2009-03-25, 10:17
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Tusenformerna är de normala varianterna för årtal fr.o.m. 1700. 1968 heter mil neuf cent soixante-huit. (Observera för övrigt stavningen mil.) Att använda hundraformer för dessa årtal på franska låter mycket krystat. Däremot är hundraformerna normala för årtalen mellan 1100 och 1699. 1572 heter quinze cent soixante-douze.

Vad säger man då om vårt innevarande århundrade? deux mil... eller vingt cent ...?
Citera
2009-03-25, 10:22
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Vad säger man då om vårt innevarande århundrade? deux mil... eller vingt cent ...?

C’est l’an deux mil neuf, mais le vingt-et-unième siècle.
Citera
2009-03-25, 10:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjock-steffe
Man kan säga så utan att det egentligen är fel men det känns och uppfattas av andra so lite konstigt. Ungefär som att säga "ettusensexhundratalet" på svenska. Det gör ju ingen.

Var kanns och uppfattas det konstigt? I Belgien kor man pa "mille"-varianten (vad ar det for skillnad pa mil och mille, och varfor andras det? bonusfraga ), och nar jag talade med min van fran Paris for en timme sen hur han skulle saga artalet 1920 sa sa han mille-neuf-cent-vingt...

Daremot ar jag helt bombsaker pa att jag hort nagon saga dix-neuf-cent nagon gang, men jag kan for mitt liv inte komma pa var, nar eller vem som sa det

Daremot har jag aldrig hort nagon saga vingt-cent, utan enbart deux-mille
Citera
2009-03-25, 10:53
Medlem
Satyricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Daremot ar jag helt bombsaker pa att jag hort nagon saga dix-neuf-cent nagon gang, men jag kan for mitt liv inte komma pa var, nar eller vem som sa det

Daremot har jag aldrig hort nagon saga vingt-cent, utan enbart deux-mille

Till exempel dixneuf cent soixante-huit är nog inte särskilt ovanligt, kanske till och med lika vanligt som mil neuf cent soixante-huit.

Fonemet ”Vingt-cent” uttalar man lämpligen när man tilltalar någon som lystrar till namnet Vincent.
Citera
2009-03-25, 11:21
Medlem
tjock-steffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Var kanns och uppfattas det konstigt? I Belgien kor man pa "mille"-varianten (vad ar det for skillnad pa mil och mille, och varfor andras det? bonusfraga ), och nar jag talade med min van fran Paris for en timme sen hur han skulle saga artalet 1920 sa sa han mille-neuf-cent-vingt...

Har fått lära mig så men då har jag bott långt ute på franska landsbygden...

Som NoggerChoc påpekade är det ju tusenformen som gäller för 1700 och upp. Vet inte varför jag missade det. Kanske börjar bli rostig.

Tror att räknandet aviker från standardfranskan något i Schweiz och Belgien, kanske inte officiellt men i vardagligt tal. Kommer bara inte ihåg hur. Inte så viktigt egentligen, Belgien är ju bara något engelsmännen hittat på för att irritera fransmännen...
Citera
2009-03-25, 11:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Till exempel dixneuf cent soixante-huit är nog inte särskilt ovanligt, kanske till och med lika vanligt som mil neuf cent soixante-huit.

Fonemet ”Vingt-cent” uttalar man lämpligen när man tilltalar någon som lystrar till namnet Vincent.

Du glomde bonusfragan Varfor ser man bade mil och mille? Siffrorna har val inte olika genus, sa ar det bara i olika betydelser? Jag har forstatt att det ar skillnad pa an och année utifran om man talar om en specifik handelse respektive en pagaende, eller? Lite som passé composé som ar en sak vs. imparfait som handlar om en pagaende eller aterkommande handelse (quand j'étais en vacances, j'ai eu mal au ventre)?

Je suis dans mon premier an à l'université, mais j'étudie ma première année?

Har liksom aldrig greppat nar man sager nouvel an och nar man sager nouvelle année
Citera
2009-03-25, 11:28
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjock-steffe
Har fått lära mig så men då har jag bott långt ute på franska landsbygden...

Som NoggerChoc påpekade är det ju tusenformen som gäller för 1700 och upp. Vet inte varför jag missade det. Kanske börjar bli rostig.

Tror att räknandet aviker från standardfranskan något i Schweiz och Belgien, kanske inte officiellt men i vardagligt tal. Kommer bara inte ihåg hur. Inte så viktigt egentligen, Belgien är ju bara något engelsmännen hittat på för att irritera fransmännen...

Jo, vi sager ju septante och nonante i stallet for soixante-dix och quatre-vingt, och det ar ju dialektala skillnader ocksa, det var darfor jag kande att jag var tvungen att fraga min van fran Paris innan jag fragade dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in