Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-10, 14:45
  #6565
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Har moderna, stabila prylar i burken. Båda diskar var av välkänt fabrikat så det var inget skit. På vilket sätt är VeraCrypt bättre än Trucrypt då? Vet att VeraCrypt är nyare men rent säkerhetsmässigt borde de vara likvärdiga eftersom de båda använder AES 256?
På Windows 7 funkar TrueCrypt bra sen på de nyare har jag ingen erfarenhet. Det är nog snarare så att det är Windows 8/10 som inte är kompatibla med TrueCrypt än tvärtom. Microsoft har medvetet byggt in hinder för krypteringsprogram genom att UEFI-BIOS kontrolleras av Windows vilket gör det komplicerat för andra program att boota.

Ett tips bara har du moderna prylar kolla om de har inbyggd hårdvarukryptering många Samsung SSD har det och aktiveras i BIOS som Harddisk-password. Mycket mindre risk Samsung bygger in bakdörrar än att Microsoft gjort det. Dessutom sker krypteringen i hårdvaran så inga statliga spionprogram som tex BankID kan sniffa upp nyckeln.
Citat:
In fact, a research report on Samsung's self-encrypting SSD, "Full Drive Encryption with Samsung Solid State Drives," was released by Trusted Strategies earlier this month showing superior performance for a system equipped with a self-encrypting SSD over others using software encryption. As noted in the white paper, test results showed that a notebook PC system equipped with a self-encrypting SSD attained a 2.4 times higher level of overall performance than an SSD with software encryption and 3.7 times higher performance level than an HDD with software encryption.
The drive boasts several features including :
• AES encryption capability extended to 256 bit keys
• Firmware in the drive can be securely updated.
• In the process of attaining FIPS 140-2 certification. FIPS 140-2 is a set of widely acknowledged cryptography requirements issued by the National Institute of Standards and Technology (NIST) källa
Citera
2018-09-12, 23:28
  #6566
Medlem
Sätta lösen på extern hd - total noob söker hjälp

Hej, hoppas detta är rätt forum för detta.

Jag har köpt en extern hårddisk och jag skulle vilja sätta ett lösen på den, så att man måste skriva in det varje gång den kopplas in till datorn.

Jag har sökt på google i timmar utan att hitta något program eller liknande som gör detta, men jag vet ju att det är möjligt på något sätt.

Blivit rekomenderat BitLocker, som tydligen ska finnas på widows 10 men jag försökte köra det utan att något händer, verkar vara ett dött lopp.

Hittade några program på nätet men ingen av dem tillåter 1 terrabyte HD som min är, utan gratisversionerna tar bara några GB. Behöver något som klarar 1 TB.

Jag är totalt värdelös på datorer, om någon kunde hjälpa mig hur jag gör och vart jag kan vända mig och skulle det vara extremt snällt!

Och innan ni frågor, nej, det är inte porr jag ska gömma, utan jobbgrejer, filer till en hemsida jag har, och diverse annat viktigt material som jag inte vill att någon annan, inte ens kollegor ska kunna komma åt.
Citera
2018-09-13, 00:39
  #6567
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Hej, hoppas detta är rätt forum för detta.

Jag har köpt en extern hårddisk och jag skulle vilja sätta ett lösen på den, så att man måste skriva in det varje gång den kopplas in till datorn.

Jag har sökt på google i timmar utan att hitta något program eller liknande som gör detta, men jag vet ju att det är möjligt på något sätt.

Blivit rekomenderat BitLocker, som tydligen ska finnas på widows 10 men jag försökte köra det utan att något händer, verkar vara ett dött lopp.

Hittade några program på nätet men ingen av dem tillåter 1 terrabyte HD som min är, utan gratisversionerna tar bara några GB. Behöver något som klarar 1 TB.

Jag är totalt värdelös på datorer, om någon kunde hjälpa mig hur jag gör och vart jag kan vända mig och skulle det vara extremt snällt!

