2010-03-18, 19:30
Medlem
AUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cradleoffilth
Kan inte låta bli att kommentera. någon skrev att pengarna dödar sporten. Det är så fel det bara kan bli. Det är pengar som ger arenor, möjlighet att värva hyffsade spelare och möjlighet att satsa på yngre spelare i form av tränare, utrustning, resor osv.

Utan pengar skulle svenska lag spela på någon jävla äng och de få spelare som utvecklade sin talang trots påvra förhållanden skull köpas upp, fast till c-ligor istället för toppligor ute i Europa.

När man väl insett vad ekonomin gör för sporten så inser man också vilken skada diverse drullar gör när de sabbar sportens image.

Du tror inte att de som står bakom MDMF tänker i ett mer globalt perspektiv?
Den ökade kommersialiseringen utav sporten är knappast något som enbart svenska supporters ställer sig negativ emot - vi ligger snarare väldigt långt efter många andra länder.

En världsomfattande bevaring utav tradition och kultur kring fotbollen skulle inte på något sätt göra Sverige till en sämre fotbollsnation än vad den är idag.
Citera
2010-03-18, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Hade det vart bättre om det såg ut som på 80 och 89-talet? Att man fajtades inne på arenan? Och att vem som helst kunde få en smäll?
Utan att ha en siffra som belägg vågar jag påstå att det oorganiserade våldet på och kring arenorna har sjunkit avsevärt. Minns min första match utan föräldrar, 12 år med en kompis. Efter matchen så kom ett gäng råttor och tyckte vi hade lite för mycket djurgårds attiraljer på oss och belönade min vän med en spark bakifrån så han ramlade och jag fick en skallning i bakhuvudet. Detta var av vuxna män. Något sådant har jag svårt att tro skulle hända i dag.

Problemet är att vi sakta men säkert håller på och närmar oss 80-89.

Firmorna legitimerar våld mot andra supportrar, se hur småkillar reagerar när de står i närheten av firma fettona, tindrande ögon och dräglande munnar. Visste man inte bättre då kunde man tro att ungarna tittade på jultomten.

Att det blivit bättre var från början firmornas förtjänst men sen har polisen tagit över och styrt upp det än mer. Hade firmorna varit så otroligt bra på att minska våldet på stan då kan man ställa sig frågan varför det krävs hundratals poliser.

Se hur många yyyyyyy grupper som dyker upp idag, skulle de ha existerat om det fanns firmor? Förklara för mig varför lag som Kalmar, Elfsborg osv behöver firmor? Är det för att skydda sina julgranar från Mjälby och Häcken fans?

Firmorna försöker legitimera sin existens med att de skyddar de andra supportrarna, när de i själva verket ökar på våldsspiralen.
Citera
2010-03-18, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vill du ha ett mer givande svar kanske det är tid för dig att söka dig från denna tråd och ställa frågan i supportertråden istället?
Man får de svar man förväntar sig om man riktar frågan till ett visst klientel.

Att jag frågar här beror på att jag vill se hur ni tror samt er verklighetsuppfattning.

Jag är inte ett dugg förvånad över svaren men samtidigt är de intressanta. Det är på något sätt en tolvårings argumentation som används.

"De som stödjer mig har rätt och de är de som räknas, alla andra räknas inte."

Om man ska ha sådan koll över klubben då borde man ha koll över vad supportrarna anser, men firmorna väljer att bortse från majoriteten, för att de tycker att "vi vet bättre". Samma personer som håller på med sms lån och gymnasiet. Samma personer som väljer att åka och slåss i Småland under matchdag...
Citera
2010-03-18, 23:49
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Problemet är att vi sakta men säkert håller på och närmar oss 80-89.
Var du med på 80-talet? Eller ens 90-talet? Med ett sådant påstående ställer jag mig tvivlande.

Citat:
Firmorna legitimerar våld mot andra supportrar, se hur småkillar reagerar när de står i närheten av firma fettona, tindrande ögon och dräglande munnar. Visste man inte bättre då kunde man tro att ungarna tittade på jultomten.
Jag utgår ifrån att du regelbundet besöker något av storlagens matcher. Men vad jag inte begriper är varför du inte tittar på matchen. Men du kanske tycker det är intressantare att titta på hur småkillar reagerar när de står i närheten av firma fettona, tindrande ögon och dräglande munnar.? själv tittar jag på matchen.

Citat:
Att det blivit bättre var från början firmornas förtjänst men sen har polisen tagit över och styrt upp det än mer. Hade firmorna varit så otroligt bra på att minska våldet på stan då kan man ställa sig frågan varför det krävs hundratals poliser.
Jag har väl aldrig skrivit att våldet på stan minskat? På och kring arenan skrev jag om jag inte missminner mig. varför man väljer att ha så många poliser skulle jag tro handlar främst om politik om jag ska vara ärlig. Majoriteten av problemen kring arenorna orsakas av hormonstinna poliser, som jag kan lova ser lika mycket fram emot derbyna som många vanliga supporters. Har själv pratat med en av lagens väktare som sa att fotbollsmatcher va roligast för huliganer anmäler inte, vid demonstrationer och liknande måste dom vara försiktigare.

Citat:
Firmorna försöker legitimera sin existens med att de skyddar de andra supportrarna, när de i själva verket ökar på våldsspiralen.
Så du menar att det är mer stök på arenorna i dag än på 80 och tidigt 90-tal? Då ställer jag mig återigen frågande till om du var på matcher dessa år.
Citera
2010-03-18, 23:58
Medlem
Mr.Vrnns avatar
Halvt inne i dimman gör jag ett försök att svara.

Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Jag tror att vi har lite olika syn på "neutral", d v s många här inne hävdar att män/killar i ungefär samma ålder som många av de verksamma "grabbarna" är opartiska och helt neutrala trots att de rör sig i samma kretsar och delar läktare medan jag pratar om r-e-s-t-e-n som befinner sig på Råsunda och det var ju faktiskt en här inne som väldigt ingående förklarade vilka som inte räknades (kvinnor, slipsar, sponsorer m fl) och det är denna, i förhållande till grabbarna, stora grupp jag talar om. Lägg till familjer och andra och det är en helt annan sak. I grabbarnas umgänge och där i närheten så verkar de tro att det är den enda världen som finns men det är ju inte sanningen.

Jag ser mig ändå som neutral. Jag är inte grabb, och bryr mig inte om grabbarna till laget jag följer, så länge de inte gör något RIKTIG dumt eller RIKTIGT bra. Det senaste var bra, gången innan dåligt.

Att jag delar läktare med dem spelar väl ändå ingen roll? Det är den läktaren som lever, så att säga.

Citat:
Ansvaret att förmedla det fina som grabbarna gör ska väl ändå inte ligga på mottagaren eller vara beroende av skvallerpressen?

Min uppfattning är att grabbarna har ett tajt, bra och roligt umgänge med likasinnade där de har kul, festar, sportar och följer sin klubb men det finns liksom en värld utanför detta och där spricker det, d v s grabbarna ser sin "lilla bubbla" (OBS! Ingen provokation med ordvalet - ville bara förtydliga) som sanningen och hur allt ser ut på "riktigt". Jag håller bara inte med om den verkligheten.

Nej, det finns ju sverigescenen till... Men ja, är väl inget direkt att rapportera? Kul att skriva 'idag blev det inga slagsmål, det kör vi utanför arenan en annan dag, uppstyrt, istället för att bråka inne på läktaren.'?

Angående verkligheten så skulle den där undersökningen passa bra nu.

Citat:
Räknas inte de möten jag har med en mängd likasinnade sportnördar i verkliga livet menar du? Du vill verkligen ha in mig i "bubblan" för att höra vad en wannabe i keps tycker och där är sanningen?

En sådan källa är ungefär lika bra som de källor pressen börjar ha i artiklar om cannabis... Träffar du bara de som är liknande så blir det en vinklad bild.
Citera
2010-03-19, 04:18
Medlem
Citat:
Var du med på 80-talet? Eller ens 90-talet? Med ett sådant påstående ställer jag mig tvivlande.

Jag utgår ifrån att du regelbundet besöker något av storlagens matcher. Men vad jag inte begriper är varför du inte tittar på matchen. Men du kanske tycker det är intressantare att titta på hur småkillar reagerar när de står i närheten av firma fettona, tindrande ögon och dräglande munnar.? själv tittar jag på matchen.

Jag har väl aldrig skrivit att våldet på stan minskat? På och kring arenan skrev jag om jag inte missminner mig. varför man väljer att ha så många poliser skulle jag tro handlar främst om politik om jag ska vara ärlig. Majoriteten av problemen kring arenorna orsakas av hormonstinna poliser, som jag kan lova ser lika mycket fram emot derbyna som många vanliga supporters. Har själv pratat med en av lagens väktare som sa att fotbollsmatcher va roligast för huliganer anmäler inte, vid demonstrationer och liknande måste dom vara försiktigare.

Så du menar att det är mer stök på arenorna i dag än på 80 och tidigt 90-tal? Då ställer jag mig återigen frågande till om du var på matcher dessa år.

Det är inte bara stavning du har problem med, även nedsatt läs och tolkningsförmåga.

1: Ditt argument om hur jag tittar på en match är i nivå med en 12 årings. Om jag skulle fortsätta med ditt argument då antar vi att du blundar fram tills domaren blåser igång matchen, vid varje avblåsning då blundar du, halvtid blundar du och när matchen är slut då blundar du igen och går hem. Ska du fortsätta försöka vara smart eller ska vi lägga ner den där nivån?

2: Om det skulle vara så att firmornas existens bygger på att de ska ta fighten för alla supportrar och då helst i grusgropar, då skulle det inte krävas 100 tals poliser, det är inte bara runt arenan de är posterade. Eller jag glömde, du har ju inte sett det, du går ju omkring och blundar. Kul nivå?

3: Du har inte heller någon koppling till verkligheten, anledningen enligt dig att det finns hundratals poliser aktiverade när det är match beror på politik. Hur menar du egentligen? Att Stockholm och Solna stad röstat fram att det skall vara X antal poliser? Eller att Polisen använder matcherna till att spräcka sina övertidskonton? Att enskilda poliser tycker det är kul med matcherna är en sak men att man skulle stationera ut poliser bara för att det är kul visar hur mycket du kan om samhället.

4: Ingenstans skriver jag att det är mer stök, du får nog ta och stava dig igenom.

"Problemet är att vi sakta men säkert håller på och närmar oss 80-89."

Vilken del är det du har problem med? Sakta? Sakta men säkert? Närmar oss? Eller är det hela meningen?

Det är så att huliganismen växer, eller menar du att den minskar? Fler och fler yyyyyyyy grupper dyker upp. De tar in fler och fler som inte har en aning om fotboll men vill slåss. Det sprider sig till landsorten där andra käcka grabbar har gått på myten om huliganism och ska skapa sina små fightgrupper som står och hoppar i 30 sekunder för att sen springa i skräck till farmen.
Citera
2010-03-19, 08:05
Medlem
ulexs avatar
Först vill jag veta en sak, går du på mer än 4 matcher per säsong?

Citat:
Det är inte bara stavning du har problem med, även nedsatt läs och tolkningsförmåga.
Okej, personangrep, skönt med en internethårding.

Citat:
1: Ditt argument om hur jag tittar på en match är i nivå med en 12 årings. Om jag skulle fortsätta med ditt argument då antar vi att du blundar fram tills domaren blåser igång matchen, vid varje avblåsning då blundar du, halvtid blundar du och när matchen är slut då blundar du igen och går hem. Ska du fortsätta försöka vara smart eller ska vi lägga ner den där nivån?
Nej, du satte nivån när du så illustrativt beskrev hur yngre killar ser på firmor. Tyckte den delen av dit inlägg som svaret berörde endast var larvig och provokativ. Precis som du upplevde min.

Citat:
2: Om det skulle vara så att firmornas existens bygger på att de ska ta fighten för alla supportrar och då helst i grusgropar, då skulle det inte krävas 100 tals poliser, det är inte bara runt arenan de är posterade. Eller jag glömde, du har ju inte sett det, du går ju omkring och blundar. Kul nivå?
Men ta DIF-aik säg att 25 ser matchen på råsunda, i alla fall 10 000 av dessa är fulla män. Kan du tänka dig någon situation där du kan sammla så många fulla män utan att behöva ha den mängden poliser runt omkring?

Citat:
3: Du har inte heller någon koppling till verkligheten, anledningen enligt dig att det finns hundratals poliser aktiverade när det är match beror på politik. Hur menar du egentligen? Att Stockholm och Solna stad röstat fram att det skall vara X antal poliser? Eller att Polisen använder matcherna till att spräcka sina övertidskonton? Att enskilda poliser tycker det är kul med matcherna är en sak men att man skulle stationera ut poliser bara för att det är kul visar hur mycket du kan om samhället.
Du påstår att jag spelar du och håller en låg nivå? Jag håller i alla fall en lugn nivå i mina svar till dig men jag förstår att du hoppar av iver där bakom din skärm nu när du äntligen hittat på ett sätt att förolämpa någon utan risk för konsekvenser. Politik betyder självklart att det är positivt för T.EX moderaterna om de kan gå ut i media och säga vi tolererar inte huliganism, nya pengar till polisen. Och du och alla andra ute i stugorna som ändå inte besöker mer än landskamper som max, kan dra en lättandens suck. För att sedan tillsammans konstatera att de där moderaterna/ sossarna/valfritt parti är ena bra killar och tjejer, som i alla fall läger pengarna på något vettigt.

Citat:
4: Ingenstans skriver jag att det är mer stök, du får nog ta och stava dig igenom.

"Problemet är att vi sakta men säkert håller på och närmar oss 80-89."

Eftersom du ursprungligen svarade på mitt inlägg där jag påstod att det var mer problem/stök på och i anslutning till arenan på 80 och 90 talet än det är i dag, så utgick jag ifrån att det var just stök kring de aktuella åren som diskuterades? Men om det inte är stök du menar, på vilket vis närmar vi oss 80-talet, i vilket avseende?

Citat:
Vilken del är det du har problem med? Sakta? Sakta men säkert? Närmar oss? Eller är det hela meningen?
Nöjer mig med att veta att du aldrig skulle våga hålla den nivån ansikte mot ansikte med någon.

Citat:
Det är så att huliganismen växer, eller menar du att den minskar? Fler och fler yyyyyyyy grupper dyker upp. De tar in fler och fler som inte har en aning om fotboll men vill slåss. Det sprider sig till landsorten där andra käcka grabbar har gått på myten om huliganism och ska skapa sina små fightgrupper som står och hoppar i 30 sekunder för att sen springa i skräck till farmen.
Av rätt uppenbara själ finns det fler aktiva i firmor i dag än på 80-talet. Men det för även med sig att de som inte har ett intresse i våldet löper bra mycket mindre risk att råka ut för något än vad man gjorde för 20- 30 år sedan. Du håller inte med om detta?
Citera
2010-03-19, 09:47
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Fast nu svarade jag på dit påstående om att firmor skulle ta död på fotbollen, vill du inte diskutera det skulle du aldrig ha påstått det.
Jo men det är ju exakt det vi pratar om, d v s med sitt agerande där de, med "hjälp" av hot och våld, vill vara med och styra och lägga sig i beslut, värvningar och annat kommer de, på sikt att, a) skrämma bort tilltänkta nyttiga värvningar, b) jaga bort livsviktiga sponsorer samt c) skapa en klyfta till den övriga publiken vilket kommer att splittra.

Jag tycker att de ska inrätta sig i ledet, gå på möten och använda sig av de vanliga kanalerna för det råder ingen tvekan om deras vilja och engagemang.

Är du med nu?
Citera
2010-03-19, 10:04
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vrnn
Jag ser mig ändå som neutral. Jag är inte grabb, och bryr mig inte om grabbarna till laget jag följer, så länge de inte gör något RIKTIG dumt eller RIKTIGT bra. Det senaste var bra, gången innan dåligt.

Att jag delar läktare med dem spelar väl ändå ingen roll? Det är den läktaren som lever, så att säga.
Jo, men att du delar läktare gör dig, i mina ögon, partisk och ja, det är klart den läktaren hörs, syns och har inlevelse och älskar klubben, inget sagt om den saken, MEN vad "ni" än tycker så är de övriga läktarna superviktiga för helheten, och framförallt ekonomin, och där sitter väldigt många som tycker att firman langar fram björntjänst efter björntjänst.

Citat:
Nej, det finns ju sverigescenen till... Men ja, är väl inget direkt att rapportera? Kul att skriva 'idag blev det inga slagsmål, det kör vi utanför arenan en annan dag, uppstyrt, istället för att bråka inne på läktaren.'?

Angående verkligheten så skulle den där undersökningen passa bra nu.
Jag menade mer att den negativa press ni får ju är till 100% självförvållad OCH att ni borde veta att de endast vill sälja lösnummer och att era aktioner säljer. Det kan ni inte skylla på andra utan vill ni inte ratas i allmänhetens ögon så sluta göra "dumma" sakler. Enkelt! [/quote]

Citat:
En sådan källa är ungefär lika bra som de källor pressen börjar ha i artiklar om cannabis... Träffar du bara de som är liknande så blir det en vinklad bild.
Ja absolut, men det jag försöker säga är att det, utanför era tajta gäng, finns riktigt riktigt många som tycker att det ni gör är fel. Jag rör mig i många olika kretsar och har en hel del olika kontaktytor utåt, bl a i Solna, och jag har inte hittat någon som har något gott att säga. Om procentsatsen vore någorlunda jämn så skulle det inte vara så, det är jag fullständigt övertygad om.

Min bild av läget är att grabbarna" ändå är en minoritet och det är själva det jag vänder mig emot. Firmorna lever för klubben, vill oerhört väl och brinner mer än alla andra men är inte så många och har inte det folkliga stöd de tror. Att wannabes, hangarounds, ultras och andra med samma åsikter och i liknande ålder tycker de är OK ger heller ingen mängd-bredd utan det är oss andra det handlar om.

Tack för en sansad och hygglo debatt så ha´re bra å ha en bra helg!

//M
Citera
2010-03-19, 13:07
Medlem
Mr.Vrnns avatar
Citat:
Jo, men att du delar läktare gör dig, i mina ögon, partisk och ja, det är klart den läktaren hörs, syns och har inlevelse och älskar klubben, inget sagt om den saken, MEN vad "ni" än tycker så är de övriga läktarna superviktiga för helheten, och framförallt ekonomin, och där sitter väldigt många som tycker att firman langar fram björntjänst efter björntjänst.

Jag delar inte läktare med dem för att de finns, de råkar bara vara där. Skulle inte kalla mig partiskt, bara mer insatt.

Nu är jag inte på något sätt AIKare, så vad folket på annat än norra säger är jag inte så insatt eller brydd i. Men fenomenet finns alltid, oavsett vad det gäller, att det är lättare att klaga än att berömma, speciellt på internet.(inte menat mot dig, men folk i allmänhet) De gör en del dåliga grejer, de får uppmärksamheten, och en del bra grejer, som passerar tyst förbi.

Citat:
Jag menade mer att den negativa press ni får ju är till 100% självförvållad OCH att ni borde veta att de endast vill sälja lösnummer och att era aktioner säljer. Det kan ni inte skylla på andra utan vill ni inte ratas i allmänhetens ögon så sluta göra "dumma" sakler. Enkelt!

