2009-03-17, 20:46
Medlem
Jag har verkligen ingen aning om detta är rätt forumdel.. Jag sökte på rubriken "borrmaskin" så såg jag att de flesta var härifrån, so here i go.

Jo, jag funderade lite på hur avtryckaren till en borrmaskin fungerar? Är det ett ställbart motstånd eller hur fungerar det? Om det nu är det så borde man ju kunna plocka isär borrmaskinen så man istället kan ställa motståndet med hjälp av t.ex. en "volymratt" (man kan ställa hastigheten till "7" så roterar den med en konstant hastighet) och ha en strömbrytare separat?

Jag funderar även på om man kan ha kraftöverföringen från motorn på borrmaskinen till munstycket via, typ en kardanaxel, fast flexibel. Jag tänker att man kan t.ex. ha batteri och motor i bältet och så har man enbart en dosa i näven med munstycke. Är detta möjligt?
Citera
2009-03-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitruz
Jag har verkligen ingen aning om detta är rätt forumdel.. Jag sökte på rubriken "borrmaskin" så såg jag att de flesta var härifrån, so here i go.

Jo, jag funderade lite på hur avtryckaren till en borrmaskin fungerar? Är det ett ställbart motstånd eller hur fungerar det? Om det nu är det så borde man ju kunna plocka isär borrmaskinen så man istället kan ställa motståndet med hjälp av t.ex. en "volymratt" (man kan ställa hastigheten till "7" så roterar den med en konstant hastighet) och ha en strömbrytare separat?

Jag funderar även på om man kan ha kraftöverföringen från motorn på borrmaskinen till munstycket via, typ en kardanaxel, fast flexibel. Jag tänker att man kan t.ex. ha batteri och motor i bältet och så har man enbart en dosa i näven med munstycke. Är detta möjligt?

Borrmaskiner finns både med av/på-funktion i knappen (i princip bara aldrig dock), och med steglös ökning av varvtalet i knappen (klart vanligast idag). Dessutom finns en del borrmaskin (230V enbart) med "volymknapp" där du kan ställa hastigheten via en ratt. Vissa äldre borrmaskiner hade enbart varvtalsreglering via "ratt" och av/på i knappen.

Skilj på borrmaskiner 230V och borr/skruvdragare för batterier.

En böjbar axel kan man använda till borrmaskiner. Dock kan man enbart överföra begränsat moment i en sådan, och dessutom kan man inte böja den hur mycket som helst. Sen är dessa typer av flexibla axlar av grövre typ rätt stela och jobbiga att arbeta med. Desutom hade axeln varit rejält ivägen för en själv när man jobbar.
Citera
2009-08-20, 12:44
Medlem
Brynja76s avatar
Är det fel på min borrmaskin då?

Jag försökte precis borra i en vägg som inget verkar kunna komma igenom.. haha.. har hamrat och spikat men spikarna böjs bara..

o nu när jag börja borra så lossnar borrhuvudet hela tiden.. det kan väl inte va helt rätt va? sen när jag skruvar på borrhuvudet igen så märker jag ju att det inte går att skruva åt helt.. har jag missat någon detalj som ska fästa borrhuvudet??? blir tokig här!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in