2009-03-19, 03:16
Medlem
En person från amerikat skickade nyligen ett mail till mig där han undrade över en fråga han utsatts för när han sökt jobb på google. Jag har modifierat den lite till användbarhet. Det vore kul att se nån annans approach till problemet - det kanske finns en enkel, snygg lösning.

Låt N vara naturliga talen och tänk ett N x N rutnät där varje sträcka mellan två punkter vertikalt eller horisontellt är en resistor på 1 Ohm.

Given två punkter i detta plan som kan sammanbindas med en väg av ändlig längd genom resistorer - vad är resistansen mellan dem?
Citera
2009-03-19, 08:09
Medlem
evolutes avatar
Det är nog en väldigt svår fråga eftersom du 1) använder ett ändligt nätverk och 2) inte inskränker dig till två specifika mätpunkter. I fallet då N → ∞ kan vi använda superpositionstekniker med strömkällor och strömsänkor.
Citera
2009-03-19, 11:53
Medlem
raskenss avatar
Borde man inte kunna jämställa detta med att ha en heltäckande yta med resistans, ungefär som ett karbonpapper och ha två prober som trycker mot två valfria punkter. Resultatet borde bli densamma. Vet inte hur man löser det problemet men antar man kan göra nån form av integral av alla möjliga fältlinjer.
Citera
2009-03-19, 12:36
Medlem
krimms avatar
Vår fysiklärare gick igenom någon liknande grej och jag har för mig att svaret blev totalt 1 ohm oavsett var punkterna låg.
Citera
2009-03-19, 17:59
Medlem
wääuus avatar
Är det inte 0,5ohm? 1/(1+1)ohm
Citera
2009-03-19, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det är nog en väldigt svår fråga eftersom du 1) använder ett ändligt nätverk och 2) inte inskränker dig till två specifika mätpunkter. I fallet då N → ∞ kan vi använda superpositionstekniker med strömkällor och strömsänkor.
Jag använde superposition, men under förutsättning att jag har en massa funktioner som i slutändan kokade ned till primtalsfunktioner och sånt där så det blev jobbigt, eftersom man måste ha alla möjliga vägar mellan två olika punkter.
N är de naturliga talen, så |N| är oändligt. Skulle det bli enkelt då menar du?
Citera
2009-03-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimm
Vår fysiklärare gick igenom någon liknande grej och jag har för mig att svaret blev totalt 1 ohm oavsett var punkterna låg.
Låt punkterna ligga precis bredvid varandra - då är det 1 Ohm mellan punkterna direkt och sen finns det alternativa vägar, så det blir definitivt mindre än 1 Ohm...
Citera
2009-03-19, 23:39
Medlem
mr_algots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 112371828
Låt punkterna ligga precis bredvid varandra - då är det 1 Ohm mellan punkterna direkt och sen finns det alternativa vägar, så det blir definitivt mindre än 1 Ohm...

Ja då tänker iaf inte jag räkna ut den exakta resistansen. urk.
Citera
2009-03-19, 23:40
Medlem
evolutes avatar
Ligger de precis bredvid varandra blir svaret ½ Ω. Löses med superposition.

http://dx.doi.org/10.1119/1.1970777
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in