Och innan ni frågor, nej, det är inte porr jag ska gömma, utan jobbgrejer, filer till en hemsida jag har, och diverse annat viktigt material som jag inte vill att någon annan, inte ens kollegor ska kunna komma åt.

Kolla in VeraCrypt föreslår jag.
Citera
2018-09-13, 06:01
  #6568
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Testade du Bitlocker To Go? Avsedd för externa enheter. Där du kan välja lösenord eller smartcard när du ansluter disken i datorn.

https://docs.microsoft.com/en-us/win...cker-to-go-faq
Citera
2018-09-23, 14:30
  #6569
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Det var längesedan jag köpte min, men har för mig att det har med antal ben på modulen och moderkortet, typ modulen at 18 ben, medans mitt moderkort ville ha 17 och "ett hål". Typ något sådant.
Nu blev det ett inköp av ett TPM-chip. Tack för hjälpen
Citera
2018-10-04, 20:18
  #6570
Medlem
stickslaps avatar
Om jag laddat över en fil till en okrypterad extern hårddisk - kan jag ta bort filen med ex programmet Eraser och räkna med att den är borta på riktigt?

Tack!
Citera
2018-10-06, 16:52
  #6571
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickslap
Om jag laddat över en fil till en okrypterad extern hårddisk - kan jag ta bort filen med ex programmet Eraser och räkna med att den är borta på riktigt?

Tack!
Är den externa hårddisken en mekanisk disk så går det att få bort filer fullständigt förutsatt att man väljer ett alternativ som skriver över tillräckligt många gånger. Svårare att vara säker dock om disken är av typen SSD men är inte filerna av sådant art att dom kan intressera NSA, CIA osv så skulle jag inte vara allt för orolig ens där. Speciellt inte om jag fyller hårddisken med harmlösa filer efter raderingen.
Citera
2018-10-09, 11:51
  #6572
Medlem
En fantastisk monstertråd! Fast monstertrådarna är lite problematiska när man vill hitta specifik info; trots att svaret antagligen redan finns utskrivet flera gånger så hittar sök inte svaret jag söker. Så min fråga:

Istället för att skapa en container och när den är klar fylla den med innehåll, finns det något program som tillåter att man pekar mot en redan fylld mapp och kryptera den och innehållet?

Efter TrueCrypt har jag nu vant mig vid Vera och hittar inte ovan beskrivna funktion. Programmet får helst ha öppen källkod och gratis, men är ryktet och funktion bra kan jag tumma på det.


/edit: windows har ju funktionen inbyggd, men skulle vilja ha nåt externt med bra renommé.


Boxcryptor...?
__________________
Senast redigerad av 3verlast 2018-10-09 kl. 12:16.
Citera
2018-10-12, 00:42
  #6573
Medlem
Chollens avatar
Vet inte om jag kommit rätt, men jag har hört något om en "USB-nyckel" där du använder dig av ett USB-minne för att kunna ens använda datorn. Hur fungerar det? Jag tänkte att det skulle ju faktiskt vara mycket smidigare än ett TPM-chip.
Osäker på begrepp och liknande så rätta mig gärna med korrekta termer, samt om det finns i tråden någonstans så får ni gärna hänvisa mig så kan jag kolla upp det.


mvh
Citera
2018-10-13, 08:22
  #6574
Medlem
Klappasäftens avatar
Vilken är bäst? Veracrypt eller bitlocker?
Citera
2018-10-13, 14:39
  #6575
Medlem
m11080s avatar
vilken/vilka krypteringsalgoritmer i Veracrypt är de säkraste och mest svårknäckta
om man verkligen är rädd om innehållet och vill att det ska vara så svårt som möjligt
att knäcka, om det hamnar i orätta händer?
Citera
2018-11-03, 19:44
  #6576
Medlem
Någon som har koll på om SIFEU fortfarande är ett bra alternativ för att kryptera privata filer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback