skyldighet att se till att samhället blir till det man vill att det ska vara.
Jag ser mig inte som direkt feminist men är för jämställdhet och intresserad av liknande frågor och vill därför diskutera.
1. Jag anser jag inte att kön är skapat av samhället enbart, utan det finns individer av båda kön som har olika personligheter. Att det är skillnad mellan kvinna och man är tydligt, men vad den skillnaden är exakt tror jag är mer komplicerad.
2. Absolut, så har kvinnor lika stor skuld som ansvar till att det finns patriarkala mönster.
Kvinnor uppfostrar sina barn och andras. Kvinnor följer mönster på samma sätt som män gör. Det är varje individs ansvar att göra sitt bästa för att skapa den värld man vill leva i.