2009-03-29, 16:11
Medlem
Av samma anledning bör man inte ge bort mikroskop för folk kan tänkas bli stirriga av insikten att allt kryllar av mikrober.
Citera
2009-04-22, 12:24
Medlem
Cuprums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det lär minst 20-30 pip i sekunden från klockan och tefatet också. Det var alltså inte frågan om bakgrundsstråling utan lite gott och blandat som man kan hitta. Poängen var att helt vanliga saker kan verka farligare än de är om man inte vet vad man håller på med. Alltså kan det göra mer skada än nytta att ge honom en geigermätare.

Vår fysiklärare gjorde samma sak. Självlysande klockor innhåller ofta tritium.
Keramik har ofta ett större innehåll av naturliga uranmineral.

OnT:

Kan denna vara något?
http://www.quarta-rad.ru/en/products.php?id=1

Den är anpassad för hemmabruk och kräver inte så mycket förkunskap.
Sagitta.se säljer den för 1300 :-
Citera
2009-04-23, 16:48
Avslutad
Jag har en sån här (med externt GM-rör):
http://www.imagesco.com/geiger/digital-geiger-counter.html

Men den är lite dålig på att detektera α-strålning, mäter endast upp ca 40-50 pip per sekund (Bequerel) på en americum-bit som jag pillat ut ur en brandvarnare. Detta till skillnad från en geigermätare som jag lånade från sjukhuset en gång, men den låg i 80 000 kronors-klassen, men den mätte upp ca 35 000 Bq.
Citera
2011-03-16, 23:16
Medlem
Hej, var kan man köpa en Geigermätare?
Vilka svenska butiker/webshoppar säljer?
Citera
2011-03-16, 23:47
Medlem
pungsorks avatar
Beror ju lite på vad du ska kunna mäta med den?
Conrad har ju tex: http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref=adwords&subref=tobias&category=SHOP _AREA_17636_0601101&gclid=CLXfsoSU1KcCFVeMzAodaRJq -w
Sen har ju Alega några olika:
http://shop.alega.se/default.asp?cat=150

Annars är det väl eBay som gäller, dock så verkar priserna rusa uppåt nu....
Citera
2011-03-17, 00:05
Medlem
bjornebarns avatar
Till folk som vill köpa geigermätare, föreslår jag att fråga på en gymnasieskola eller ett universitet, om de har någon gammal de har tänkt slänga. Själv fick jag en från min gymnasieskola, och den fungerar utmärkt.

Gick och mätte precis, och jag får 10 kBq från en bit Am-241 ur en gammal brandvarnare. Jag vet inte hur snabbt aktiviteten minskar, och orkar inte räkna ut det, men brandvarnaren var minst 10 år gammal iaf. Jag lät den lilla Am-skivan ligga med ena sidan ned, och andra sidan upp, så jag antar att ett korrekt värde åtminstone borde vara det dubbla?
Citera
2011-03-18, 00:59
Medlem
Ok, Tackar
Citera
2012-07-27, 10:31
Medlem
knekt sparvs avatar
Om jag lånar den här tråden för en hypotetisk fråga jag har: Vad borde man skaffa om man skulle åka på en tur till Pripyat? Dels för att ta kort på mätaren och dels för att man inte ska råka vandra ut i nåt högaktivt fält när man lallar runt. Hypotetiskt alltså eftersom jag i nuläget inte planerar att åka dit, även om det skulle vara intressant.
Citera
2012-07-27, 13:52
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Skaffa en som funkar även vid kraftig överdos istället för att se stendöd ut.
Och som inte slukar alltför mycket batterier.
Eftersom den är tänkt att användas som batteridrivet portabelt larm så borde ett automatiserat specialbygge vara bäst.
Dvs att den sparar på batterier och snålar på strömmen genom att bara vara igång tio sekunder och en programmerbar tid på 0-1000 minuter mellan varje mätning.

Det finns olika typer av GM-rör som är känsliga för olika typer av strålning. Alfa, Beta, Gamma, Neutroner
Och skillnaden beror mest på hur tunt ändfönstret är och vilka gaser och reagerande ämnen röret är fyllt med.
På wikipedia står det tex att det finns GM-rör som kan detektera neutroner, en oladdad neutral partikel.
Det brukar anges i datablad vilken typ av strålning som GM-röret är avsedd för.

Det som borde oroa är att vissa GM-detektorer funkar bra vid normala doser, men ser ut att vara trasiga och stendöda vid de strålningsdoser som kan förekomma vid en extrem härdsmälta. En sån vill man inte ha. Spring för livet om GM-detektorn inte visar några livstecken :-)

Alfapartiklar når bara 5 cm i luft, så man bör tänka på hur man placerar apparaten så att den kommer i närheten av de radioaktiva dammpartiklar som finns i luften efter en härdsmälta.
Alfapartiklar i närheten av aluminium gör att det bildas positroner och alla andra möjliga typer av strålning som kan få instrumentet att bli galet.
Om det är en nackdel eller kan användas till nytta?

