2003-10-08, 20:04
Medlem
Ereboss avatar
Under natten så går man igen de stadie, 1-4 plus REM... Men vilka går man igenom under en dagdrömm, eller för att precisera mig: När man somnar till i klassrummet/bussen så varar den sömnen i någon sekund eller flera. Men det känns som om längre tid förflutit, även att man (jag) hinner drömma ordentliga drömmar, detaljrika drömmar under den väldigt korta perioden. när jag rycker till ó vaknar så är jag för ett ögoblick osäker på vart jag beffiner mig. Sekunden innan hoppade jag genom trädgårdar med solen skinande ó grävde groppar i ett moln med kalle anka ó de andra disneyhuvuden med en gyllene sked... eller kastade ner stora isblock från en fransk balkong...

Vad händer där? Går jag igenom alla 5 stadierna blixtsnabbt ó väcks i REM stadiet (därav förklaringen av att jag komemr ihåg drömmen).

någon?
Citera
2003-10-10, 00:04
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Nej, man slummrar till, sover väldigt lätt. Just att man somnar en kort stund och vaknar upp lika fort igen visar att man sover lätt. Och att man drömmer.... När man drömmer har man inte någon egentlig tidsuppfattning, eftersom det inte finns någon tid att jämföra med. Det kan också vara så att ett skeende i drömmen kan te sig som om det tog längre tid, medan det i själva verket gick på en halvminut eller så.
Man kan också se det så att när man är väldigt trött, rent fysiskt utmattad, eller när man har sovit för lite, kan kroppens sömnbehov göra sig påmind. Kroppen försöker ta till vara all sömn den kan få, även om det bara gäller för en liten stund. Det är därför det är farligt att köra bil när man är övertrött, hjärnan tar inte hänsyn till att man ligger i 90 kilometer i timmen på en landsväg om behovet är större än man kan ge hjärnan.
Man skulle kunna skilja på det och säga att när kroppen har ett behov av att vila ut själva kroppen, så hamnar man i en ganska djup sömn, fast väldigt kort, man påbörjar en djupare sömncykel än man har tid att genomföra. Och omvänt, när hjärnan har behov av att slummra till lite grann, så sover man lätt och drömmer under tiden.
Vi tror att eftersom vi har ett medvetande och en "fri" vilja, så kan vi göra vad vi vill med våra kroppar. Men kroppen har vissa bestämda behov som det är svårt att smita ifrån. Ett tips om man vill leva i klang med sin kropp är att lyssna på kroppens signaler. I vårt samhälle när vi har artificiellt ljus under dygnets mörka timmar, så sover de flesta männiksor alldeles för lite. Är jag trött, ja då kanske jag skulle sova en halvtimme eller så, istället för att ligga och slötitta på tv i sex timmar i sträck...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in