Inte ni tack, har inget med dem att göra. Men att ta bort den delen av grabbarnas liv är inte ett så bra alternativ ändå. Hellre att de samlar ihop ett gäng och kör uppgjort ute någonstans på en mindre ort eller ute i/på skog/fält, så det inte blir så stora rubriker, än att de bråkar på krogen eller liknande. Att ta bort bråket från vissa människor är svårt, så är det.

Citat:
Ja absolut, men det jag försöker säga är att det, utanför era tajta gäng, finns riktigt riktigt många som tycker att det ni gör är fel. Jag rör mig i många olika kretsar och har en hel del olika kontaktytor utåt, bl a i Solna, och jag har inte hittat någon som har något gott att säga. Om procentsatsen vore någorlunda jämn så skulle det inte vara så, det är jag fullständigt övertygad om.

Min bild av läget är att grabbarna" ändå är en minoritet och det är själva det jag vänder mig emot. Firmorna lever för klubben, vill oerhört väl och brinner mer än alla andra men är inte så många och har inte det folkliga stöd de tror. Att wannabes, hangarounds, ultras och andra med samma åsikter och i liknande ålder tycker de är OK ger heller ingen mängd-bredd utan det är oss andra det handlar om.

Tack för en sansad och hygglo debatt så ha´re bra å ha en bra helg!

//M

Självklart finns det många som är emot dem, så även jag när de gör idiotgrejer, men de är också drivande inom bra grejer, det kan man inte ta ifrån dem. Firman säger väl att de har varit ledande inom att se till att spelare inte lämnar AIK som bosman. Sånt lär ändå de flesta uppskatta, även om de inte är medvetna om vilka som ligger bakom.

Folk behöver mer insyn i vad de faktiskt har gjort. Att få bort negativa rubriker är inte en möjlighet, och firmorna kommer va förknippade med våldet även om de slutar slåss. Det ser jag ingen bra lösning på, tyvärr. Huliganerna kommer fortsätta få skit, och skit som inte ens är deras (ultras), även fast de gör en del bra grejer. Favoriten är helt klart jaga svarta börsen biljettsäljare...

Mycket trevligt med sansad debatt! Ha en bra helg själv!
Citera
2010-03-19, 13:18
Medlem
Citat:
Hahaha, ja i viss mån, absolut, men jag ville betona att det finns fler sorter som också har rätt att tycka, få vara med och få komma till tals. När ni säger er företräda klubbarna och hotar spelare, m m, så företräder ni en stor majoritet som INTE stöder era metoder. Det glömmer ni allt som oftast.

Blandar du inte ihop mig med någon annan nu? Trots mitt dubiösa förflutna är väl du och jag rätt överens kring de här frågorna?

Citat:
Jag är inte bitter och min fru är, bitvis inom vissa områden, mer fanatiskt sportintresserad än mig så det är inget problem, lovar!

Håll fast henne! En sportintresserad fru är guld värd!

Citat:
Jag trodde att det bara var Firman som lade sig i och skapade turbulens i den egna klubben men nu börjar ju bröderna uppe på Söder också. Även om det var dumt i mina ögon så var det sjukt kul att det drabbade det AIK som liksom satt standarden. Jag hoppas bara att de grabbar som representerar mina hjältar håller sig till att slåss och låter styrelse och spelare sköta resten.

Varför skulle det bara gälla FB? Möjligen kan man säga att de har en något starkare tradition av att lägga sig i. Men andra ligor jobbar frenetiskt för att "komma i fatt".
Citera
2010-03-19, 15:47
Medlem
Varje gång man ramlar in här för lite slöläsning är det enda man i stort sett ser är tråkiga och ointressanta inlägg av flback.
Du tycker säkert att du har fräcka svar-på-tal eller är kul provocerande eller nåt...men tyvärr är det ingen som tycker det och du förstör för alla oss som bara vill slå ihjäl en stund med att kika här vad som händer.Att någon bemödar sig med att svara är knappast talande för massan.

Du kan väl starta en egen tråd där du kan gå i klinch med nån om dina moraliska bryderier,bara ett tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in