- - -
Annars kan fysikintresserade hobbypulare bygga ihop något själv med ett högspänningsaggregat som ger ca 10kVolt.
Den ger överslag mellan elektroderna i vanlig luft för alfapartiklar (inga specialgaser eller fönster), men spänningen måste finjusteras och stabiliseras med en noggrannhet på ett par hundra volt. Testa med hjälp av sönderplockad brandvarnare, som strålar ut alfa med räckvidd på 5 cm. OBS inga aluminiumelektroder.
Citera
2012-07-27, 14:01
Medlem
Eftersom den aldrig kommer att vara till nytta tycker jag att du ska köpa den billigaste du kan hitta. Annars är det som att ge en hypokondriker svindyra läkemedel när en sockertablett duger lika bra.
Citera
2012-07-27, 14:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Om jag lånar den här tråden för en hypotetisk fråga jag har: Vad borde man skaffa om man skulle åka på en tur till Pripyat? Dels för att ta kort på mätaren och dels för att man inte ska råka vandra ut i nåt högaktivt fält när man lallar runt. Hypotetiskt alltså eftersom jag i nuläget inte planerar att åka dit, även om det skulle vara intressant.

Det finns ingen anledning öht för privatpersoner att äga eller använda geigermätare eller liknande utrustning. Besöker man ett område så använder man den utrustningen som finns på plats.

Att göra egna mätningar slutar för amatören ofta med förvirring och felaktiga mätresultat. Det är ofta svårt att tolka resultaten och man förstår inte vad förhöjda (eller minskande) värden innebär. Detta framgick med all önskvärd tydlighet i samband med katastrofen i japanska Fukushima.
Citera
2012-07-27, 18:25
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Alfapartiklar når bara 5 cm i luft, så man bör tänka på hur man placerar apparaten så att den kommer i närheten av de radioaktiva dammpartiklar som finns i luften efter en härdsmälta.
Alfapartiklar i närheten av aluminium gör att det bildas positroner och alla andra möjliga typer av strålning som kan få instrumentet att bli galet.
Om det är en nackdel eller kan användas till nytta?

- - -
Annars kan fysikintresserade hobbypulare bygga ihop något själv med ett högspänningsaggregat som ger ca 10kVolt.
Den ger överslag mellan elektroderna i vanlig luft för alfapartiklar (inga specialgaser eller fönster), men spänningen måste finjusteras och stabiliseras med en noggrannhet på ett par hundra volt. Testa med hjälp av sönderplockad brandvarnare, som strålar ut alfa med räckvidd på 5 cm. OBS inga aluminiumelektroder.

Nej, för att alfapartikel-bombardering skall kunna transmutera aluminium (Al-27 för att vara specifik) måste partiklarna accelereras i en partikelaccelerator, ty annars överkommer de inte den repulsiva elektromagnetiska kraften. Man behöver alltså inte bry sig det minsta om huruvida man har aluminiumföremål i närheten eller ej.

Däremåt kan man använda aluminium till att detektera neutroner, då aluminium utsänder alfastrålning vid icke-accelererad bestrålning av neutroner (långsamma neutroner tror jag tom är bäst). Ett annat typiskt ämne att använda som neutronkälla är annars beryllium, som också utsänder netroner vid alfastrålning.

För övrigt förstår jag inte vad du menar med "spänningen måste finjusteras och stabiliseras med en noggrannhet på några hundra volt". Är spänningen för låg kommer inte de joniserade partiklarna att ta sig till elektroderna och detekteras och är spänningen för hög kommer det ske urladdningar igenom gasen utan att någon partikel har joniserat gasen. Allting däremellan fungerar (bäst är dock att ha så hög som möjligt utan att fältstyrkan blir så hög att det joniserar gasen).

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns ingen anledning öht för privatpersoner att äga eller använda geigermätare eller liknande utrustning. Besöker man ett område så använder man den utrustningen som finns på plats.

Att göra egna mätningar slutar för amatören ofta med förvirring och felaktiga mätresultat. Det är ofta svårt att tolka resultaten och man förstår inte vad förhöjda (eller minskande) värden innebär. Detta framgick med all önskvärd tydlighet i samband med katastrofen i japanska Fukushima.

Även en amatör med noll förståelse för radioaktivitet kan märka skillnad mellan icke-farliga områden och farliga områden... Sedan att Greenpeace-aktivister drev igenom propaganda under olyckan i Fukushima har ingenting med saken att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Gick och mätte precis, och jag får 10 kBq från en bit Am-241 ur en gammal brandvarnare. Jag vet inte hur snabbt aktiviteten minskar, och orkar inte räkna ut det, men brandvarnaren var minst 10 år gammal iaf. Jag lät den lilla Am-skivan ligga med ena sidan ned, och andra sidan upp, så jag antar att ett korrekt värde åtminstone borde vara det dubbla?

Skall tillägga en kommentar till mitt gamla inlägg: Am-241 har en halveringstid på 432,2 år, så i den gamla brandvarnaren jag gjorde min mätning var ca 98,4 % av Am-241 kvar, alltså en obetydligt liten minskning. Det Np som bildas har dock en halveringstid på ett par miljoner år, så den bör ge ett oerhört liten bidrag.
Senast redigerad av bjornebarn 2012-07-27 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in